“Probeer gratis”, “Download de beste tips voor..” en “ik doe mee!”. Allemaal voorbeelden van call to actions. Oproepen tot actie die je niet alleen online vindt, maar juist ook offline. Loop maar eens een rondje door de supermarkt of door het centrum van jouw stad. Geheid dat je een hoop CTA’s (call to actions) zult vinden. Maar wat is een call to action precies en hoe zet je deze in voor jouw eigen bedrijf? In dit artikel leg ik de verschillende soorten uit, vertel ik waarom een oproep tot actie zo belangrijk is en geef ik handige tips voor de beste call to action.

Wat is een call to action

Een call to action is eigenlijk heel simpel een oproep om tot actie over te gaan. Call to actions worden vaak op een website gebruikt, maar ook in nieuwsbrieven, social media posts en zelfs in een Podcast heb je call to actions. Het grootste misverstand is overigens dat je er perse een product of dienst aan moet hangen. Een call to action kan ook zijn het downloaden van een gratis e-book, een brochure, het aanvragen van een vrijblijvende afspraak of ‘gewoon’ het stellen van een vraag. Dan zet je jouw lezer aan tot antwoorden, tot nadenken. Ook dat is een actie.

Waarom is een call to action zo belangrijk?

Wanneer je jouw lezer niet aanzet tot actie gebeurd er vaak ook niets. Er zijn maar weinig mensen die na het lezen van een tekst zonder een ‘oproep tot actie’ ook werkelijk tot actie over gaan. Ga maar eens bij jezelf na. Wanneer je een instagram post leest zonder een vraag, reageer jij dan? Of reageer je voornamelijk wanneer er een vraag gesteld wordt? Natuurlijk zijn er uitzonderingen, wanneer er bijvoorbeeld iemand jarig is, of iemand iets verdrietigs vertelt. Dan reageer je uit compassie. Maar doorgaans onderneem je pas actie (zoals het klikken op een link of beantwoorden van een vraag) wanneer je hiertoe uitgelokt wordt.

Verschillende soorten CTA’s

Er zijn uiteraard verschillende soorten CTA’s. Dit ligt geheel aan het doel die jij wilt bereiken. Heb je een pagina op je website waarbij je wilt dat mensen contact met je opnemen? Dan is het belangrijk om daar je call to action op aan te passen. Maak het mensen dan ook zo makkelijk mogelijk. Zet niet alleen je email adres of een telefoonnummer op die pagina. Plaats een grote knop waarmee ze direct een mailtje kunnen sturen. Of zet er een contactformulier op.

Knoppen

Als het gaat om call to actions dan is de knop de meest bekende variant. En niet voor niets, want met een duidelijk CTA knop bereik je doorgaans veel meer dan met een banner of een link in een tekst. Een knop valt (als je het goed aanpakt) op.

Screenshot: opvallende CTA knop op de website van SabineBoogaard.nl

Je knop laten opvallen doe je door hem een totaal andere kleur te geven, door te spelen met de font van de tekst of bijvoorbeeld icoontjes te gebruiken. Het is slim om ook eens uit te testen of een andere kleur wellicht eerder aanzet tot klikken. Dit kun je bijvoorbeeld door middel van een nieuwsbrief heel makkelijk uit testen. De ene helft van de nieuwsbrief leden ontvangt een email met bijvoorbeeld een rode knop. En de andere helft met een blauwe knop. Het is geen exact science. Maar wel slim om eens te testen.

Banners of afbeeldingen

Een andere manier van aanzetten tot actie is het gebruik maken van banners of afbeeldingen. Deze kun je bijvoorbeeld inzetten in blogs of op de homepage. Een banner trekt vaak de aandacht, omdat er gebruik wordt gemaakt van een combinatie van beeld, kleur en tekst. Een afbeelding valt sowieso op tussen stukken tekst. Het nadeel van een afbeeldingen is echter dat mensen vaak niet weten dat ze erop kunnen klikken. Of er moet een tekst op staan die dat duidelijk maakt. Maar dan is het eigenlijk meer een banner.

Pop up

Een andere handige manier van een oproep tot actie is het inzetten van pop ups. Deze wordt bijvoorbeeld door webwinkels ingezet om aandacht te geven aan een bepaalde kortingscode of voor de nieuwsbrief. Maar je kunt een pop up ook inzetten voor jouw interessante weggever of om aandacht te geven aan het event wat je binnenkort geeft.

Screenshot pop up venster op de website van Kleertjes.com

In tekst

Een laagdrempelige manier voor het inzetten van een call to action is om deze te verwerken in de tekst. Dit gebeurd vaak in blogs zoals deze. Je verwijst bijvoorbeeld naar andere blogs, naar onderzoeken of je stelt een vraag die de lezer laat nadenken.

Tips voor de beste oproep tot actie

Het is je nu waarschijnlijk wel duidelijk wat een oproep tot actie is en waarom deze belangrijk is. Daarom hier nog een aantal tips om de beste call to action te maken. Zodat jij ook jouw doelgroep aanzet tot actie.

  • Doel. Zorg er van te voren voor dat je weet wat het doel is van jouw post, blog, nieuwsbrief of pagina op je website. Wil je met jouw blog vooral mensen laten nadenken? Of wil je ze eigenlijk naar een van je weggevers leiden? Hetzelfde geldt voor een nieuwsbrief, social media post of pagina. Wat wil je ermee bereiken? Aan de hand van het doel kun je bepalen of je gaat voor een link in de tekst, een vraag, een knop of misschien wel een pop up.
  • Teksten. Zorg dat je gebruik maakt van korte en krachtige teksten. Vermijd daarbij ook zeker vakjargon. Vermijd ook de woorden “klik hier”, dat spreekt minimaal aan.
  • Één actie. Wat je vaak ziet is dat ondernemers meerdere acties op een pagina zetten. Zo hebben ze zowel een knop naar hun diensten als eentje naar een weggever. Of knoppen naar twee verschillende weggevers en een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Hierdoor raakt jouw bezoeker, jouw lezer in de war. Want welke actie wil je nu dat zij ondernemen? Dit resulteert erin dat ze vaak nergens op klikken omdat ze niet goed weten wat jij wilt en dus ook niet wat zij willen. Er zit alleen wel een wezenlijk verschil in verschillende CTA’s en bijvoorbeeld in een blog verwijzen naar andere blogs die je geschreven hebt. Je kunt zeker in jouw blogartikel linkjes verwerken naar andere blogs (dit is zelfs aan te raden!) en daarnaast een grote call to action knop onderaan hebt staan.

Screenshot meerdere call to actions website Kleertjes.com

  • Noodzaak. Maak vooral heel goed duidelijk waarom het belangrijk is om over te gaan tot actie. Zorg ervoor dat de lezer de urgentie voelt.
  • Juiste plek. Veel call to actions vind je helemaal onderaan een pagina. Of onderaan de blog. Onderaan de social media post. Onderaan dus. Maar het is juist slim om ook al in het begin je call to action te plaatsen. Want de meeste mensen komen niet tot onderaan. Begin dus gewoon eens met een vraag bij een Instagram post. Of zet na de eerste alinea al je CTA knop.

Maak jij veel gebruik van call to actions? Zo ja, loop ze eens na en kijk of er ergens nog verbetering in zit. Zo nee, wat is de reden dat je dit (nog) niet doet?