Jarenlang was het zo dat de linkjes op Instagram Stories vooral “swipe-up” linkjes waren. Echter zullen de linkjes in de verhalen van Instagram er wat anders uitzien. Instagram gaat namelijk de swipe-up functie verwijderen. Daarvoor in de plaats komt er een link-sticker waarmee je linkjes naar bijvoorbeeld je eigen websites kunt toevoegen. Alhoewel ik zelf de functie (nog) niet heb deel ik je in deze blog (die wellicht later aangevuld wordt) alles wat ik erover gevonden heb. Samen met nog een aantal handige ‘hacks’ om ook zonder 10.000 volgers links in je Stories toe te voegen.

Linkjes toevoegen aan Instagram Stories met de nieuwe link sticker (10K+ volgers)

Als je meer dan 10.000 volgers en een Business- of Creator-account op Instagram hebt, kun je rechtstreeks vanuit je Instagram Stories links naar elke bestemming toevoegen. Vanaf 30 augustus is dit in de vorm van de nieuwe klikbare linksticker van Instagram. De swipe up functie zoals hij nu is verdwijnt dan. Er zijn overigens accounts die deze nieuwe link sticker al hebben.

De nieuwe linksticker is veel beter zichtbaar en kan overal in een verhaal worden toegevoegd. Het zorgt er daarnaast ook voor dat kijkers het eerste deel van de bestemmingslink (oftewel het domein) kunnen zien wat weer zorgt voor meer transparantie. Iets waar ik uiteraard voor pleit. Voordat deze nieuwe functie er is, is het slim je er alvast op voor te bereiden:

  • Wellicht heb je een aantal standaard templates gemaakt in Canva met daarin een verwijzing naar de “swipe up”. Deze moeten verwijderd worden. In plaats daarvan kun je ruimte maken voor de nieuwe sticker.
  • Check je highlights om te zien of de linkjes die daarin staan nog intact zijn. Misschien dat je een nieuwe set zult moeten maken met daarin de link sticker. Let daarbij ook op verbale en tekstuele call to actions waarbij verwezen wordt naar de swipe up. Dat is straks niet meer van toepassing.

Kleine notitie: er kan slechts één sticker aan een Story worden toegevoegd. 

Linkjes toevoegen aan Instagram Stories zonder 10.000 volgers

Als je net als ik een Instagram account hebt met minder dan 10.000 volgers dan is de kans groot dat je al tijden jaloers bent op de mensen met de swipe up functie. Logisch want ook wij zijn serieuze gebruikers en willen mensen leiden naar onze producten, diensten, blogs, podcasts, weggevers en meer. Het lijkt er echter steeds meer op dat Instagram ook werkelijk wat gaat doen met al onze vragen hierover.

In een interview met The Verge bevestigde Instagram’s VP Product, Vishal Shah, dat ze aan het testen zijn om de Instagram Story linkjes beschikbaar te maken voor alle account groottes. Shah deelde dat het bedrijf deze test vooral gebruikt om te ontdekken hoe mensen kunnen profiteren van het plaatsen van linkjes terwijl ze daarnaast ook desinformatie en spam in de gaten houden. Ik ken ook een aantal mensen met minder dan 2000 volgers die deze functie nu aan het testen zijn. Het is echter nog onbekend hoe breed deze test beschikbaar zal worden gesteld, of wanneer deze volledig zal worden uitgerold.

Tot die tijd zijn er twee manieren / hacks waarop je alsnog verkeer uit Stories kunt halen, zelfs als je minder dan 10.000 volgers hebt.

Instagram Story Link Hack #1: voeg een swipe up-link toe aan een IGTV-video

Wist je dat je in de beschrijving van een IGtv video een klikbare link kunt zetten? Zelf heb ik deze mogelijkheid pas sinds kort, maar het is wel ontzettend handig. Vooral omdat je, wanneer je een Story hebt gemaakt, altijd kunt linken naar zo’n IGtv video. Zo creëer je dus alsnog een swipe-up, alleen dan naar de IGtv video waar dan dus die klikbare link staat. Het is zelfs mogelijk om meerdere klikbare links in zo’n IGtv video te zetten dus je zou zelfs een video kunnen maken speciaal voor dit doeleinde. Zo heb je jouw eigen landingspagina binnen Instagram zelf.

Hoe link je naar een IGTV-video vanuit een Instagram-verhaal:

  • Neem een ​​video op (tussen 15 seconden en 10 minuten) en upload deze naar IGTV, met linkjes in de videobeschrijving.
  • Maak een Instagram Story. Voeg een duidelijke call-to-action toe aan je verhalen die kijkers aanmoedigt om omhoog te vegen en op de kleine pijl naast je IGTV-videotitel te klikken om je links te ontdekken.
  • Selecteer het koppelingspictogram bovenaan het scherm en tik op ‘IGTV-video’. Je IGTV-video is nu direct toegankelijk via een omhoog swipe-link vanuit je Instagram-verhaal.

TIP: Moedig kijkers aan om omhoog te vegen om je IGTV te bekijken met een verbale call-to-action, tekst op het scherm of een geanimeerde GIF.

Instagram Story Link Hack #2: voeg een swipe up-link toe aan je Instagram-winkel

Een andere manier om verkeer uit je Instagram Stories (zonder 10.000 volgers) te halen, is door een swipe-up link toe te voegen naar je Instagram Shop. Wel met de voorwaarde dat je dus tastbare producten verkoopt, wanneer je net als ik digitale producten hebt dan kun je daar geen Instagram Shopping voor aanmaken.

  

Als je eenmaal de Instagram Shopping hebt ingesteld, kun je vanuit elk Instagram-verhaal naar je winkel linken, ongeacht hoeveel volgers je hebt.

Hoe je vanuit een Instagram-verhaal naar je Instagram-winkel linkt:

  • Stel Instagram Shopping in voor je account. Je kunt dit doen door de installatiehandleiding van Instagram hier te volgen.
  • Maak een Instagram-verhaal.
  • Selecteer het koppelingspictogram boven aan het scherm en tik op ‘Winkel’. Je Instagram Shop is nu direct toegankelijk via een omhoog swipe-link vanuit je Instagram-verhaal.

Genoeg manieren dus om mensen vanuit je Instagram Stories naar een link naar keuze te leiden. Maar toch hoop ik dat die link sticker binnenkort gewoon voor iedereen beschikbaar is. Dat zou pas echt fijn zijn.

Kende jij een van deze manieren om een link in je Instagram Stories te krijgen al?