Sinds ik moeder ben heb ik een andere kijk op de wereld. Hoe ik vroeger nog de meest gekke en spannende dingen deed, durf ik nu heel wat minder. Ik sprong uit vliegtuigen, reed op een motor en verlegde mijn grenzen keer op keer. Niet omdat het moest, maar omdat het kon. Nu ik moeder ben heb ik daar helemaal de behoefte niet meer aan. Niet dat ik geen gekke dingen meer doe of mijn grenzen niet durf te verleggen. Maar mijn grenzen zijn anders. De dingen die ik doe zijn anders. En mijn blik is veranderd.

De ondernemers jas

Ditzelfde overkwam me op het moment dat ik een ondernemer werd. En nee dat gebeurde niet op het moment dat ik mezelf inschreef bij de KVK. Alhoewel ik vanaf dat moment in de ogen van de belastingdienst een ondernemer was voelde ik me niet zo. Nee dit gebeurde eigenlijk geleidelijk aan. Alhoewel ik me altijd heb afgevraagd of ik wel een echte ondernemer zou zijn weet ik nu dat deze jas mij perfect past. Het is vallen en op staan. Dingen uitproberen, herhalen en aanpassen. Fouten maken en daar van leren. En het is nog zoveel meer.

Sinds ik me echt ondernemer voel draag ik deze jas dagelijks. Ook op momenten dat ik niet werk. En het zorgt er dus ook voor dat ik met een andere blik naar de wereld kijk.

Een andere blik

Dat ik inmiddels een hele andere kijk op dingen heb merkte ik afgelopen vakantie tijdens een bezoekje aan een kinderboerderij/speeltuin.⁠
⁠⠀
>> Als moeder zag ik dat de ruimte erg overzichtelijk was. Dat stemde me gerust. Kon ik fijn op het terrasje zitten en alsnog de kinderen in de gaten houden.⁠ Wel viel me op dat er geen aparte ruimte was om je kind te verschonen. Er stond geen kindermenu op de kaart (alleen de worstenbroodjes kwamen in de richting) en er was nergens schaduw. Daarnaast kon je alleen losse bekers ranja bestellen, geen kan.
⁠⠀
>> Als ondernemer zag ik bovenstaande dingen als gemiste kansen wat betreft hun doelgroep. Het zijn vaak de kleine dingen die het groots maken. Net dat beetje extra aandacht besteden aan je doelgroep. In dit geval kinderen én ouders. En wanneer daar dan eigenlijk geen aandacht aan besteed wordt.. sjah dan wordt het een eenmalig bezoek. En van mond op mond reclame hoeven ze het dan ook niet te hebben.⁠⠀

Kleine dingen⁠

Ditzelfde geldt voor jouw bedrijf. Je hebt het liefst dat je klanten terug komen. Omdat ze tevreden zijn. Of dat ze je aanraden bij anderen, omdat jij ze zo goed geholpen hebt. Bedenk eens op welke manier jij net dat beetje extra aandacht kan geven… Bijvoorbeeld door je klant na een traject nog eens op te bellen om te vragen hoe het gaat. Of door een Facebook groep in te richten speciaal voor je klanten waar ze al hun vragen in kunnen stellen. En stuur ook eens een kaartje, bijvoorbeeld met een verjaardag of bepaald jubileum. Het is net dat beetje extra aandacht wat jij kunt geven waardoor jouw klant ook klant blijft.

Op welke manier geef jij (of kun jij) extra aandacht geven? Laat hieronder een reactie achter of stuur me een berichtje.