Laatst sprak ik op Instagram met een hele leuke ondernemer over content creatie. Ze vindt teksten schrijven erg leuk en als ze er echt voor gaat zitten vloeit de inspiratie als vanzelf. Het enige waar ze echt tegenaan loopt is dat ze weinig respons/reacties krijgt. Of het nou om blogs gaat of een post op social media, de reacties blijven vrijwel uit. En daar wordt ze dan onzeker van. Begrijpelijk. Gelukkig is er iets aan te doen. Hoe zorg je voor meer reacties op je blog of social media posts? Ik deel mijn ervaring en tips.
Waarom is het krijgen van reacties zo belangrijk?
Het krijgen van reacties is belangrijk om verschillende redenen. Zo is het een boost voor je zelfvertrouwen. Wanneer mensen reageren op jouw blogs of posts is dat vaak een teken dat zij jouw teksten inspirerend, behulpzaam, mooi of herkenbaar vinden. Dat zorgt er dan ook voor dat je een volgende keer makkelijker eenzelfde tekst schrijft. Daarnaast is het ook een vorm van feedback en input vanuit jouw doelgroep. Je leert jouw lezers en volgers steeds beter kennen.
Verder zijn reacties hartstikke waardevol voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO) en voor de algoritmes van social media. Voor Google is het een vorm van extra content plus een signaal dat jouw content blijkbaar waardevol is. En voor de social media algoritmes is het een bewijs dat je sociaal bent en daar houden ze van. Hoe meer reacties, hoe beter jouw post getoond wordt en hoe meer jouw content als waardevol bestempeld wordt.
Hoe komt het dat reacties vaak uitblijven?
Jaren geleden toen bloggen nog in de kinderschoenen stond ontving ik altijd enorm veel reacties op mijn blogartikelen. Er waren op dat moment nog niet zoveel andere bloggers en social media had ook nog niet echt zijn intrede gedaan. Mensen hadden dus ook veel meer tijd om mijn blog te lezen en ook nog eens een reactie achter te laten. Doordat er meer en meer blogs bij kwamen en ook social media steeds populairder werd switchte het reageren van blogs naar social media. Dat is makkelijker en sneller. Zeg nou zelf, jij reageert toch ook eerder op social media dan onderaan een blog?
Toch blijven ook op social media de reacties wel eens uit. En dat heeft natuurlijk ook allerlei redenen. Bijvoorbeeld omdat het vooral eenrichtingsverkeer is. Ik vertel iets en jullie luisteren. Of omdat het helemaal niet herkenbaar is. En wanneer iets niet herkenbaar is voelen mensen zich vaak ook niet genoodzaakt te reageren.
Hoe krijg je meer reacties op je blog of social media posts?
Mensen zullen sneller op jouw blog of post reageren wanneer ze zich betrokken voelen. Daar draait het eigenlijk ook volledig om. Jouw tekst moet iets uitlokken bij de lezer. Misschien roept het vragen op. Of je raakt een gevoelige snaar.
Zorg voor afwisseling
Als het gaat om teksten, of dat nu voor een blog is of voor een post op Instagram, is het belangrijk om af te wisselen qua vorm. De ene keer geef je bijvoorbeeld tips, een andere keer vertel je meer over jezelf en weer een andere keer deel je een inspirerend stukje met de wereld. Nog mooier is wanneer je alles in één tekst kan stoppen. Dus zowel herkenning als inspiratie als tips.
De ondernemer waarmee ik sprak deelde voornamelijk hele inspirerende teksten. Ze kan echt hartstikke mooi schrijven en de teksten zijn echt heel motiverend. Maar ze lokte geen reactie uit. Ik miste net dat stukje herkenning. Maar ook een call to action. Nu reageerde er wel eens iemand met “mooi geschreven”, of met een hartjes emoticon. Maar je wilt natuurlijk meer met je teksten bereiken. Zorg daarom voor afwisseling.
Call to action – Stel concrete vragen
Je hebt er misschien wel eens van gehoord. Een call to action. Een call to action is simpel gezegd een oproep aan degene die jouw tekst leest om tot actie over te gaan. Je gebruikt een call to action omdat je er niet vanuit kunt gaan dat jouw lezer zelf op het idee komt om actie te ondernemen. Dus stel je geen vraag? Dan kunnen ze ook geen antwoord geven. Vertel je niet waar ze je blog kunnen vinden? Dan gaan ze daar ook niet snel heen. Laat je niet weten dat ze jouw ebook gratis ontvangen wanneer ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Hoe moeten zij dan van het bestaan afweten?
