“Krijg ik eindelijk weer wat volgers erbij, zie ik de volgende dag dat er weer tien vanaf zijn. Ik snap er niks van.” Misschien herken je deze gedachte ook wel van jezelf. Je wilt je niet focussen op die cijfers, maar het gebeurd toch. En ik begrijp het. Het is frustrerend wanneer je als doel hebt gesteld deze maand zoveel volgers erbij te hebben en het lukt maar niet. Het is frustrerend wanneer je maar op hetzelfde getalletje blijft hangen terwijl je de rest om je heen wel groeit.
Echter gaat het daar al mis. Want ook bij die mensen om je heen komen er volgers bij en gaan er volgers weg. Ook ik had vorige week 10 of 15 volgers meer dan nu. Maar eerlijk? Ik ben blij dat ze afgehaakt zijn. Want die mensen passen dan gewoon niet bij me. Wat heeft het voor nut om iemand te volgen waar je eigenlijk niks mee hebt en waar je ook nooit klant bij zult worden. Niets toch? Daarom ben ik ze liever kwijt dan rijk.
Je wil echte volgers
Laatst sprak ik met een klant van mij en ze vertelde me over haar frustratie van het niet groeien. Ze had wel al 500 volgers, maar dat waren er eerst veel meer. Ik vroeg haar of deze mensen allemaal in haar woonkamer pasten? Of zelfs in haar huis. Inclusief achtertuin. Het antwoord was natuurlijk nee. Want 500 mensen die jou volgen, dat zijn er hartstikke veel. Je hoeft helemaal geen duizend volgers te hebben of die magische grens van 10.000 te halen om succesvol te zijn. Al heb je “slechts” 100 volgers. Als dat honderd echte volgers zijn die oprecht geïnteresseerd zijn in jou als mens en ook nog eens jouw expertise kunnen gebruiken dan heb je het toch? Meer heb je niet nodig.
Lees ook: De know like trust factor inzetten op social media
Niemand liked mijn post
Hetzelfde geldt voor likes. Laatst was iemand teleurgesteld dat niemand reageerde op haar bericht en zelfs niemand het had geliked. Ze gaf aan dat ze ontmoedigd raakte na zoiets en daarom niets meer plaatste. Na een tijd voelde ze dan weer die druk om toch weer iets te posten dus dan plaatste ze weer iets. Echter als er dan weer weinig tot geen respons komt raakt ze weer ontmoedigd en zo blijft dat vicieuze cirkeltje doorgaan.
En dat is logisch. Want een like of reactie op social media doet hetzelfde met jou als wat bijvoorbeeld een kattenfilmpje met je doet. Of het aaien van een hond. Of het gekir van een baby. Wanneer je een like krijgt maken jouw hersenen een geluksstofje aan. En wanneer dat dan niet gebeurd dan mis je dat gevoel en ga je aan jezelf twijfelen.
Staar je er niet blind op
Het feit dat er niemand of bijna niemand jouw bericht liked betekent niet dat ook niemand het gelezen heeft. Dat jouw boodschap niet is overgekomen. Neem jezelf eens als voorbeeld. Wanneer jij op social media aan het scrollen en lezen bent, gebeurd het dan wel eens dat je wel iets leest maar niet reageert? Of de post niet liked of opslaat? Dat gebeurd stiekem best vaak. Of dat nu onbewust of bewust is. Ik merk bijvoorbeeld bij mezelf dat ik vaak onbewust iets wel lees, maar er op dat moment er niets mee doe. Daar kom ik dan later achter.
Wanneer iemand geen hartje geeft of niet reageert betekent niet dat diegene het niet gelezen heeft. Of dat de boodschap niet over is gekomen. Of erger nog.. dat diegene jou niet leuk vindt. Sterker nog, ze vinden het mischien wel heel inspirerend en zijn direct aan de slag gegaan. Of ze slaan het wel op in hun hoofd, maar hing er opeens een kind aan hun arm die de aandacht vroeg. Of een telefoontje van een klant. Of er kwam opeens een berichtje binnen waar de aandacht naartoe ging. Als mens ben je zo snel afgeleid. Je bent helemaal niet bezig met “ik moet dat bericht even een blijk van waardering geven”.
Geef niet op
Wat je ook doet. Geef niet op. Kijk wat er wél goed gaat. Blijf consistent en heb geduld. En denk je bij jezelf ik heb alles al geprobeerd, ga dan eens aan de slag met iemand. Ga er een echt voor zitten en blijf niet aanmodderen. Want dat aanmodderen daar ben je toch wel net zo klaar mee als ik? Ik hoop van wel. En ik hoop ook dat deze boodschap doordringt. Want het is zo zonde. Zo zonde wanneer je dit soort cijfers je laat tegen houden en je dus in dat vicieuze cirkeltje blijft zitten.
De juiste intentie
Natuurlijk kun je het gevoel hebben dat je ‘moet’. En iets moeten is niet fijn en werkt ook helemaal niet. Dan zit je er met de verkeerde intentie in. Zet het daarom om in een positieve intentie:
“Ik wil anderen helpen. En om die anderen te kunnen helpen moeten ze mij wel leren kennen.”
Als je het vanuit die intentie doet dan voelt het moeten niet zoals moeten. Dan voelt het als mogen. “Ik mag weer iets posten. Ik mag anderen erop wijzen dat ik er ben. Ik mag mensen duidelijk maken wat ik voor ze kan betekenen.” Dat mag je. Je moet niks. Jij wil dit bedrijf. Jij wil dat anderen van jouw bestaan af weten zodat jij ze kunt helpen. Maar daar mag je dan wel wat voor doen. Want voor niks gaat de zon op.
Wil jij dus eindelijk eens met een echt plan aan de slag? En stoppen met aanmodderen? Zodat er echte volgers op je af komen. Die wel eens jouw ideale klant zouden kunnen zijn? Schrijf je dan in voor mijn Masterclass “meer echte volgers”.
Hoi Nicole,
Volgens mij mist er iets in je blog/betoog: het algoritme. Ik heb begrepen dat het aantal likes en reacties bepalend is voor het tonen van je bericht. Hoe meer dat er zijn, hoe meer mensen je dus bereikt. Dan zijn die volgers, likes en reacties toch juist megabelangrijk om zoveel mogelijk mensen te bereiken?
Groet, Pamela
Nee dat heb ik bewust er niet in gezet. Want bereik is ook weer substantieel. Gaat het erom om zoveel mogelijk mensen te bereiken of om de juiste mensen te bereiken? En natuurlijk is het goed om óók in te zetten op reacties. Het gaat er mij in dit betoog om dat mensen zich teveel blindstaren op die getallen. Dat de focus anders mag zijn.