Wanneer ik aan ondernemers vraag waar zij het meest tegen aan lopen dan is het wel dat ze te weinig tijd hebben om alles te doen wat zij willen doen. En dat begrijp ik als geen ander. Als thuiswerkende moeder met een eigen bedrijf loop ik regelmatig tegen hetzelfde aan. Er zitten maar 24 uur in een dag en die uren vliegen om. Je bent ontzettend druk met je gezin, huishouden, afspraken, klanten en dan wil je ook nog ergens tijd vinden om aan je bedrijf te werken. Hoe dan? Een van de meest gestelde vragen die ik krijg is dan ook ‘hoe vind ik tijd om content te schrijven?’.

Content schrijven

Als het gaat om content schrijven dan kun je denken aan nieuwsbrieven, blogs en teksten voor op social media. Maar ook Ebooks, website teksten en nog veel meer. Dit zijn dingen die je eigenlijk allemaal wilt doen, maar het lukt je niet om hier tijd voor te vinden.

De allereerste tip die ik je dan ook wil geven is: zorg dat je hier tijd voor vrij wilt maken. Klinkt logisch, maar wanneer je er geen prioriteit van maakt dan zal er ook nooit iets gebeuren. Zorg er dus voor dat je gaat inzien dat dit zeer belangrijk is.

Tips om tijd vrij te maken voor content schrijven

Kun jij wel wat tips gebruiken om tijd vrij te maken zodat je content kunt gaan schrijven? Ik vertel je hoe ik dat zelf aanpak. Hopelijk kun je (een van) mijn tips gebruiken.

Maak een logboek

Als eerste is het goed om in kaart te brengen waar jij jouw tijd aan besteed. Houd daarom een week lang een logboek bij waarbij je elk kwartier opschrijft wat je hebt gedaan. Je zult hierbij ontdekken dat je soms wel erg veel tijd kwijt bent aan dingen die niet nodig zijn. Of die veel minder tijd zouden moeten kosten. Denk bijvoorbeeld aan scrollen op social media, wedden dat dit stiekem veel tijd in beslag neemt? Of denk eens aan het strijken van handdoeken. Is dat nu echt nodig?

Wanneer je dit in kaart hebt gebracht kun je prioriteiten gaan stellen. Welke taken zijn niet te vermijden? Welke taken zijn nodig? Zijn er taken die je kunt delegeren (denk bijvoorbeeld aan het smeren van boterhammen, het uitlaten van de honden, de kattenbak verschonen, enzovoort)? En welke tijdverspillers ontdek je? Doe jij bijvoorbeeld drie keer per week boodschappen, breng dit dan terug naar 1x per week. Of nog beter: laat het thuisbezorgen. Dat scheelt alweer een boel tijd die jij kunt steken in het schrijven van content.

Meet je tijd

Weet jij hoe lang je bezig bent met het schrijven van een blog? Of hoeveel tijd het je kost om een FB post of IG post te maken? Meet deze tijd dan eens. Ga aan de slag met een van deze taken en houd met een stopwatch bij hoe lang je erover doet. Zet hem wel telkens op pauze zodra je merkt dat je afdwaalt of tussendoor iets anders doet. Klopt het ook met wat je van te voren dacht? Ik had zelf het idee dat ik in een uur tijd zeker tien tot vijftien Instagram post kon maken. Maar toen ik dit ging meten bleek dat het eerder zes tot zeven posts zijn. Ik deed er dus een stuk langer over dan van te voren gedacht. Echter wat blogs betreft dacht ik altijd twee tot drie uur bezig te zijn. Terwijl het gemiddeld op zo’n uur tot anderhalf uur ligt. Waarbij er dus ook uitschieters zijn naar zowel beneden als boven.

Tips om tijd vrij te maken voor content schrijven

Doordat ik dit in kaart heb gebracht weet ik veel beter mijn tijd in te plannen. Heb ik maar een uurtje dan weet ik dat ik niet voor een hele maand mijn Instagram in moet plannen. Dan zal het slechts voor een week zijn. En heb ik drie uur de tijd dan kan ik wel zeggen dat ik twee blogs kan schrijven.

Geef jezelf een limiet

In het verlengde van de vorige tip is het geven van een tijdslimiet aan jezelf ook erg handig. Ga ik aan de slag met een blog dan geeft ik mezelf een uur. Ben ik na dat uur niet eens op de helft dan stop ik. Ben ik bijna klaar dan geef ik mezelf nog een kwartier tot half uur om het af te ronden. Dat doe ik ook met taken als de boekhouding, werk die ik voor klanten doe en zelfs het huishouden. Dit zorgt ervoor dat ik niet verdwaal in alles wat ik wil en moet doen. Plus ik laat me ook niet meer zo makkelijk afleiden want ik weet “ik heb maar een uur”.

Gebruik de Pomodoro techniek

Een andere tactiek die ik gebruik is de Pomodoro techniek. Dit is een methode om je productiviteit te verhogen. Hij wordt vaak ingezet wanneer je merkt dat je concentratie snel vervliegt of bij taken waar je tegenop ziet. Bij deze techniek hak je de tijd in blokjes. Dit doe je met behulp van een kookwekker, de timer op je telefoon en je hebt er zelfs apps voor. Ik heb eerder al een blog geschreven over de Pomodoro techniek.

Maak gebruik van een content kalender

Een van de dingen waar ik altijd tegenaan liep was dat ik iets wilde posten op Instagram of Facebook en dan niet zo goed wist wat. Hetzelfde geldt voor blogs en nieuwsbrieven. Dan had ik tijd vrij gemaakt en was ik enorm lang bezig met het bedenken van een onderwerp op thema. Dit is iets wat jij als ondernemer waarschijnlijk ook wel herkent. Sinds ik gebruik maak van een content kalender gebeurd me dat niet zo snel meer. Ik maak een planning rondom een bepaald doel en/of focuspunt en bedenk dus ook van te voren al de thema’s, onderwerpen en inhakers.

Plan het content schrijven in

En dan een van de belangrijkste tips: plan tijd voor het schrijven van content ook in. Misschien een open deur, maar ik zie toch vaak gebeuren dat dit niet gebeurd. Ook bij mezelf. Ik was nooit van het plannen, maar sinds ik dit wel doe merk ik dat ik veel meer gedaan krijg en dus ook taken kan oppakken die ik al ellenlang uitstel.

Binnenkort organiseer ik voor de tweede keer een workshop over Zakelijk Bloggen. Wil je hierbij zijn schrijf je dan in op de nieuwsbrief dan houd ik je op de hoogte. Heb je behoefte aan een gratis sessie met daarin een aantal persoonlijke tips? Meld je dan hier aan voor deze gratis sessie.