Omdat ik graag andere ondernemers in het zonnetje zet laat ik vanaf nu maandelijks een ondernemer aan het woord die zakelijk blogt. Omdat het hebben van een blog voor je bedrijf écht belangrijk is. Je zult het zien… of ja, lezen in dit geval! Dit keer spreek ik met Juliëtte Moolenbeek van de webshop My Lovely Notebook.

Juliëtte is het gezicht achter de webshop My Lovely Notebook. Ik heb haar leren kennen doordat ik reageerde op een vacature binnen haar bedrijf. Ik heb zo’n anderhalf jaar voor en met haar gewerkt in haar fantastische webshop. Ze woont samen met haar vriend in het dorp Nuenen en ze hebben samen een prachtige dochter, een poes en een kater. Juliette is gestart met de webshop uit liefde voor notitieboekjes en schrijven. Al vanaf jongs af aan schreef ze dagboeken en notitieboeken vol. Niet voor niets ook dat ze naast haar webshop nu ook een online programma ‘Dagboek schrijven‘ heeft.

Je hebt aan je webshop ook een blog gekoppeld. Wat is de reden dat je hiermee gestart bent?

Al vanaf dag één dat ik mijn webshop startte heb ik ook een blog eraan gekoppeld. Dit had ik vooraf al helemaal uitgewerkt, want ik wist dat bloggen veel voor mijn bedrijf zou kunnen doen.

Hoe lang heb je deze blog inmiddels en met welk regelmaat komt er iets online?

Ik ben vijf jaar geleden gestart met mijn webshop, dus ook mijn blog bestaat al vijf jaar. Wat betreft de regelmaat komt er elke maandagochtend een nieuwe blog online. Echter door mijn vakantie en mijn online programma ‘Dagboek schrijven’ heeft het even stil gelegen.

Schrijf je al je artikelen zelf? Of besteed je het ook wel eens uit?

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit zelf een artikel geschreven. Het is niet iets waar ik goed in ben en mijn passie ligt er ook niet. In het eerste jaar schreef mijn vriend elke week de blogs. Ik bedacht de onderwerpen en hij schreef het voor me uit. Na dat jaar ben ik gestart met gastbloggers, dat werkt voor mij ontzettend fijn.

Mijn persoonlijk focus ligt niet bij het bloggen maar bij mijn webshop en online programma. Omdat ik bloggen wel belangrijk vind en de meerwaarde ervan zie heb ik de keuze gemaakt voor gastbloggers. Je kunt als ondernemer namelijk niet alles zelf.

Zit je wel eens om onderwerpen verlegen?

Na vijf jaar bloggen over notitieboeken en het gebruik hiervan kun je jezelf voorstellen dat er al veel over is gezegd en geschreven. Het wordt dus wel moeilijker. Soms word je ook blind voor je eigen business en dan is het erg fijn wanneer iemand van buitenaf met ideeën komt. Zo word ik zelf ook weer geïnspireerd.

Mijn gastblogger bedenken over het algemeen hun eigen onderwerpen, sommige help ik wat meer dan anderen.

Mijn tip aan Juliette (en alle andere ondernemers met veel content op hun website):
Kijk eens naar je oude blogartikelen. Kun je ze herschrijven met de trends en informatie die je nu weet? Wellicht zijn er een aantal blogs dusdanig verouderd dat je ze gewoon opnieuw kunt plaatsen. Je past het origineel aan en plaatst hem opnieuw maar dan op de huidige datum.

Hoeveel tijd ben je gemiddeld bezig met het plaatsen van een blog?

Aangezien ik zelf niets schrijf kost het me weinig moeite en tijd. Het enige wat ik doe wanneer ik de gastblogs aangeleverd krijg is het optimaliseren voor de zoekmachines. Oftewel ik pas SEO toe. Ik kijk daarbij naar de zoekwoorden, pas de meta beschrijving aan, maak er een goede titel inclusief zoekwoord van en hernoem ook de afbeeldingen met daarin de titel van de desbetreffende blog.

Ik denk dat ik hier al met al maximaal 10 minuten aan kwijt ben. Inclusief het doorlezen van het artikel.

Wat is de meerwaarde voor jou van je blog naast je webshop?

De reden dat ik vanaf dag één begonnen ben met bloggen is omdat Google ervan houdt wanneer er nieuwe content gepubliceerd wordt op een website. Daarnaast kunnen potentiele klanten je dus gemakkelijker vinden. Wat ook erg fijn is aan het bloggen is dat ik zie welke trends er zijn. Bepaalde blogs worden veel meer gelezen dan anderen. Daar kan ik dan qua producten weer op inspelen.

Verder vind ik het ook mooi dat ik door de blogs anderen kan inspireren. Mensen weten vaak niet wat ze allemaal met notitieboekjes kunnen doen, hoe ze het schrijven kunnen volhouden, enzovoort. Met de blogs help ik ze ermee.

Daarnaast zijn blogs ook weer erg handig om te delen op social media.

Is het bijhouden van een blog voor je webshop iets wat je anderen zou aanraden en zo ja, waarom?

Ja uiteraard anders zou ik dit niet al vijf jaar doen. Zoals ik hiervoor al aangaf zitten er zoveel voordelen aan het bloggen. Daarnaast zorg je ook voor een expertstatus. Wanneer mensen bijvoorbeeld zoeken op dagboek schrijven en ze komen op mijn blog uit, ze zoeken daarna weer op dagboeken kopen en ze komen weer bij mij.. Dan zullen ze eerder iets bij mij kopen omdat ze me als expert zien.

Heb je nog tips voor andere ondernemers die willen bloggen voor hun bedrijf?

Ik werk zelf met gastblogger en dat werkt voor mij fijn. Je zou het echter ook kunnen combineren door deels zelf te schrijven en deels door gastbloggers. Bijvoorbeeld 1x in de maand zelf een persoonlijker stuk en de andere 3x door anderen.

Verder is het belangrijk om een goede (content) planning te maken. Welke onderwerpen en thema’s zijn er, welke komen er nog aan? Op die manier kun je ook beter varieren.

Een andere tip is: zet door. Ook al heb je maar 15 lezers, het kan je website toch helpen doordat er nieuwe content online komt. Voor je het weet is die ene blog die het niet zo goed deed opeens je best bezochte blog. Om daar even op door te gaan, mocht je een best bezochte blog hebben zorg dan voor een opt-in. Oftewel een call to action. Zet er bijvoorbeeld een link naar je weggever in en/of duidelijke links naar je producten of diensten.