Al sinds ik blog vertel ik mijn verhaal. En dat is nogal een poosje. In eerste instantie waren het vooral dagboek verhaaltjes. Maar sinds ik vijf jaar geleden mijn huidige lifeblog startte waren het echte, pure verhalen waarmee ik hoopte anderen te bereiken.

Naast dat het vertellen van jouw verhaal gewoonweg erg inspirerend en motiverend kan zijn is het ook een geweldige marketingtool.

Marketing, je bedoelt reclame maken voor jezelf?

Meestal denken mensen aan advertenties op tv, radio of internet wanneer ze het woord marketing horen. Wat ze echter vergeten is dat er vaak een verhaal, een boodschap achter zit. Marketing werkt alleen wanneer er ook echt iets vertelt wordt. En daarom is het woord ‘storytelling’ nu zo populair. Marketeers hebben (eindelijk) ontdekt dat het vertellen van een echt en uniek verhaal werkt. Omdat het niet direct verkopen als doel heeft, maar om te informeren, vermaken, onderwijzen of inspireren.

Met het vertellen van jouw verhaal maak je daardoor geen reclame. En uiteindelijk toch ook weer wel.

Een verhaal creëert vertrouwen

Wanneer je een ondernemer bent communiceer je op een of andere manier met de buitenwereld. Dit doe je uit naam van je bedrijf, maar je communiceert als mens. Dat is ook de reden dat mensen vaak willen weten wie er achter zit. Van wie kopen zij een dienst of product?

En ja, ook bij webshops wil men weten wie er achter een merk zit. Natuurlijk werkt het heel erg mee om goede producten te verkopen. Maar deze producten voorkopen zich niet vanzelf.

Met het naar buiten treden met jouw verhaal (en ieder persoon heeft vele verhalen te vertellen) creëer je vertrouwen. Jouw publiek krijgt inzicht in jouw normen en waarden en het maakt je een mens van vlees en bloed waarin ze zich kunnen herkennen.

Jouw verhaal is belangrijk

Dat jouw verhaal dus erg belangrijk is dat heb je nu wellicht wel door. Het is echt dé manier om je klanten aan je te binden, je expertise te laten zien en om je missie en visie te delen. Hierdoor raken mensen geïnteresseerd in jou, maar dus ook in je bedrijf.

En mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn hieronder nog een aantal redenen waarom verhalen vertellen echt werkt:

  • Verhalen maken een boodschap uniek. Er zijn veel bedrijven die, op het eerste gezicht, op elkaar lijken. Of de producten die ze verkopen ogen niet uniek. Denk bijvoorbeeld aan koffie of thee. Wanneer je laat zien wat jouw bedrijf zo uniek maakt, waar het vandaan komt en welke invloeden hebben meegespeeld zorg je ervoor dat jouw boodschap ook echt uniek is.
  • Door verhalen creëer je een emotionele band. Zo koop ik zelf het liefst bij bepaalde kinderkledingmerken omdat ik een band heb met die merken. Doordat zij aandacht geven aan dingen waar ik veel waarde aan hecht.
  • Verhalen worden gedeeld. Mensen vertellen elke dag verhalen. Door vrienden onder elkaar, door collega’s en door de komst van social media nu ook met de wereld. Ze worden gedeeld omdat ze interessant zijn, omdat ze vermaken, ze ons iets leren of omdat het ons raakt.

Heb jij jouw verhaal al verteld?