Social media is ideaal om je Know Like Trust factor te vergroten. De Know Like Trust factor is in de marketing wereld een heel bekend begrip. Het gaat om de reis die mensen doorlopen voordat ze überhaupt klant bij je worden. ⁣⁠In het kort komt het erop neer dat voordat klanten iets bij je kopen ze je sowieso eerst ontdekt moeten hebben en je moeten leren kennen (know-factor). Vervolgens moeten ze je ook aardig gaan vinden en waarderen (like-factor) en tot slot gaan ze je vertrouwen en ondersteunen (trust-factor).⁣⁠

Laat jezelf zien – Know factor

De basis van de Know Like Trust factor en eigenlijk ook van je hele bedrijf is dat mensen je leren kennen. Het is net als bij een relatie, je wilt eerst iemand ontmoeten en leren kennen voordat je besluit om een volgende stap te nemen. Daarvoor ga je op date. Eigenlijk is de Know factor hetzelfde. Hoe kun je mensen helpen je beter te leren kennen?⁣⁠

Actief zijn op social media. Dit is jouw plek om jezelf te zijn, gesprekken te voeren en nieuwe contacten te leggen. Vooral Instagram Stories is hier heel handig voor. (Als je niet weet wat je daar moet posten, heb ik een aantal geweldige contentideeën voor Instagram Stories.)⁣

Maak een video. En voordat je dit meteen afschrijft.. Begin met kleine stapjes. Eerst Instagram Stories en zodra je jezelf daar wat gemakkelijker voelt kun je overgaan op langere video’s. Eerst van een minuut, daarna nog langer en voor je het weet ben je een video guru! ⁣⁠

Deel je verhaal. Laat mensen je op een veel dieper niveau leren kennen door je open te stellen. Laat ze weten wat je hebt meegemaakt en wat er aan de hand is. Dat soort kwetsbaarheid resoneert bij mensen, vooral degenen die in je schoenen hebben gestaan. Of nog steeds staan. (Vergeet alleen niet “share your message, not the mess”)⁣

Een aantal praktische voorbeelden voor het vergroten van je naamsbekendheid zijn:

  1. Gratis content delen. Denk hierbij aan Podcasts, Blogs zoals deze en video’s.
  2. Ook een weggever zoals een E-book of een gratis challenge zijn manieren om je naamsbekendheid te vergroten.
  3. Ga op zoek naar de juiste hashtags en zet deze ook daadwerkelijk in. Vergeet de Stories niet!
  4. Optimaliseer je profiel op bijvoorbeeld LinkedIn en Instagram.
  5. Schrijf eens een gastblog voor een ander.

Deel je verhaal – Like factor

In deze fase is het belangrijk om te beseffen dat niet iedereen jou leuk zal vinden. Maar dat is oké. Want het gaat om het aantrekken van de juiste mensen. Maak echt connectie met je potentiële klanten zodat ze je gaan waarderen en aardig vinden. Houd deze tips in gedachten om je Like factor te vergroten:⁠⁣⁠

Blijf jezelf. Het is een clichéadvies, maar nog steeds erg belangrijk. Je moet jezelf zijn, want mensen zullen dwars door je heen kijken wanneer je niet echt bent.⁠⁣⁠

Communiceer met je publiek. Een essentiële stap bij het opbouwen van de Know, Like en Trust Factor is het maken van verbinding met je volgers. Voer gesprekken met ze zowel online als offline. Onder blogs, op social media en/of in privé berichten. Leer hen kennen en laat ze jou leren kennen. ⁣⁠

Een aantal praktische voorbeelden voor het connecten met anderen:

  1. Zorg dat je zichtbaar bent op social media. Plaats dus niet alleen foto’s van je producten of van andere dingen, maar ook van jezelf.
  2. Deel content van anderen, tips van een andere expert of gewoonweg van iemand die je volgt.
  3. Deel jouw verhaal. Waar loop je tegenaan? Wat zijn je successen? En zorg er altijd voor dat het iets toevoegt.
  4. Toon oprechte interesse in je volgers. Vertel niet alleen over jezelf maar vraag anderen ook eens om iets persoonlijks te delen. Het is een leuke laagdrempelige manier om meer betrokkenheid te krijgen.
  5. Zorg voor herkenbaarheid. Wanneer mensen zich in jouw herkennen als ondernemer, als moeder en/of als persoon zullen ze sneller het idee hebben je echt te kennen.

Creëer een vertrouwensband – Trust factor

Vertrouwen is het allerbelangrijkste onderdeel van deze hele reis. Want mensen doen geen zaken met mensen die ze niet vertrouwen. Hoe bouw je vertrouwen? Hier zijn enkele suggesties:⁣⁠
⁣⁠
Geef elke keer waarde. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar je zorg ervoor dat je “altijd” waarde toevoegt voor je publiek. Je blogs, video’s, nieuwsbrieven en social media berichten moeten bol staan ​​van de waarde. Dingen gratis weggeven zoals een e-book, checklist, challenge of training zijn ook een mooie toevoeging.⁣⁠
⁣⁠
Maak je beloftes waar. Stel mensen niet teleur, punt uit. Als je iets belooft, doe het dan. Lever liever nog meer dan men verwacht. ⁣⁠

Positioneer jezelf als een expert. Wanneer mensen zien dat je weet waar je het over hebt, toont dit je autoriteit binnen je vakgebied. Dit heeft natuurlijk een grote link met de eerste tip.

Nog een aantal praktische tips:

  1. Wees consistent. Niet drie maanden lang elke dag online zijn om vervolgens een maand lang nergens te bekennen zijn.
  2. Deel resultaten. Van je eigen onderzoeken, van je klanten, laat het zien.
  3. Vermijd vakjargon. Als er iets is wat heel irritant is, dan is het taal waar anderen niet van begrijpen.
  4. Werk samen met andere experts.
  5. Laat je oude en huidige klanten aan het woord.

Social media is dus de ideale manier om de Know Like Trust factor in te zetten en echt verbinding te krijgen met je ideale klant. Wanneer je dit op de juiste manier in zet zullen mensen je leren kennen, leuk gaan vinden én je vertrouwen. En voor je het weet heb je er weer een aantal klanten en/of ambassadeurs bij.

Zet jij de know like trust factor al bewust in op social media?