Het automatiseren van zoveel mogelijk processen kan jouw bedrijf heel wat tijd schelen. Het inplannen van je social media berichten is dan ook een belangrijk onderdeel van je contentplanning. Eerder schreef ik al over de vijf redenen waarom contentplanning belangrijk is en hoe je in vijf stappen een contentplanning maakt. Vandaag wil ik je vertellen over mijn favoriete planningstool: Later.
Waarom social media berichten inplannen?
Het schrijven en plaatsen van je social media berichten kan ontzettend veel tijd in beslag nemen. Niet alleen omdat het creëren van content nu eenmaal veel tijd kost, maar ook omdat je vaak afgeleid raakt tijdens het schrijven en plaatsen. Word je ziek of ga je op vakantie, dan komt er vaak ook niets online.
Doordat je de social media berichten van te voren al inplant werk je niet alleen efficiënter, je kunt veel consequenter posten. Het bespaart je uiteindelijk ook tijd doordat je niet meer elke dag na hoeft te denken over wat je nu weer gaat posten. Door te plannen kun je bijvoorbeeld 1x per week alles vooruit plannen. Je zou zelfs 1x in de maand alles kunnen inplannen, maar ik zelf wil het toch wel actueel houden zodat ik eventueel kan inspringen op vragen van anderen.
Voordelen van een planningstool
Er zijn een aantal manieren om vooraf je social media berichten te maken. Bij Facebook kun je ze volledig inplannen op de dag en het tijdstip van jouw keuze. Ook heb je tegenwoordig de Facebook Creator Studio. Daarmee kun je niet alleen Facebook berichten inplannen en de statistieken inzien, maar ook voor Instagram. Ik heb me hier echter nog niet in verdiept dus blijf voorlopig de planningstool Later gebruiken.
Waarom een planningstool sowieso erg handig is om te gebruiken? Ik geef je een aantal verschillende redenen.
- Voor Instagram en Twitter heb je externe tools nodig om je posts in te plannen.
- Door een planningstool te gebruiken heb je overzicht op al je kanalen.
- Je kunt veel makkelijker content creëren welke je op alle kanalen (op diverse tijdstippen en in diverse stijlen) kunt plaatsen.
- Het scheelt je veel tijd door alles op één plek te hebben.
- Het zorgt voor consistentie en zichtbaarheid wanneer je er consequent gebruik van maakt.
- In de statistieken kun je zien welke berichten het goed deden.
Waarom gebruik ik de tool Later?
Later is een van de vele planningstools die je online kunt vinden. Ik ben deze tool gaan gebruiken omdat hij in principe gratis is. Je bent dan wel wat beperkt qua aantal berichten die je kunt inplannen, maar wanneer je start met je online zichtbaarheid is het meer dan genoeg. Heb je een gratis account dan kun je per kalendermaand zowel voor Instagram, Facebook als Pinterest 30 berichten inplannen per kanaal. Voor Twitter heb je 50 berichten die je kunt plannen.
Daarnaast worden alle Twitter, Pinterest en Facebook berichten automatisch geplaatst. Voor Instagram kun je ervoor kiezen om het automatisch te doen. Maar het kan ook nog steeds handmatig. Kies je voor handmatig, dan krijg je een seintje via de Later app dat er een bericht klaarstaat en kun je in een paar tellen je bericht alsnog online zetten. Ik plaats zelf op Instagram nooit iets automatisch. Dit omdat ik graag actief ben op dit kanaal wanneer er een post online komt. En dat is voor Instagram zelf ook weer een positief signaal.
Instagram stories
Sinds vorig jaar kun je met Later ook je Instagram Stories inplannen. Dit geldt overigens wel alleen voor de betaalde varianten van deze tool. Ik heb een tijdje een betaald abonnement gehad om mijn stories mee in te plannen. Echter gebruikte ik deze functie voor mezelf niet echt. Ik kan me echter wel voorstellen dat wanneer je de social media voor een ander bedrijf bijhoud het handig is om Stories in te plannen via deze tool. Ze worden echter niet automatisch geplaatst maar je zult het alsnog handmatig online moeten zetten. Het voordeel van het inplannen is dan wel dat je er niet mee bezig hoeft te zijn en je de content voor je stories kunt batchen.
Mijn ervaring
De planningstool Later bevalt mij tot nu toe erg goed. Ik kan er precies mee wat ik wil. Het levert me zoveel meer rust op nu ik een planningstool gebruik. Voordat ik dit deed moest ik op het moment van posten nog bedenken waar ik iets over wilde delen. Dit kostte me zoveel tijd. Het zoeken van de juiste afbeelding of foto. Het bedenken van het onderwerp en dan ook nog eens de post schrijven. Ik kon er uren mee bezig zijn. En dan had ik slechts 1 post. Of er kwam gewoon niks online.
Door een planningstool te gebruiken ben ik veel minder tijd kwijt. In combinatie met mijn contentplanning ben ik nog maar een uur kwijt aan het inplannen van mijn social media post. Terwijl ik vroeger soms voor slechts 1 post een uur kwijt was.
Denk je er dus aan om ook een planningstool te gebruiken? Dan is Later zeker een aanrader wat mij betreft. Het enige wat ik er wel jammer aan vind is dat wanneer je meerdere accounts van een bepaald kanaal wilt gebruiken je direct in een hoger abonnement terecht komt.