“Het is te laat om een blog te starten.”
“Bloggen heeft geen nut meer met al die concurrentie.”
“Niemand leest meer blogs.”
“Zitten mensen wel op mijn blog te wachten?”
“Levert bloggen echt wat op?”
“Bloggen is dood.”
Niet alleen nu, maar al jarenlang komen bovenstaande vragen en opmerkingen voorbij. En ondanks dat men al jarenlang roept dat bloggen dood is en het echt te laat is om nu een blog te starten komen er elk jaar weer een hoop succesvolle blogs bij. En dat is niet voor niets.
Want ja er zijn ontzettend veel blogs, maar er is geen betere tijd geweest om te beginnen met bloggen dan nu. Oke, vooruit. Eigenlijk had je gisteren al moeten beginnen. Maar aangezien dat niet kan is nu de beste tijd. Ook voor jouw bedrijf. Nee eigenlijk JUIST voor jouw bedrijf. Want ondanks dat je echt wel wat geduld moet hebben en het dus ook goed is te combineren met opgemerkt worden op social media is bloggen absoluut niet dood en levert het je ontzettend veel op!
Je zadelt niemand iets op
Het eerste en meest belangrijke om te weten is dat je niemand opzadelt met jouw blogs. Een van de deelnemers aan mijn gratis training blokkeerde als het ging om blogs schrijven omdat ze mensen niet wilde opzadelen met informatie waar ze niet op zaten te wachten. Ze wilde geen verkooppraatje houden maar gewoon iets moois en inspirerends vertellen. En dat is dus precies waar bloggen voor je bedrijf over gaat. Door mijn training kreeg zij het mooie inzicht dat echt lang niet iedereen weet wat jij weet. Ook al zijn er nog zoveel andere sites die over dezelfde onderwerpen geschreven hebben, dat wil dus nog niet zeggen dat jouw doelgroep, jouw lezers dit ook weten.
Bij haar zorgde dit inzicht voor zoveel ruimte dat ze direct een blog schreef en ook online plaatste. Een groter compliment dan dat kon ik niet krijgen. Daarnaast zijn er nog veel meer redenen waarom bloggen echt niet dood is.
Je wordt een betere schrijver
Het is een misverstand dat je goed moet kunnen schrijven om te kunnen bloggen. Het is wel belangrijk dat je schrijven leuk vindt. Vind je schrijven het meest verschrikkelijke wat er is (en dan niet om de reden omdat je er niet goed in bent volgens je eigen onzekerheid) dan is het misschien niet de manier om je doelgroep te bereiken. Blog je niet omdat je denkt dat je het niet kunt, dan zijn daar andere oplossingen voor.
Je leert beter te schrijven door vaker te schrijven. Dit hoeft dan niet eens een blog te zijn, maar neem gewoon een dagelijks een paar minuten de tijd om jouw gedachten op papier te zetten. Ook ik ben niet de beste schrijver, maar door jarenlang te schrijven heb ik nu wel mijn eigen schrijfstijl gecreëerd waar veel mensen van houden. Inclusief ikzelf. En wil je sneller je schrijfkunsten verbeteren dan kun je ook altijd nog een schrijfcursus gaan doen.
Tip: Denk niet na over wat je opschrijft. Schrijf wat in je opkomt, hoe krom de zinnen misschien ook zijn en laat het dan rusten. Op een later moment kun je terug lezen en eraan gaan schaven.
Bloggen zorgt voor nieuwe en terugkerende bezoekers
Je hebt een prachtige site maar nul komma nul bezoekers. En dat komt omdat er niets op je website staat wat het bezoeken waard is. Klinkt hard he? Maar wanneer je nooit iets nieuws erop zet geef je anderen ook geen reden om het te bezoeken. Publiceer je echter regelmatig interessante en waardevolle blogs dan is de kans groot dat mensen je site wél gaan bezoeken. En zelfs terugkomen voor deze waardevolle content. Moet je wel aan je volgers laten weten dat je blog online staat natuurlijk.
Daarnaast zorgt het schrijven en plaatsen van blogs er ook voor dat je bezoekers krijgt via de zoekmachine.
Tip: Schrijf over onderwerpen waar mensen naar zoeken en wees daarbij zo specifiek mogelijk. Gevonden willen worden op het woord ‘afvallen’ is een stuk moeilijker dan gevonden worden op ‘hoe beïnvloeden hormonen het afvallen na de bevalling’? Om maar een voorbeeld te noemen.
Je leert vanuit de lezer denken
Bloggen leert je om vanuit de lezer te denken. Wat jou ook weer helpt bij salesteksten en teksten op social media. Je wilt met jouw tekst de lezer informeren, motiveren of misschien wel overtuigen. Het is dan dus ook belangrijk dat je weet waar jouw lezer mee geholpen is. Hoe de lezer over het onderwerp denkt en wat hij of zij er al van weet. Het is ook goed om te bedenken wat je wilt dat de lezer na het lezen van jouw artikel doet.
Tip: Laat iemand (het liefst iemand die jij ziet als ideale lezer) jouw blog nalezen. Roept het extra vragen op, spreekt het taalgebruik aan of is alles duidelijk?
Bloggen levert je een expertstatus op
Gezien worden als expert is helemaal niet zo moeilijk. Je bent al expert wanneer je meer over een onderwerp weet dan jouw doelgroep. En je wordt gezien als expert wanneer je deze kennis dan ook daadwerkelijk deelt.
Je kunt wel claimen expert te zijn in wasmachines. Maar wanneer je alleen wasmachines verkoopt en nooit ergens je kennis daarover laat zien ben je in de ogen van jouw klanten slechts een verkoper en geen expert. En dan is de kans groot dat ze hun wasmachine kopen bij iemand die wel laat zien expert te zijn.
Het is niet te laat om te starten met bloggen
Je begrijpt het intussen vast. Het is niet te laat om te starten met bloggen. Of je nu pas begint als ondernemer of al jaren een eigen bedrijf hebt. Het enige wat je nodig hebt is geduld en tijd. En dat creëer je zelf. Wil jij ook waarde delen en meer bezoekers op je website? Volg dan mijn gratis training of stuur me een berichtje dan plannen we een gratis sessie in.