Laatst las ik een artikel wat ging over de fouten die gemaakt worden bij het zakelijk bloggen. Een mooi onderwerp waar ik zelf ook al eens over schreef. Het artikel las lekker weg, al was het wel een 13 in een dozijn artikel. (Dat had uiteraard een reden, kom ik nog op terug)

Dat was echter niet waar ik me het meest over verbaasde.

Ik stond namelijk versteld van het statement dat je niet persoonlijk mag zijn in een zakelijke blog. Het werd zelfs genoemd als een van de grootste fouten.

“Want mensen zitten niet op jou te wachten maar op jouw kennis.”

Vooral bij bovenstaande zin gingen mijn haren overeind staan en moest ik me echt inhouden om er niet op te reageren. Want als er iets is wat JUIST in een blog thuis hoort dan is het wel persoonlijkheid. Want dat onderscheid jou juist van alle anderen. Dat maakt jou dé expert bij wie men graag koopt. Omdat ze de persoon achter de dienst of het product ‘kennen’. Je creëert een band tussen jou en de lezer, waardoor je weer een stukje  verder komt in DE KNOW – LIKE – TRUST formule.

Twee vliegen in een klap

Naar mijn mening (en gelukkig zijn er een heleboel boogexperts het wél met me eens) geef je in een goede zakelijke blog waarde voor de lezer en laat je jezelf voor een deel zien. Op die manier sla je twee vliegen in een klap. Want je laat daardoor zien dat jij weet waar je het over hebt, je geeft inzichten, tips en handvaten. Maar daarnaast zorg je ook voor verbinding waardoor mensen uiteindelijk een klik gaan voelen.

Maar hoe doe je dat dan?

Ik kan me zo voorstellen dat je nu denkt: “Ja Nicole, allemaal leuk en aardig maar hoe doe je dat dan? Hoe kan ik wat van mezelf laten zien zonder dat het direct te persoonlijk of privé wordt?”

Daar zijn een aantal manieren voor. Een van die manieren is om te schrijven alsof je iets tegen de ander aan het vertellen bent. Dat kan onder andere door het te hebben over ‘jij’ en ‘ik’ in je tekst. Daarnaast is het goed om bijvoorbeeld met een anekdote te beginnen. Bijvoorbeeld over iets wat je onlangs hebt meegemaakt (of hebt gelezen).

Wees overigens niet bang om fouten te maken. Want door te schrijven en te bloggen leer je altijd nog meer dan helemaal niets te doen.

Ben jij persoonlijk in je blogs? Of vind je dat nog lastig?

Warme groet, Nicole

PS. Wil je meer weten over zakelijk bloggen en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf? Ik geef op 14 mei een workshop “Zakelijk bloggen als basis”. Je meldt je hier aan voor de workshop.

PS 2. Wil je geen blog meer missen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief en je ontvangt hem iedere keer in je mailbox!