Wat zullen ze wel niet van me denken? Zal er überhaupt wel iemand zijn die mijn schrijfsels wil lezen? Allerlei gedachten spookten door mijn hoofd toen ik besloot om (voor de zoveelste keer) een blog te beginnen. Want wie ben ik om tips te geven over het moederschap? Ik doe ook maar wat. Dezelfde gedachtes had ik bij de start van dit bedrijf.
Niet alleen ík heb deze twijfels gehad. Vrijwel alle bloggers en zakelijke bloggers die ik ken hebben deze onzekerheid. Niet gek dus ook dat ondernemers door zulke misverstanden niet durven te starten met (zakelijk) bloggen.
Een aantal misverstanden over zakelijk bloggen op een rijtje:
Ik ben geen goede schrijver, dus ik kan niet bloggen
Zonder af te doen aan het schrijven van een goede blog durf ik wel te zeggen dat je geen goede schrijver hoeft te zijn. Ik zie mezelf ook niet als een goede schrijver. Maar ik zie mezelf wel als een goede blogger.
Het zijn van een goede blogger is namelijk afhankelijk van de interesse van de lezer en de invalshoek waarmee diegene leest. Behoorlijk subjectief dus. Het gaat er dus om of je aan de wensen voldoet van de lezer. Zakelijk bloggen draait er in mijn ogen om dat je een band krijgt met je lezer én waarde biedt. Daarom schrijf ik niet alleen artikelen waarin ik tips geef, maar vertel ik ook over mezelf. En mocht je toch wat schrijftips nodig hebben dan is deze blog wat voor je.
Ik heb niet zoveel te vertellen, dus bloggen is niks voor mij
Soms lijkt het alsof je maar weinig te vertellen hebt. Jouw werk, de dingen die je doet, voet als vanzelfsprekend. Voor jou zijn ze dat ook, voor een buitenstaander niet. Dingen die jij als fluitje van een cent beschouwd kan voor een ander iets heel waardevols zijn.
Zo vind ik het makkelijk om blogonderwerpen te bedenken. Geef mij een beroep, wat achtergrond informatie en ik geef je zo wat voorbeelden. Dat komt door mijn jarenlange ervaring als blogger. En doordat ik als leek naar jouw beroep, dienst of producten kijk.
Ook jij hebt dus wat te vertellen. Enorm veel zelfs. Probeer maar eens in de schoenen van jouw klanten te staan. Welke vragen komen er bij hen op. Waar lopen zij tegenaan waar jij mee kan helpen? Waarom zijn ze op zoek naar jouw producten? Wat geeft het hen?
Bloggen kost veel tijd, die ik beter aan andere dingen kan besteden
Bloggen kost tijd. Dat klopt helemaal. Maar mails beantwoorden en de boekhouding ook. Betekent dat dan dat je die dingen ook maar overslaat? Nee. Want het zijn zaken die ervoor zorgen dat jouw bedrijf blijft draaien. Zo ook met bloggen. In het begin kost het je waarschijnlijk vooral tijd. Maar bloggen levert je op lange termijn ontzettend veel op.
Mijn persoonlijke blog heb ik inmiddels al een jaar of vijf. Ik wil niet weten hoeveel tijd ik daar in gestoken heb. Die tijd verdien ik nu terug doordat ik een band heb opgebouwd met mijn lezers en samenwerkingspartners. Mijn blog levert me nu dus geld op.
Hetzelfde geldt voor jouw zakelijk blog. De tijd die je nu in steekt zal je uiteindelijk zelfs tijd besparen. Mensen weten je steeds beter te vinden waardoor jij geen energie meer hoeft te steken in het doen van acquisitie.
Ik weet nooit waarover ik wil bloggen dus ik begin er maar niet aan
Er zijn mensen die eerst een heel plan uitwerken over wat hun boogonderwerp gaat worden. Zij weten precies wat hun niche (= een specifiek, afgebakend, bewerkbaar deel van een markt) is, welke onderwerpen ze willen behandelen en met welke invalshoek. Echter zijn deze mensen zeldzaam.
Wat veel vaker voorkomt – en eigenlijk ook veel beter is – is het zien van het bloggen als een grote ontdekkingsreis. Je ontdekt steeds beter wat aanslaat bij je publiek, je speelt daar ook makkelijker op in. Fouten maken is dan ook helemaal niet erg, want het blijft in ontwikkeling. En vind je het echt te moeilijk om onderwerpen te bedenken dan is wellicht mijn workshop bloggen voor je bedrijf iets voor je.
Bloggen levert mij niets op
Een misverstand over bloggen waar ik, zoals je natuurlijk wel begrijpt, het totaal niet mee eens ben. NBloggen heeft mij zoveel opgeleverd. En dan heb ik het niet alleen over geld. Maar ook over connecties met anderen. Mensen die me volgen om wie ik ben. Klanten die zich graag aan mij binden omdat ze me ‘kennen’. En zo nog veel meer. Daarnaast zie ik ook bij mijn klanten hoeveel het ze oplevert. Zoals Chantal van Bonte Raaf die mijn workshop volgde en sindsdien blogt. Dit heeft haar al werkelijk klanten opgeleverd. Super fijn toch.
Bloggen levert dus wel degelijk iets op. Zo lang je je maar niet vast pint op de cijfertjes. Want het is meer dan cijfers. Het is een gevoel wat je overbrengt.
Bloggen is niet relevant voor mijn bedrijf
Hier kan ik een heel verhaal schrijven. Of ik verwijs je gewoon even naar een eerder geschreven artikel hierover. Over waarom zakelijk bloggen ontzettend waardevol is.
Ik hoef niet zo nodig te koop te lopen met mijn expertise
Dat bloggen goed is voor je expertise status klopt helemaal. Maar je hoeft niet te koop te lopen met jouw expertise. Opscheppen over hoe goed je wel niet bent en hoe jij de enigste bent die het antwoord weet: niet doen. Wat wel werkt is het delen van je fouten. En hoe je van die fouten hebt geleerd. Of delen waarom jij voor bepaalde dingen kiest. Jouw proces laten zien en daarbij tips geven is heel waardevol.
Wil jij ook starten met bloggen maar heb je geen idee hoe of wat? Speciaal voor jou geef ik workshops bloggen of wanneer je liever meer aandacht voor jou en je bedrijf hebt kun je deze training ook 1 op 1 volgen.