Meer bereik, meer reacties, meer volgers en natuurlijk meer klanten. Dat zijn de meest gegeven antwoorden van ondernemers op de vraag wat zij eigenlijk willen op Instagram. En het mooie is dat er één ding is wat zorgt voor een groei in al die voorgenoemde zaken. En dat is namelijk interactie. Want wanneer je zorgt voor meer interactie dan zal dat resulteren in meer volgers, een groter bereik, een grotere betrokkenheid, nog meer reacties en uiteindelijk in klanten.

Maar hoe zorg je nu voor meer interactie op Instagram? Daar zijn talloze manieren voor. Hieronder deel ik in ieder geval alvast elf tips met je.

Meer interactie op Instagram: 11 tips

Laat ik eerst beginnen met een aantal cliché antwoorden. Antwoorden die je waarschijnlijk al vaker hebt gehoord, maar waar je dan wel wat mee moet doen wil het effect hebben. Daarna zullen er wellicht een aantal volgen die je misschien nog niet zo vaak hebt gehoord of gelezen.

Consistent posten

Plaats regelmatig content op je Instagram-account. Het heeft weinig nut om – wanneer je vol inspiratie zit – dagelijks iets te plaatsen voor een week lang om vervolgens weer twee weken afwezig te zijn. Het is veel beter om je content te verspreiden en daar consequent in te zijn. Dit zorgt er ook voor dat je zichtbaarheid niet in een bepaalde periode heel groot is en op andere momenten weer nihil.

Hashtags gebruiken

Ik besef me heel goed dat hashtags nog steeds een van de meest lastige dingen zijn op Instagram. En ik geef toe dat ik het ook niet altijd even makkelijk vind voor mezelf. Maar feit blijft dat hashtags je wel degelijk kunnen helpen met het verhogen van de interactie. Want door de juiste hashtags te gebruiken wordt je beter gevonden door je doelgroep en zullen ze ook sneller bij je reageren. De vraag blijft echter: welke hashtags zijn de juiste? Dat heeft alles te maken met jouw branche, je niche en je doelgroep.

Daarnaast is het ook slim om populaire hashtags te gebruiken (lees: populair bij je doelgroep), maar ook weer niet té populair. Hashtags die in meer dan 500.000 berichten worden gebruikt – deze informatie vind je op Instagram zelf bij de zoekfunctie – raad ik dan ook af.

Video’s maken

Op Instagram kun je op diverse manieren video’s inzetten voor je content marketing. Je kunt een video van minimaal 3 seconde en maximaal 60 seconde plaatsen in je feed. Daarnaast kun je video’s van langer dan 1 minuut en maximaal 15 minuten via IGtv uploaden. En je kunt ook video inzetten in je Instagram Stories.

Het voordeel van een video posten in je feed is dat zo’n video dus nooit langer dan 60 seconde is en mensen sneller geneigd zijn hem helemaal af te kijken. Je kunt hier bijvoorbeeld een korte tip geven, een kijkje achter de schermen geven of laten zien hoe je een bepaald product gebruikt. Let er wel op dat wanneer je praat in je video er ook ondertiteling bij hoort. De meeste mensen kijken namelijk naar video’s zonder het geluid aan te hebben. Daarbij is er nu ook nog een nieuwe manier van video inzetten erbij gekomen. Namelijk Instagram Reels. Hierbij kun je in een korte tijd (15 seconde) een boodschap meegeven.

Persoonlijk berichtje sturen

Wanneer iemand nieuw jou gaat volgen is het altijd goed om even te kijken naar het profiel van de nieuwe volger en diegene een persoonlijk berichtje te sturen. Elke nieuwe volger kan waardevol zijn en iemand die valt onder jouw specifieke doelgroep. Ga daarom het gesprek aan, zonder iets te willen verkopen, puur om kennis te maken. Toon interesse in de ander.

Alhoewel ik deze tip zelf pas sinds kort ook werkelijk toepas merk ik wel dat het een fijne manier is van het verhogen van de interactie. Plus het past ook gewoon bij alles waar ik voor sta: persoonlijk contact en het maken van verbinding.

Volgers laten meedenken

Mensen vinden het altijd leuk om mee te mogen denken met de ander. Het geeft ze het gevoel belangrijk te zijn. En weet je, dat zijn ze natuurlijk ook. Zo heb ik mijn volgers wel eens laten meedenken bij het plaatsen van een nieuwe profielfoto. Ze konden kiezen uit vier verschillende foto’s. Alsnog ging ik voor mijn eigen gevoel, maar ik vond het leuk om te zien hoe mijn volgers erover dachten. Dit kun je natuurlijk ook doen met een nieuw product. Door bijvoorbeeld mee te laten denken over de kleur of welk figuur of…

Je fans benoemen

Een andere manier om meer interactie te krijgen is door het benoemen van je volgers. Hebben zij misschien een product van jou gekocht en de foto op Instagram geplaatst? Deel deze foto dan en vergeet de volger dan ook niet te taggen. Of misschien zie je wel dat ze jouw dienst op product op een leuke en unieke manier hebben gebruikt. Ook daar kun je weer een post of story aan weiden.

