Deze blog is geschreven als gastblog voor Regelhelden. Echter wilde ik hem ook met jullie delen.
Na het lezen van mijn vorige blog over contentplanning snap je waarom het handig is om aan de slag te gaan met het maken van een contentplanning. En waarom dit jou en je bedrijf gaat helpen meer rust, focus en houvast te krijgen. Maar hoe maak je een contentplanning? Nog beter gezegd: hoe begin je ermee? In dit blogartikel vertel ik je hoe ik voor zowel mezelf als mijn klanten een contentplanning maak.
Samenvatting: de voordelen van contentplanning
Nog even in het kort een samenvatting waarom het maken van een contentplanning zo belangrijk is.
- Geen last minute stress meer want je hebt van te voren al uitgedacht wat je gaat plaatsen.
- Je blijft onder de aandacht door het creëren van een continue stroom aan content.
- Je denkt bewuster na over wat je wilt delen en creëert zo een helder overzicht.
- Door te plannen (en gebruik te maken van een scheduling tool) kun je makkelijker een paar dagen vrij nemen of zelfs op vakantie gaan zonder te hoeven werken.
- Je krijgt meer focus op de doelen die je wilt behalen.
Het maken van een contentplanning kan jou dus ontzettend helpen, maar hoe maak je een contentplanning? De vijf stappen die ik doorgaans gebruik leg ik hieronder in detail uit.
De vijf stappen voor het maken van een contentplanning
Stap 1: Bepaal jouw focus
Je grootste doel is waarschijnlijk meer omzet genereren. Dat kan onder andere door je maillijst te vergroten en daar een campagne aan te koppelen. En door meer traffic naar je website en meer betrokkenheid en interactie op je social media kanalen te genereren. Een hele goede manier om die dingen te bereiken is om meer en vooral waardevolle content te delen. Daarom is de eerste stap in het maken van een contentplanning het bepalen van jouw focus.
Je kunt je focus bepalen door naar jouw jaar- en kwartaaldoelen te kijken. Met deze doelen kun je kijken waar je aandacht in de komende periode naar uit gaat op social media. Echter, er zijn nog andere manieren. Stel jezelf de volgende vragen:
- Ga je in de vastgestelde periode nieuwe producten lanceren? Of wellicht een nieuwe dienst?
- Zijn er producten of diensten die je meer in de spotlight wilt zetten?
- Zijn er thema’s in de komende periode waarbij je kunt aansluiten? Denk bijvoorbeeld aan diverse feestdagen of andere inhakers (zie bijvoorbeeld inhaakkalender.nu).
Door het beantwoorden van deze vragen zie je direct waar jouw focus voor de komende periode ligt.
Stap 2: Social media analyse
Bij stap twee draait het om jouw doelgroep. Waar bevindt jouw doelgroep zich en hoe bereik je hen?
Breng daarvoor eerst in kaart waar jij zelf actief bent, waar je de meeste interactie hebt en welke posts het goed doen. Maak een lijst van alle kanalen waarop jij actief bent met je bedrijf. Ook wanneer je slechts 1x per maand iets post. Zit er een kanaal bij dat je het leukst vindt? Ontbreekt er nog een kanaal naar jouw mening? Kijk vooral ook waar je de meeste volgers en interactie hebt. Vooral dat laatste, de interactie, is het meest belangrijk. Je kunt wel 10.000 volgers hebben maar wanneer daar niet jouw doelgroep tussen zit en/of er weinig interactie is heb je er niet zoveel aan.
Let op: je hoeft niet per se één kanaal te kiezen. Wel is het belangrijk om je belangrijkste focus te leggen bij een bepaald kanaal.
Om de analyse compleet te maken is het ook goed om te kijken naar de verschillende soorten content die je hebt gedeeld. Denk bijvoorbeeld aan quotes, vragen, behind the scenes, enzovoort. Welke soorten deden het goed? Ook handig om eens bij je concurrenten te kijken: welke posts doen het bij hen goed?
Stap 3: Bepaal je frequentie
Bij de vorige stap heb je gekeken naar welke sociale kanalen het beste bij je passen en welke content het hierop goed doet. Nu gaan we kijken met welke frequentie je gaat posten.
