Het lijkt allemaal zo simpel. Je bedenkt wat onderwerpen om over te bloggen of om over te schrijven op social media en je bent klaar. Toch gaan daar de meeste ondernemers de mist mee in. Want die onderwerpen zijn snel bedacht – alhoewel dat voor veel ondernemers al een hele struggle is. Echter bereik je vaak niet datgene wat je ermee wilt bereiken. Hoe zorg je er nou voor dat je onderwerpen nooit ‘op’ raken en ze jouw doelgroep wél raken? Dat, mijn lieve vrienden, komt door een content strategie.

Wat is een content strategie?

Voordat ik je ga vertellen waarom een content strategie belangrijk is ga ik je eerst uitleggen wat een content strategie is. Vele bedrijven en (zelfstandig) ondernemers hebben het al door: pure reclame maken werkt niet meer. Wat juist wel zorgt voor verbinding met je doelgroep is het delen van oprechte en eerlijke verhalen. Met een content strategie leg je eigenlijk vast wat het doel is van de verhalen (de content) die je wilt delen, welke content je wanneer gaat delen, via welke online kanalen en wie eigenlijk de doelgroep is.

Waarom is een content strategie belangrijk?

Elke succesvolle ondernemer weet “zonder strategie is de kans op succes een stuk kleiner”. Dit geldt dus ook voor het creëren van content. Maar wat voor voordelen heeft het werken met een content strategie nog meer?

Een strategie geeft meer overzicht

Wanneer je lukraak aan de slag gaat met het creëren van content dan mis je overzicht. En overzicht betekent vrijheid. Je hoeft niet meer a la minute te bedenken wat je online gaat zetten, want doordat je een strategie hebt (wat vaak uitmondt in een planning) weet je precies waar je het over wilt hebben. Daarnaast weet je ook precies welke content werkt, in welke vorm en op welk kanaal. Dit scheelt dus ook een heleboel tijd.

Met een content strategie bereik je jouw doelen

Je gaat aan de slag met content omdat je daarmee jouw doelgroep wilt bereiken. Je wilt wellicht je naamsbekendheid vergroten, of je expertise status. Of misschien wil je juist meer verkopen genereren. Om dit soort doelen te bereiken moet je eigenlijk wel strategisch aan de slag gaan. Want hoe krijg je meer naamsbekendheid? Niet door lukraak maar wat online te plaatsen. Dat zorgt er vaak voor dat je wel zichtbaar doet, maar niet zichtbaar bent.

Heb je bijvoorbeeld als doel dat je meer warme leads wilt creëren, dan kun je dit grote doel weer opdelen in kleinere doelen. Want hoe genereer je meer leads? Misschien wel door jouw doelgroep op je nieuwsbrief lijst te krijgen? En hoe bereik je dat dan? Een van de mogelijkheden is een weggever in de vorm van een Ebook. Hoe krijg je aandacht voor deze gratis content? Dat bereik je dan weer door allerlei acties in te zetten in de vorm van blogs, social media posts en wellicht zelfs advertenties. Je ziet echter dat wanneer je ‘zomaar’ iets doet jouw doel niet zo snel behaald wordt. Zet je er echter een strategie achter, dan is de kans opeens een stuk groter.

Een rode draad zorgt voor samenhang en duidelijkheid

Wanneer je zonder strategie werkt strooi je sneller met losse flodders. Nu kan elk los stuk content enorm waardevol zijn, zonder een rode draad bereik je er alsnog weinig mee. Jouw doelgroep kan in de war raken van jouw losse schrijfsels omdat ze niet helemaal weten wat je ermee wilt bereiken. Het heeft geen doel. Daarnaast zorgt die rode draad juist voor duidelijkheid. Mensen weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Wie jij bent en wat jouw kernwaarden zijn. Die helderheid zorgt ervoor dat mensen je sneller vertrouwen. Als persoon en als bedrijf.

Je zorgt voor consistente content

Consistente content bestaat even heel eenvoudig gezegd uit twee onderdelen. Namelijk de kwaliteit van je content: heeft jouw materiaal echt impact op je doelgroep? En de frequentie van jouw content. Door gebruik te maken van een strategie is de kans duizend maal groter dat elk stukje content ook werkelijk impact heeft. En dat het ook nog eens met dezelfde frequentie online komt. Je hebt er tenslotte over nagedacht en je plant het in.

Het is belangrijk om gebruik te maken van consistente content omdat dit naamsbekendheid oplevert, voor autoriteit zorgt én vertrouwen oplevert.

Met een content strategie heb je meer houvast

Zonder strategie heb je geen houvast. Niets om je content aan te koppelen of verbinden. Geen wonder dat je problemen hebt met het bedenken van nieuwe blogs en social media posts. Niet gek dat je na twee maanden volop inspiratie opeens weer een maand stil ligt qua zichtbaarheid. Juist door het werken met een content strategie raak je nooit zonder inspiratie. Want er is altijd iets om je aan vast te houden: je strategie waar onder andere je doelen en doelgroep in staan.

Een goede content strategie geeft je groei, stabiliteit, rust, verbinding en vertrouwen. Naast bovenstaande redenen zorgt een content strategie er ook voor dat je meer vertrouwen krijgt in jezelf doordat jouw content ook werkelijk wat oplevert. Je geeft je bedrijf een positieve energie boost, ontwikkelt je eigen authenticiteit doordat het geen losse flodders zijn en je zorgt voor meer verbinding met jouw doelgroep. 

Waarvoor gebruik je een content strategie?

Een content strategie is er voor alle content die je maakt. Of dat nu voor je website is, voor je nieuwsbrief, je YouTube kanaal of je social media kanalen. Je kunt er echter voor kiezen om diverse strategieën vast te leggen. Want met vrijwel elk kanaal heb je ook weer een ander doel. Zo kan het zijn dat je Instagram wilt inzetten vooral voor naamsbekendheid. Je blogs voor het vergroten van je expertise status en je nieuwsbrief voor het genereren van leads.

Het feit dat je een dergelijk doel vast legt betekent overigens niet dat je geen andere doelen kunt behalen. Zo kan naamsbekendheid via je Podcast je doel zijn, maar wellicht genereer je er ook weer leads door.

Conclusie

Het werken met een content strategie is dus super belangrijk. Niet alleen voor jezelf, maar juist ook voor je doelgroep. Negeer daarom al die ‘maak een lijstje met onderwerpen’ opdrachten totdat je werkelijk een strategie hebt staan. Want vanuit die strategie kun je aan de slag met het maken van een content planning. En met die content planning kun je aan de slag met onderwerpen en het maken van daadwerkelijke content.

Werk jij al met een content strategie?