Ga het gesprek aan

Wanneer er iemand reageert op jouw post is het soms heel verleiding om een gesloten antwoord terug te geven. Bijvoorbeeld wanneer iemand een compliment geeft is je antwoord al heel snel “bedankt”. En daar blijft het dan bij. Maar wat je eigenlijk wilt is interactie. Dus een gesprek aan gaan met jouw volger. Probeer daarom altijd te kijken hoe je met jouw antwoord eventueel een gesprek aan kunt gaan. Dit is niet altijd mogelijk of zelfs nodig, maar wanneer je altijd met één woord antwoord dan zal de interactie ook snel uitsterven.

Deel niet alleen kennis

Laatst kreeg ik de directe vraag van een klant of ik misschien wist waarom zij amper reacties kreeg op haar posts? Ze schreef namelijk altijd hele waardevolle posts vol met tips, maar vrijwel niemand reageert erop. En dit herken je zelf misschien ook wel. Je stop heel je ziel en zaligheid in je content, stelt zelfs een vraag, maar niemand neemt de moeite.

roze gekleurde lucht met wolken en een quote uit de tekst "Door alleen kennis te geven en vooral feiten en tips te posten zullen mensen misschien wel geïnspireerd raken, maar ze worden niet getriggerd om te reageren."

Mijn belangrijkste tip die ik dan kan geven is dat je persoonlijker mag zijn. Door alleen kennis te geven en vooral feiten en tips te posten zullen mensen misschien wel geïnspireerd raken, maar ze worden niet getriggerd om te reageren. Natuurlijk hoef je dit soort content niet volledig uit te bannen en kun je zeker wel eens zo’n informatieve post plaatsen. Wissel het echter dan wel af met posts waarin je wat meer persoonlijker bent. Spreek de emotie aan van de ander. Schets een situatie waarin de ander zich herkent. Dan kun je daarna alsnog een tip geven, maar zorgt de herkenbaarheid ervoor dat mensen sneller willen reageren.

Gebruik Instagram Stories

Deze tip om de interactie te vergroten mag natuurlijk niet ontbreken. Want de meest effectieve manier om meer reacties te krijgen op Instagram is het inzetten van Instagram Stories. De drempel om daar te reageren ligt namelijk veel lager. En dat komt natuurlijk door het inzetten van polls, een quiz, vragenbox of zelfs een slider. Mensen kunnen zelfs met een bepaalde emoticon reageren op een post. Deze handeling kost de ander maar weinig moeite maar is voor Instagram wel een teken van interactie. En hoe meer interactie Instagram opmerkt op een post of in een story, hoe groter je bereik zal worden.

Stel vragen

Om in gesprek te komen met de ander is het goed om vragen te stellen. Dit geldt dus ook voor het plaatsen van een Instagram post en zelfs voor je Stories. Wanneer je alleen maar vertelt en nooit iets vraagt dan heeft de ander ook niet snel de neiging om te reageren. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar dat zijn dan vaak de mensen die jou al langer kennen. Door vragen te stellen leert de ander niet alleen jou kennen maar jij de ander ook.

Let op het tijdstip van posten

Zelf maak ik de ‘fout’ ook wel eens. Vooral bij het plaatsen van een spontane post. Dan kijk ik absoluut niet naar het tijdstip van posten. Terwijl dat echt heel veel invloed heeft op het bereik en daardoor ook de betrokkenheid van jouw volgers. Op een vrijdagavond zul je minder reacties ontvangen dan op een maandagochtend voor 9 uur. Wanneer jouw volgers het meest actief zijn kun je overigens gewoon in jouw persoonlijke statistieken terug vinden. Over het algemeen is het echter wel zo dat vooral in de vroege ochtend, om 12 uur in de middag én rond 21 uur ’s avonds de meeste mensen online zijn.

Zet Instagram Reels in

Sinds augustus 2020 heeft Instagram een ‘nieuwe’ functie. Namelijk Instagram Reels. Slim afgekeken van Tiktok want het is nog steeds een dikke hit. Reels zijn korte filmpjes van maximaal 15 of 30 seconde waarin je een boodschap kunt delen, tips, een grappige sketch kunt doen, je expertise kunt laten zien en nog veel meer. Aangezien video en audio steeds belangrijker worden in social media land is het slim om bijvoorbeeld een Reels training te volgen en dit goed voor je bedrijf in te zetten.

Tot slot

Om meer interactie te krijgen is het dus belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Maar het allerbelangrijkste is nog wel om zelf de interactie aan te gaan. Reageer jij nooit bij anderen dan zullen zij ook niet snel bij jou reageren. Ben jij iemand die altijd 5 minuten scrollt door je feed en af en toe een hartje uitdeelt, dan zul je zien dat dit bij jou ook zo gebeurd.

Hoe zit het met de interactie op jouw Instagram account?