Er zijn uiteraard een hoop onderzoeken geweest naar de frequentie van posts op social media en op welke dagen en tijdstippen je het beste iets kunt plaatsen. Op de website van Sprout vond ik een lijstje met de gemiddelde frequenties voor social media.
Facebook: 1 post per dag
Twitter: 15 tweets per dag
Pinterest: 11 pins per dag (waarvan 80% repins zijn van anderen)
LinkedIn: 1 post per dag
Instagram: 1 tot 2 posts per dag
Hier zit overigens geen goed of fout in. Je moet voor jezelf bedenken wat voor jou realistisch is. Kijk echter ook naar hoe jouw doelgroep reageert op de frequentie. Zorgen meer posts er ook voor dat zij actiever worden? Of zie je weinig verschil? Deze gegevens kun je uit de statistieken halen van het desbetreffende social media kanaal. Daar zie je ook op welke dagen jouw volgers het meest actief zijn en op welke tijdstippen.
Het mooie hiervan is dat dit telkens weer aan te passen valt. Merk je dat je vaker actief kunt zijn, doe dat dan. Als in de praktijk blijkt dat je te overmoedig was, doordat je er niet genoeg tijd voor vrij kan maken, pas de contentplanning aan. Wil je jouw frequentie liever niet verlagen dan kun je denken aan het inschakelen van externe hulp in in de vorm van een virtual assistant. Een VA kan het creëren en inplannen van posts uit handen nemen.
Stap 4: Waardevolle content
Op welke manier kun je jouw waardevolle content inzetten om social media posts te maken? Een contentkalender is namelijk niets zonder waardevolle content. Met jouw waardevolle content kun je namelijk bepalen over welke onderwerpen je posts moeten gaan. Daarnaast hoef je niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden en kun je stukken tekst uit jouw content halen om te delen op social media.
Wat is waardevolle content?
Hoewel elke content waarde heeft, bedoel ik met waardevolle content alle (gratis) content die jij deelt waarbij volgers of lezers jouw talenten, vaardigheden of expertise leren kennen. Waarmee informeer, inspireer en leer jij jouw doelgroep iets? Voor de een zijn dat wekelijkse podcasts, voor de ander blogs of video’s. Ook een weggever zoals een e-book met praktische informatie of een gratis challenge valt hieronder.
Om vanuit je waardevolle content ideeën te halen voor je social media posts kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Welke pijn heeft jouw klant waardoor jouw content waardevol voor ze is?
- Waar lopen ze tegenaan?
- Welke tips geef je in jouw podcasts/blog/video/e-book?
- Waar help je jouw ideale klant mee?
- Wat is hetgeen wat jouw ideale klant graag wil bereiken? Wat is de ‘droom’?
Stap 5: Vullen van je contentkalender
De laatste stap is het vullen van jouw contentkalender. Pak er een lege kalender bij. Zelf maak ik gebruik van een papieren social media planner. Maar je kunt ook werken met een Excelsheet of een kalender printen die je gevonden hebt op internet.
Hieronder een aantal tips voor het vullen van jouw kalender.
- Je kunt standaard een aantal vaste posts van te voren inplannen en deze aanvullen met realtime geposte berichten.
- Je kunt de planner direct invullen met details. Maar je kunt ook een eerste opzet maken.
- Gebruik voor verschillende kanalen ook verschillende kleuren zodat je overzicht hebt.
- Maak gebruik van de inhakers uit stap 1.
- Wissel verschillende posts af door de ene dag een tip te delen, een andere dag behind the scenes, enzovoort.
- Deel elke week iets uit je waardevolle content op je social media.
- Maak gebruik van scheduling tools zoals Later en Hootsuite.
Laatste tip
De laatste tip licht ik er even uit en dat is HERHAAL. Niet iedereen die jou volgt op social media ziet al jouw posts voorbij komen. Daarnaast moeten mensen iets vaker voorbij zien komen voordat ze tot actie overgaan. Deel jouw tips dus op verschillende plekken. Het voelt misschien als dubbelop, maar dat is echt niet zo. Mensen moeten iets eerst een aantal keer gelezen of gezien hebben voordat het echt tot ze doordringt.
Kom je er alsnog niet zelf uit en kun je wel wat extra hulp gebruiken? Dan is mijn 1 daagse training “nooit meer content frustratie” iets voor je. In deze training gaan we aan de slag met het maken van een content plan én het creëren van content.