Steeds meer webshopeigenaren wagen zich aan het bijhouden van een blog in hun webshop. En dat is ook niet gek. Want bloggen is eigenlijk niet meer weg te denken uit de online wereld. En voor ondernemers is het heel makkelijk in te zetten als marketingtool.
Waar ik echter de meeste webshop eigenaren over hoor is dat zij, naast dat ze er gewoon weinig tijd voor hebben, ook vastlopen op de onderwerpen. Want waar schrijf je eigenlijk over? En houd je het heel persoonlijk of geef je juist informatie?
Maar voor je kunt gaan kijken naar de blogonderwerpen is het eerst goed om vast te stellen wat het doel van je blog is. En uiteraard voor wie jij de blogs gaat schrijven.
Wat is het hoofddoel van je blog?
Je wilt natuurlijk gaan bloggen omdat je weet dat dit helpt bij de zichtbaarheid en vindbaarheid van je webshop. Echter bij het vaststellen van je hoofddoel mag je dat commerciele even loslaten en echt gaan kijken naar de reden waarom jouw blog van toegevoegde waarde gaat zijn.
Ik onderscheid vier verschillende doelen, namelijk:
- Inspireren
- Informeren
- Vermaken
- Onderwijzen
Voorbeelden van blogs van webshops
Voor de ene webshop is het hoofddoel om een inspiratiebron te zijn in het gebruik van zijn of haar producten. Ik denk bijvoorbeeld aan de blog van de webshop Studio Ins & Outs. Deze webshop verkoopt invulboeken en op haar blog deel ze handige DIY’s deelt, geeft ze tips waar je foto’s kunt bestellen, enzovoort.
En een andere webshop wil juist vooral informatie geven en onderwijzen. Zoals bijvoorbeeld Kauwsieraden en meer. Daar vindt je vooral tips en informatie.
Het is dus goed om voor jezelf na te gaan voor wie je gaat bloggen en vooral met welk doel. Natuurlijk kun je qua blogartikelen ook heel goed de verschillende doelen afwisselen, maar het hoofddoel moet je wel altijd voor ogen houden. Zo weet je doelgroep ook waar ze aan toe zijn wanneer er weer een blogartikel van je verschijnt.
Hoe kom je aan goede blogonderwerpen voor je webshop?
Met jouw doel in je achterhoofd is het veel makkelijker om goede blogonderwerpen te bedenken. En deze tips helpen je net dat beetje verder.
Gebruik de vragen van je klanten
Je krijgt misschien wekelijks dezelfde vragen via de mail of social media van je (potentiele) klanten. Gebruik deze vragen dan om daar een artikel over te schrijven. Voor iedere vraag een apart artikel. Mocht je zelf maar weinig vragen ontvangen, dan kun je eens gaan rondneuzen op social media bij webshops die soortgelijk assortement hebben. Misschien zie je daar wel vragen voorbij komen die jij voor jouw eigen webshop zou kunnen beantwoorden.
Nog een handige tip: maak een artikel overde vijf meest gestelde vragen en verwijs daarin naar je andere artikelen. Zo klikken mensen door op je blog, waardoor ze je expertise nog beter kunnen zien. Plus Google vindt interne linkjes erg fijn.
Een woordspin
Wat ook een handige tips is om een woordspin te maken rondom de producten die je verkoopt. Waar denk je aan wanneer je dat woord hoort of als je aan het product denkt? Verkoop je bijvoorbeeld bijtringen dan kun je denken aan doorkomende tandjes, kraamcadeautjes, veilig speelgoed, enzovoort.
Gebruik Google!
Het zal je misschien niet verbazen, maar Google is mijn beste vriend. Ik doe er echt heel veel inspiratie op. Typ maar eens iets specifieks in wat met jouw webshop te maken heeft en er komt zo een hele lijst met suggesties te staan. Wedden dat daar ook een onderwerp tussen staat die je kunt gebruiken voor een blog? Zorg er dan wel voor dat het raakvlakken heeft met jouw bedrijf.
Zo heb ik voor mijn persoonlijke blog wel eens gegoogled op het woord “uitjes” en een van de dingen die ertussen kwam te staan was “uitjes voor een baby”. Ik schreef er een artikel over en inmiddels is dat een van mijn best gelezen artikelen.
Wees persoonlijk
Veel ondernemers vinden het spannend om zichzelf online te laten zien. Jij waarschijnlijk ook. Want wie zit er nu op jou te wachten? En dat terwijl het algemeen bekend is dat mensen kopen van mensen. En vooral nu de online wereld zo groot en belangrijk is geworden. De webshops schieten als paddestoelen uit de grond en wees dan maar eens uniek.
Maar jij bent uniek. En dat maakt dus ook jouw bedrijf uniek. Mensen kiezen tegenwoordig vaker voor een bedrijf omdat ze daar een klik mee voelen. Omdat het verhaal erachter hen aanspreekt. Aan jou dus om jouw verhaal te vertellen. Dus wees niet bang om jezelf kwetsbaar op te stellen.
Lees ook: Waarom jouw verhaal belangrijk is
Nog steeds moeite met blogonderwerpen verzinnen?
Download dan mijn gratis lijst met maar liefst 50 blogonderwerpen!