Wat is er in een korte tijd toch veel gebeurd. Hoorde we eind februari over het eerste geval van Corona in Nederland, nog geen drie weken later ligt vrijwel heel Nederland plat. Veel ondernemers moesten hun zaak sluiten en/of anders inrichten en er heerst stiekem toch best veel angst en paniek. Want hoe lang gaat dit duren? Wat gaat er allemaal gebeuren? En wat kan ik nu doen? 

Waar je de ene ondernemer nu juist ontzettend creatief bezig ziet en met nieuwe ideeën ziet komen is de ander vooral lamgeslagen. Hun bedrijf zoals het was ligt stil en ze weten niet goed hoe nu verder. Zelf heb ik ook wel even een moment gehad dat ik dacht ‘hoe moet dat nu met mijn aanbod’? En dat ik even geen kansen zag maar vooral onmogelijkheden. Echter zag ik al snel ook het positieve in. Want juist nu is de tijd om even afstand te nemen en te kijken naar wat er allemaal wel mogelijk is.

Denk in mogelijkheden

En er is veel wél mogelijk. Dat zie je gebeuren bij bijvoorbeeld restaurants die nu een afhaal- en bezorgmenu hebben samengesteld. Dat zie je gebeuren bij coaches die eerst offline werkte maar nu hun sessies online houden. Dat zie je gebeuren bij fitnessscholen die een online programma maken zodat mensen thuis kunnen blijven sporten. Zulke mooie dingen gebeuren er nu. Dingen die je voorheen nooit bedacht zou hebben, maar die wél werken. Lekker uit die comfort zone. Heerlijk vind ik dat om te zien.

Zaadjes planten

Wat al die bovenstaande bedrijven gemeen hebben is dat ze ook nu zaadjes blijven planten. Ze sluiten hun deuren niet en trekken zich terug. Nee ze laten zich juist zien. Door op een net iets andere manier onder de aandacht te blijven. Bij de een is dat met een betaalde dienst zodat er toch nog omzet binnen blijft komen. Bij de ander is dat wellicht met iets wat ze gratis aanbieden, maar wat hen dus wel zichtbaarheid en vertrouwen oplevert.

En dat is dus precies wat ik jou ook wil adviseren om te doen. Of je nu wel of geen online bedrijf hebt, laat jezelf zien. Juist NU is het de tijd om aan de wereld te vertellen wie je bent, wat je doet en wat je voor een ander kunt betekenen. Juist NU is het de tijd om zaadjes te planten en om jezelf te laten zien. Ga dus aan de slag met een content plan en start met het schrijven van blogs. Ben actief op social media en schrijf eindelijk eens die nieuwsbrief. Maak video’s, spreek podcasts in… En nee je hoeft niet alles te doen. Maar kies één of twee dingen uit en ga ervoor. Zo kun je later een hoop plantjes oogsten en laat je geen kansen liggen.

Blijf overigens bij dit soort dingen wel bij jezelf. Ga niet uit angst of paniek bepaalde dingen ondernemen. Of met het gevoel van tekort beslissingen nemen waar je jezelf eigenlijk helemaal niet goed bij voelt. Alleen maar omdat anderen dit ook doen. Blijf bij jezelf en doe waar jij je goed bij voelt. Blijf echter niet stil staan of jezelf verstoppen omdat je blokkeert.

Wat kun je laten zien?

Denk eens aan al die taken waar je normaal niet aan toekomt. Bijvoorbeeld het herinrichten van je praktijk ruimte. Of je restaurant een make-over geven. En hoe zit het bijvoorbeeld met je website? Is die wel helemaal up to date? Dat zijn dingen waar je over kunt vertellen. Die je kunt laten zien. Vertel over het effect wat het Corona virus op jouw bedrijf heeft. Maar laat dan dus ook zien wat je allemaal doet om na deze nare periode er weer bovenop te komen. Geef tips die te maken hebben met jouw branche. Welke vragen stelden jouw klanten je voorheen? En welke stellen ze nu? En denk vooral ook eens aan dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn maar voor anderen niet.

Vind je het nu moeilijk om de kansen te zien voor jouw bedrijf. Om te bepalen wat voor content je naar buiten kunt brengen en hoe je alsnog onder de aandacht blijft? Ik denk graag eens met je mee. Boek gratis mijn Content Advies sessie en in 30 minuten kijk ik samen met jou mee.