Stel daarom vragen. Als het om bloggen gaat dan zijn open vragen vaak het aantrekkelijkst. Open vragen lokken de meeste reacties uit. Zorg er dan wel voor dat deze vragen zo concreet mogelijk zijn. Zeg dus niet “Zou je hetzelfde gedaan hebben? Laat dan een reactie achter.” maar “Hoe ga jij om met zo’n situatie? Laat het me weten”.
Wees sociaal
Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om reacties te krijgen op je blog maar vooral op social media is door zelf ook sociaal te zijn.
Reageer bij anderen
Vorig jaar toen ik mijn Instagram account startte heb ik heel veel tijd gestoken in het reageren bij anderen. Doordat mijn naam steeds vaker voorbij kwam in de reacties werd men nieuwsgierig en kwamen ze ook een kijkje bij mij nemen. Daarom doe ik dat nu nog steeds. Ik like niet alleen berichten van anderen, maar laat (waar mogelijk) ook leuke inhoudelijke reacties achter. En dat werkt. Want de mensen bij wie ik reageer komen ook bij mij langs. Plus ik trek er ook weer nieuwe mensen mee aan.
Reageer op reacties
Heeft er iemand bij jou een reactie achter gelaten? Reageer daar dan op. Ga in gesprek met diegene. Niet alleen de persoon zelf zal dit waarderen en de volgende keer sneller bij jou reageren. Maar ook het algoritme is er blij mee. Het draait namelijk allemaal om engagement. Oftewel betrokkenheid.
En het mooie is, doordat anderen zien dat jij reageert op jouw lezers zullen zij ook eerder geneigd zijn om ook te reageren. Ze zien namelijk dat jij niet alleen maar ontvangt maar vooral ook geeft.
Zorg voor herkenning
Wanneer je herkenbare teksten schrijft zullen mensen eerder geneigd zijn om te reageren. Ze willen graag laten weten dat zij met hetzelfde probleem zitten. Of ze willen juist laten weten dat ook zij dat succes behaalt hebben. Schets de situatie daarom zo dat mensen het echt voelen.
Een andere manier is juist om tegen het zere been aan te schoppen. Door een tekst te schrijven waar de meesten zich totaal niet in herkennen. Want dat lokt natuurlik ook reacties uit. Mensen zijn vaak geneigd om hun mening te laten horen of om jou te vertellen waarom ze het er niet mee eens zijn. Of je daarmee ook je doel bereikt is dan de vraag, maar reacties krijg je in ieder geval. (mijn advies is om dit in ieder geval niet dagelijks te doen, maar zo heel af en toe kan best goed zijn).
Stel ook eens gesloten vragen
Vertelde ik eerder nog dat je juist open concrete vragen moet stellen. Ga ik je nu vertellen dat gesloten vragen ook zeker voor reacties kunnen zorgen. Vooral op social media is het slim om gesloten vragen te stellen. Bijvoorbeeld een vraag waar ze alleen ja of nee op hoeven antwoorden. Of je laat ze kiezen tussen optie 1, 2 of 3. Op die manier maak je reageren laagdrempelig en kun je door op hen te reageren juist extra reactie uitlokken.
Houd focus
En dan de, in mijn ogen, belangrijkste tip die ik je kan geven. Houd focus op je doel. Schrijf je de ene keer over voetbal, een andere keer over social media en weer een andere keer over fruitvliegjes zonder dat het ook maar enigszins een raakvlak heeft, dan raak je mensen kwijt. Ze weten niet zo goed wat je nu eigenlijk wilt bereiken en zullen dan ook niet zo snel ergens op reageren. Want waar wil je naartoe?
Ook voor jezelf is het fijner om een bepaalde focus te hebben want hierdoor zul je veel sneller inspiratie hebben voor je teksten dan wanneer je zomaar wat doet. Dan raakt je inspiratie namelijk op een gegeven moment op. Lijk je alles al eens gezegd te hebben. Door focus te houden is je inspiratie eindeloos en kun je op verschillende manieren ook reacties uitlokken.
Krijg jij veel reacties op je blogs of social media posts? Met welke tip ga jij als eerste aan de slag?
Lees ook: 11 dingen om te doen voordat (of nadat) je een blog publiceert
Hi Nicole, wat een interessant artikel! Bedankt voor het delen van je ervaringen omtrent content marketing en social media marketing! Liefs, Carla
Hoi Carla, Graag gedaan. Zijn er manieren die je gaat uitproberen?