Geschreven door Renate Bruinenberg. Pfff, ben je ein-de-lijk gestart met die (zakelijke) blog, adviseren ze óók nog om regelmatig een nieuwsbrief rond te sturen! Wil je optimaal gebruik maken van jouw online zichtbaarheid? Wil je deze manier van gratis online marketing ook benutten?

Jaaaa! Start dan ook met bloggen én stuur regelmatig een goede nieuwsbrief rond. In deze blog vertel ik je er meer over!

Over algoritmes, bloggen & nieuwsbrieven

Algoritmes zijn ingewikkelde dingen, zeker in combinatie met bloggen & nieuwsbrieven. Door te bloggen vergroot je je online zichtbaarheid, dat weet je wellicht al. Maar, het is niet per definitie zo dat het goed is voor je SEO resultaten. In principe kun je zelf al heel veel doen om het algoritme positief te beïnvloeden, door gebruik te maken van linkjes naar jouw blog via je nieuwsbrief en social media.

Het algoritme van Google werkt natuurlijk op zijn eigen manier en door de juiste zoekwoorden te verwerken en de juiste instellingen te gebruiken, werkt het zeker mee aan betere SEO resultaten. Voor zover even het ‘ingewikkelde’ gedeelte .

Laat dat nou net het verschil naar voren brengen tussen een blog en een nieuwsbrief! Als jij een blog schrijft, hoop je maar dat door jouw inspanningen (delen op social media bijvoorbeeld), zoveel mogelijk mensen jouw blog lezen én op jouw website terecht komen. Wellicht komen de mensen wél via het algoritme van Google op jouw blog terecht. Met een beetje mazzel heb je de interesse gewekt en komen ze vaker terug. Maar hoe groot is de kans dat ze jouw blog lezen en niet meer terug keren…? Juist, best groot toch!

Blog promoten in een nieuwsbrief

Om te voorkomen dat de mensen uit jouw doelgroep niet meer terug komen op jouw website, na het lezen van je blog, vraag je of ze jouw nieuwsbrief willen ontvangen. Op papier klinkt dat makkelijk, maar het is nog best lastig om een e-mailadressen bestand op te bouwen. Stuur nooit ongevraagd een nieuwsbrief rond, maar zorg dat mensen zich vrijwillig aanmelden.

Start met een weggever, kortingsactie of een goede promotie en zorg dat je een bestand opbouwt om jouw nieuwsbrieven naar te sturen. Als je eenmaal een bestand hebt opgebouwd, zorg dan dat jouw nieuwsbrief de moeite waard blijft om te lezen.

Je herkent het waarschijnlijk zelf ook wel… Meer dan de helft van de nieuwsbrieven wis je zonder écht inhoudelijk te lezen. Zorg dus dat je wat te melden hebt en plaats pakkende zinnen of beeldmateriaal, zodat jouw nieuwsbrief toch nieuwsgierigheid wekt.

Door jouw blogs te promoten in je nieuwsbrief zorg je bovendien voor meer verkeer naar jouw website. Daarnaast zien mensen jouw (bedrijfs)naam toch weer even voorbij komen, ook al wissen ze de nieuwsbrief toch weer zonder te lezen.

Tips voor de juiste nieuwsbrief

Ik gaf je hierboven al enkele tips, toch wil ik je nog een paar dingen meegeven om te zorgen dat jouw nieuwsbrief blijft hangen!

  • Zorg voor een herkenbare lay-out. Houd je eigen huisstijl en kleuren aan en zorg voor herkenning. Zodra mensen jouw naam & logo regelmatig voorbij zien komen, blijft het toch hangen
  • Verwerk content in jouw nieuwsbrief waar mensen echt iets aan hebben. Deel bijvoorbeeld jouw expertise én tips in een blog en zorg dat mensen doorklikken naar je website
  • Gebruik pakkend beeldmateriaal, wek de interesse zodat mensen de moeite nemen om een kijkje op je website te nemen
  • Maak je nieuwsbrief persoonlijk! Mensen zitten niet altijd te wachten op één grote commerciële bom aan promotie . Wees subtiel en laat de mensen zien van wie de nieuwsbrief komt
  • Wees origineel en plaats bijvoorbeeld een kort filmpje in je nieuwsbrief
  • Zorg voor een goede call-to-action! Heb je een weggever, kortingsactie of komt er een te gek evenement aan waar je een gratis kaartje voor verloot? Promoot dit vooral in je nieuwsbrief

Starten met een nieuwsbrief?

Als ondernemer begrijp ik dat je het ontzettend druk hebt met jouw dagelijkse werkzaamheden. ‘Moet’ je dan ook nog beginnen met bloggen én een nieuwsbrief? Niets moet! Maar, het is wel verstandig en bovendien een goed middel om de mensen uit jouw doelgroep te bereiken. Bovendien vergroot je je online zichtbaarheid.

Zo heb ik zelf geen ‘kaas gegeten’ van belastingen en aangiftes, dus dat besteed ik dan ook vooral uit. Je kunt nu eenmaal niet alles altijd alleen doen.

Persoonlijkheid is voor mij als tekstschrijver heel belangrijk. Die persoonlijkheid probeer ik ook altijd over te brengen door jouw visie & passie te verwerken in de teksten die ik maak. Wil je meer weten over het starten van de juiste nieuwsbrief? Op mijn website geef ik je meer informatie over nieuwsbrieven, bloggen & tekstschrijven.

Over Renate:

Deze blog is geschreven door Renate Bruinenberg; tekstschrijver met een passie voor social media. Naast tekstschrijver is ze moeder van 2 kids. Met haar bedrijf Van idee naar tekst helpt ze andere ondernemers met online zichtbaarheid door website teksten te schrijven en te redigeren, (zakelijke) blogs & nieuwsbrieven te maken.