Alhoewel Instagram nog vaak gezien wordt als kanaal waar het draait om toffe, mooie en perfecte foto’s is juist het schrijven van goede Instagram teksten steeds belangrijker. Het draait namelijk steeds minder om het perfecte plaatje en veel meer om inhoud. Niet gek dat steeds meer bedrijven hun weg vinden naar Instagram. Maar hoe schrijf je dan die geweldige teksten? Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen met je afbeelding of video opvalt maar ook met jouw bewoordingen? In dit artikel deel ik acht tips met je voor het schrijven van de juiste Instagram teksten.

De groei van Instagram

Als Instagram-liefhebber maak ik dagelijks gebruik van die sociale medium. Het is dan ook niet meer weg te denken uit mijn leven en uit mijn bedrijf. Dit geldt echter voor steeds meer mensen en ondernemers. Uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom blijkt dat Instagram nog steeds de grootste groei doormaakt van alle social media platformen. In 2019 maakten 4,9 miljoen Nederlanders gebruik van dit platform en dit jaar, in 2020, zijn dat er inmiddels 5,6 miljoen. Ook wat betreft het dagelijks gebruik van het platform staat Instagram op nummer 1. Maar liefst 3,4 miljoen Nederlanders maakt er dagelijks gebruik van.

Er valt dus ontzettend veel winst, letterlijk en figuurlijk, te behalen bij het gebruik van Instagram. Maar dan is het wel zaak om ook werkelijk op te vallen. En dat doe je niet meer (alleen) door mooie plaatjes of grappige filmpjes. Ook de tekst bij je Instagram post is ontzettend belangrijk. Want je wil niet alleen maar opvallen, je wil dat mensen jou en je bedrijf ook onthouden.

Tip: Hoe langer je tekst is, hoe groter de kans dat je volgers meer tijd nemen om je post te lezen en hoe beter dit is voor het bereik van je post.

Acht tips voor het schrijven van Instagram teksten

Instagram teksten tip 1: schrijf een boeiende openingsregel

Op Instagram is de afbeelding het eerste wat iemand ziet. Hij of zij is aan het scrollen over de tijdlijn en beslist doorgaans aan de hand van de foto of de aandacht blijft hangen. Daarna komt de openingsregel, oftewel de titel van jouw Instagram caption. Meer dan een of twee regels krijgt diegene ook niet te zien, want willen ze meer lezen moeten ze ook eerst op “meer” klikken.

Zonder een goede openingsregel of titel verlies je lezers. Dit geldt dus niet alleen voor boeken, nieuwsberichten en blogs, maar ook voor social media posts. In een factie van een seconde beslist jouw potentieel lezer of hij/zij verder leest of doorscrollt naar de volgende post in de tijdlijn. Zorg er dus voor dat die titel de lezer prikkelt.

Wil je leren hoe je goede titels schrijft? Collega Merel van Bloggen baart kunst heeft een e-paper geschreven die is opgenomen in de Boost je Blog & Business Bundel. In deze bundel vind je naast de paper over titels ook nog minstens 30 andere e-papers en mini cursussen over bloggen en online ondernemen.

Tip 2 Instagram caption: langere teksten

Een aantal jaar geleden kwam je er nog mee weg om alleen een foto te posten en eventueel hashtags in de post zelf te zetten. Soms plaatste je dan een emoji of stelde je een vraag en dat was al aanleiding genoeg om vele reacties te krijgen. Inmiddels is dat compleet veranderd, niet gek ook aangezien het aantal gebruikers ontzettend is gestegen. Je hebt er nu bijna een dagtaak aan om alle foto’s van diegenen die je volgt te bekijken, liken en erop te reageren. Onbegonnen werk en daarom is men ook veel kritischer geworden. Of de foto moet echt absoluut geweldig zijn en al aanspreken, of de tekst.

En dan kom je er niet meer met een zinnetje of een paar emoji’s. Langere teksten houden de aandacht vast en zorgen er daarnaast ook voor dat er letterlijk en figuurlijk meer inhoud te lezen valt. Echt waarde delen is van belang en dat lukt vaak ook makkelijker met een langere tekst. Hoe lang zo’n tekst dan zou moeten zijn daar is men nog over in discussie. Het verschilt ook zeker per branche en doelgroep. Zelf schrijf ik vrij lange teksten en af en toe wat minder lang. Maar mijn teksten bestaan altijd uit meer dan 70 woorden. Dat zijn vijf regels. Goed te doen toch?

