Interactie is niet belangrijk. Een gedurfde uitspraak? Misschien, maar daarmee heb ik wel je aandacht. Want natuurlijk wil je wel interactie op Instagram. Of je er nu op zit als ondernemer of gewoon als particulier. Een reactie van een ander op de content die je maakt is altijd fijn. Het is echter niet het belangrijkste wat er is. Interactie is namelijk een middel om een bepaald doel te behalen. En dat doel is verbinding maken met de ander. Ervoor zorgen dat mensen zich verbonden voelen aan jou en daarmee aan je bedrijf.

Verbinding is het doel, interactie een middel

Als het gaat om het verkopen van producten of diensten als ondernemer zijnde dan krijg je te maken met de klantreis die de potentiële klant doormaakt. In de contentmarketing hebben ze het dan ook wel over de know like trust fase. In het kort komt het erop neer dat voordat klanten iets bij je kopen ze je sowieso eerst ontdekt moeten hebben en je moeten leren kennen (know-factor). Vervolgens moeten ze je ook aardig gaan vinden en waarderen (like-factor) en tot slot gaan ze je vertrouwen en ondersteunen (trust-factor).⁣

Het maken van een verbinding met die ander is dus heel belangrijk om de potentiële klant door die verschillende fases heen te krijgen. Zo heb ik mensen die van de daken schreeuwen hoe fijn ze het vinden als klant bij mij. Mensen die mij aanraden als iemand vraagt naar trainingen over Instagram. Of ze nu klant zijn of niet. En mensen die staan te springen met mij in zee te gaan omdat ze me zo leuk vinden (en weten dat ik de expertise heb).

Dat was nooit gebeurd als zij zich niet verbonden hadden gevoeld. Het gaat dus ook echt niet om de cijfertjes. Om de likes. De reacties op een post. Of om het aantal volgers. Sterker nog, een van mijn slechtste posts als het gaat om de cijfertjes in de statistieken leverde me na 10 minuten een verkoop op. Want  wat ik in die post zei raakte haar zo dat ze besloot een dienst bij me af te nemen. De verbinding was dusdanig groot dat ze het vertrouwen had.

Waarom verbinding nog meer belangrijk is

Om een ander voorbeeld te noemen waarom verbinding zo belangrijk is… Afgelopen week stuurde iemand me een berichtje als reactie op een story. Ik antwoordde haar en vroeg direct hoe het met de training ging die zij bij me gekocht had. Ik wist namelijk dat zij deze gekocht had en ermee aan de slag ging. Ze was erg verbaasd dat ik wist dat zij hem gekocht had en vond het echt geweldig dat ik haar ernaar vroeg. Zo kwamen we nog meer in gesprek hierover en beide sloten we het gesprek met een fijn gevoel af.

Ook dit is belangrijk. Het koesteren van de mensen die klant kunnen worden maar zeker ook de klanten zelf. Verbinding is dus eigenlijk het overkoepelende geheel. Het belangrijkste. En het is ook iets waar bijna niemand het over heeft. Vele Instagram experts hebben het over hoe vaak je online moet zijn. Hoevaak je iets moet posten. Hoe je door te reageren bij concurrenten mensen naar jouw profiel kunt ‘lokken’ en ga zo maar door. Maar het begint én het eindigt bij verbinding…

En die reacties? Die zijn mooi meegenomen. Maar niet het allerbelangrijkste.