Zo’n twee jaar geleden schreef ik mezelf in bij de Kamer van Koophandel. Vanaf dat moment ben ik als een spons allerlei (gratis) content gaan opzuigen. Ik las vele blogs van ondernemers, volgde allerlei ondernemers via social media, schreef me in voor webinars en downloadde allerlei e-books, stappenplannen, en checklists. Alles om mijn kennis mee te vergroten. En daar was niets mis mee. Behalve dan dat het me tegenhield om échte stappen te maken.

Pas vanaf het moment dat ik werkelijk ging investeren in trainingen, (online) cursussen en coaches merkte ik dat ik de juiste kant op ging. Ik kreeg richting, maakte haalbare doelen en de stappen die ik zette waren veel groter en echter. Ik besefte me dat het consumeren van al die gratis content online echt wel leerzaam is. Maar dat het slechts het eerste kleine stapje is naar iets groters. Iets beters. Iets belangrijkers.

Gratis content als excuus

Misschien dat je het wel herkent. Je volgt allerlei ondernemers, waaronder mij, via social media, podcasts en wellicht zelfs via blogs. Je ontdekt telkens wel weer iets nieuws, leest een tip en merkt dat al deze dingen nieuw voor je zijn. Dus je slaat ze op of schrijft ze in een schriftje zodat je het niet vergeet. Maar dan? Al die losse tips en losse actiepunten waar je ‘ooit’ nog eens iets mee wilt blijven vaak bij losse tips en actiepunten. Ze zorgen er niet voor dat jij werkelijk de volgende stap zet.

Vooruit, misschien ben je na het volgen van mijn gratis training wel gestart met bloggen. En misschien heeft de tip van die ene ondernemer jou wel aan het denken gezet en heb je jouw aanbod veranderd. Maar doet het werkelijk iets voor jouw zichtbaarheid? Weet je nu precies wat je moet schrijven en raak je daarbij de juiste mensen? Zit je in een flow en loopt jouw bedrijf precies zoals je voor ogen had? Grote kans dat jouw antwoord hierop “nee” is.

Laat je niet meer tegenhouden!

Natuurlijk zeg ik niet dat je moet stoppen met het opzuigen van kennis, inspiratie en motivatie door middel van alle gratis content die gedeeld wordt. Gratis content kan je namelijk zeker verder helpen. Maar durf daarnaast ook te investeren in jezelf en in je bedrijf. Wil jij mensen helpen en jouw zichtbaarheid vergroten? Wil je mensen raken met jouw verhaal maar weet je niet hoe of waar te beginnen? Kun jij nog wel wat hulp gebruiken bij het aantrekken van jouw ideale klanten en het verhogen van je omzet? Durf dan om hulp te vragen en laat je niet meer tegenhouden.

Ben jij klaar voor een volgende stap? Ik help je graag. Kijk bij mijn diensten wat ik voor je kan betekenen of stuur me gewoon een berichtje zodat we samen kunnen kijken naar wat je nodig hebt.