Instagram teksten tip 3: voeg een call-to-action toe

“Waar is jouw werkplek?”- “Stuur me een berichtje en ik geef je meer informatie hierover”- “Wil je meer verhalen van mij lezen en/of tips ontvangen voor contentcreatie en planning? Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief.” Allemaal voorbeelden van call to actions (ook wel CTA genoemd) die ik zelf gebruik. Wanneer je content de (online) wereld in stuurt dan doe je dat met een doel. Je wil in gesprek met jouw volgers, dat er actie ondernomen wordt. Je wil dat mensen nadenken over wat je geschreven hebt.

Een call-to-action zorgt ervoor dat mensen weten wat ze ‘moeten’ doen. Wil je dat mensen reageren dan is het slim om dat ook te triggeren. Zonder een vraag of andere vorm van CTA weten ze niet wat je van hen verwacht en is de kans groot dat ze alsnog door scrollen. Ik vraag zelf ook wel eens wanneer ik een post schrijf met tips of mensen het willen delen met anderen. Ik wijs ze dan naar het ‘vliegertje’ waarmee ze het privé kunnen delen of in hun Instagram Stories kunnen zetten. Vraag ik dit niet dan is de kans veel kleiner dat het gebeurd.

Tip 4 Instagram teksten: gebruik hashtags

Vergeet tijdens het schrijven van je post ook de hashtags niet. Of je ze nu in de post zelf plaatst of als eerste reactie dat maakt niet uit. Maar het schrijven van een post kan niet zonder hashtags. Deze ‘zoekwoorden’ zijn er namelijk niet alleen om nieuwe volgers aan te trekken. Ze worden door Instagram ook gebruikt om de inhoud van je post te bepalen, op die manier kunnen ze hem aan de juiste mensen laten zien.

Instagram captions tip 5: gebruik @-mentions om je bereik te vergroten

Een andere manier om je bereik te vergroten is door mentions te gebruiken in je tekst. Oftewel je noemt iemand in je Instagram post. Denk hierbij aan een concullega, een business buddy, maar ook klanten of iemand waar je juist enorm tegenop kijkt kun je noemen. Bijvoorbeeld wanneer je een boek van iemand hebt gelezen. Noem je diegene in je post dan wek je niet alleen vertrouwen op van je volgers, maar desbetreffende persoon zal jouw post wellicht ook weer delen bij zijn of haar eigen community. Het is dus een hele simpele manier om een zo’n groot mogelijke impact te krijgen.

Tip 6 teksten schrijven: duik in de statistieken

Wanneer je teksten schrijft voor Instagram is het belangrijk om tussentijds ook een duik in de statistieken te nemen. Want hoe weet je nou of jouw teksten opleveren wat jij wil dat ze opleveren? Het is heel goed om dingen uit te proberen en om waarde te delen, maar hoe weet je of je succes behaalt? Juist, door doelen te stellen en daarna via de statistieken te kijken of je ze behaald hebt. Misschien wil je wel 2x zoveel reacties in een maand tijd. Wanneer je netjes wekelijks je statistieken bijhoud kun je zien of je reactie aantallen ook werkelijk stijgen. Dalen ze dan weet je dat er toch iets gedaan moet worden.

Instagram teksten tip 7: maak gebruik van emoji’s

Alhoewel je jouw Instagram caption niet volledig uit emoji’s wilt laten bestaan is het wel slim om ze in te zetten. Het voegt namelijk een beetje persoonlijkheid aan je toon van schrijven. Emoji’s zijn een universele taal in het online communiceren en zorgt voor een leuke en luchtigere tekst. Het is goed om ze regelmatig te gebruiken maar overdrijf niet.

Tip 8 Instagram captions: zorg voor structuur en witregels

Wanneer je aan de slag gaat met waardevolle schrijfsels voor in je Instagram posts vergeet dan niet de adempauzes, oftewel de witregels. Teksten die aan een stuk geschreven zijn worden, zo is bewezen, weinig tot niet gelezen. Het zorgen voor witregels op Instagram is echter wel iets waar helaas nog menigeen tegenaan loopt. Daarom heb ik een blog geschreven waarin ik een aantal manieren uitleg om witregels op Instagram te creëren.

Met deze acht tips kom jij al een heel eind op weg naar de perfecte Instagram teksten die jouw doelgroep raken en activeren. Loop je echter nu juist nog vast op het stukje inspiratie dan is mijn 30 dagen content inspiratie training misschien wel iets voor jou. Tijdens deze 30-daagse training geef ik jou eindeloos inspiratie voor jouw content. En hele handige kapstokjes plus handige tips.

Welke tip ga jij als eerste toepassen?