Instagram. Een sociaal medium waar ik met veel liefde tijd spendeer. Wel eentje die je echt even moet leren kennen. Net zoals elk ander kanaal overigens, maar dat terzijde. Alhoewel Instagram niet het beste platform is om mensen naar je website en dus ook je blogs te krijgen is het wel degelijk mogelijk. Je kunt jouw blogs op een aantal verschillende manieren promoten. Aan jou welke manieren je inzet. Misschien wel allemaal?!

Je blog promoten op Instagram

Je hebt eindelijk een blog geschreven en hij staat online. Maar nu? Want hoe krijg je nu lezers? Je plaatst hem op je Facebook pagina en hebt wel een paar bevriende ondernemers erover vertelt. Maar verder…? Ik vertel je hoe je jouw blog op Instagram kunt promoten.. Zodat je meer lezers krijgt.

Oh en kleine notitie: de aanhouder wint. Zakelijk bloggen zorgt niet voor instant succes. Maar juist op de lange termijn zul je de vruchten ervan plukken!

Haal een quote of tip uit je blog

Wat ook heel goed werkt is een quote halen uit je blog en deze via een programma als Canva in een afbeelding verwerken. Deel je vooral tips in je blog dan is het ook een goed idee om een of meerdere tips in een afbeelding te verwerken. Deze kun je in je feed delen of in je Stories. Het handige aan Stories is dat je van alle tips bij elkaar een hoogtepunt kunt maken. Deze blijven dan altijd in je profiel staan. Maar zet je hem in je feed dan kun je deze ook weer delen in je Stories. En anderen ook. Zo heb ik wel eens een tip gedeeld die ook weer door een ander werd gedeeld.

blog promoten via instagram

Je zult overigens merken dat zo’n quote of tip minder reacties en likes oplevert. Maar mijn ervaring is wel dat mensen sneller op de link in mijn profiel klikken. En daar doe je het voor.

Deel een foto uit je blog

Kies een foto die je ook in je blog hebt staan en zet er een begeleidende tekst bij. Vertel in het kort waar je blog over gaat en welke oplossing men kan vinden. Je kunt ook je intro gebruiken als je geen tekst kunt bedenken. Wat ook werkt is een foto van jezelf plaatsen die verder niets met je blog te maken heeft. En daarbij vertel je dan subtiel over je nieuw blog. De foto trekt mensen namelijk als eerste aan en daarna lezen ze pas.

Printscreen

Een hele simpele tip, waar je het minste tijd mee kwijt bent, is het maken van een printscreen van je blog en deze delen. Ik heb dat mensen wel eens zien doen en eerlijk gezegd zou het niet mijn keus zijn. Maar het is wel een mogelijkheid. En als jij merkt dat deze printscreens het goed doen, dan zeg ik: ga er vooral mee door. Belangrijk is om authentiek te blijven. Dus doe wat goed bij jou past. Is dat het delen van een printscreen in je feed, doe het dan vooral. Helemaal wanneer het ook echt kliks naar je blog oplevert!

Wat ik overigens zelf wél doe is het delen van een printscreen in mijn Stories. Deze verzamel ik dan in mijn hoogtepunt met “blogartikelen”.

blog promoten instagram stories

Gebruik video

Wat het ook altijd enorm goed doet is bewegend beeld. Een video dus. Je kunt een korte video maken, niet langer dan 1 minuut en deze op Instagram zetten. In deze video vertel je dan kort over het ‘probleem’ en waar jij de oplossing voor hebt in je blog. Wellicht vind je deze manier wel heel erg spannend en dat begrijp ik helemaal. Om eerlijk te zijn heb ik dit zelf ook nog nooit uitgeprobeerd. Al heb ik wel de ervaring dat video’s het echt goed doen. Dus binnenkort ga ik het toch maar eens uitproberen.

Misschien ben je wel op deze blog terecht gekomen omdat ik er een video over heb gemaakt… Wie weet.

Vertel je ‘verhaal’ in Instagram stories

Eerder gaf ik al aan dat je jouw printscreen of foto kunt delen in Stories. Maar wat beter werkt is het maken van een verhaal in je Stories. Dit verhaal bestaat uit verschillende slides. Je kunt hierin al wat dingen uit je blog weggeven door bijvoorbeeld een aantal stappen uit je blog in verschillende slides weer te geven.

Frankwatching doet dit bijvoorbeeld erg goed. Hieronder zie je hoe zij je aandacht krijgen voor een nieuwe blogpost, terwijl je dat in eerste instantie niet door had. Ze triggeren je door alvast wat inzichten te geven in het nieuwe Instagram algoritme. Echter delen ze natuurlijk niet alles waardoor je graag hun artikel verder leest.

Gebruik je nieuwsbrief

Heb jij een nieuwsbrief? Dan kun je deze heel goed inzetten om je blog onder de aandacht te krijgen. En aan de andere kant is je blog weer een mooie trigger om mensen zich in te laten schrijven voor je nieuwsbrief. Je kunt namelijk op Instagram aankondigen dat er binnenkort weer een nieuwsbrief wordt verzonden. Bij die aankondiging vertel je wat ze kunnen verwachten van je nieuwsbrief. Daarbij kun je de blogs benoemen die je de afgelopen tijd hebt geschreven. Dit kun je doen door een foto in je feed te plaatsen en daaronder te vertellen wat er in de komende nieuwsbrief staat. Of je doet het via Stories.

Welke manier je ook kiest, vergeet niet om te verwijzen naar de link in je profiel. Het is belangrijk om mensen te vertellen waar ze iets kunnen vinden en wat ze moeten doen. Doe je dit niet, dan gebeurd er ook niets.

Slechts één klikbare link

Op Instagram vindt je slechts één klikbare link. En dat is de link die je aan je profiel kunt toevoegen. Vooruit, heb je meer dan 10.000 volgers op Instagram dan kun je ook een link achter je stories zetten. Maar niet heel veel zzpers hebben dat. Je moet dus slim omgaan met die ene link die je hebt.

Wil je jouw blogpost promoten dan kun je natuurlijk de link naar jouw blogpost in je profiel zetten. Maar dan kan er geen link meer bij naar je weggever of naar je diensten. Dit kun je echter heel handig oplossen.

  1. Gebruik Linktree. Dit is een tool waarin je een pagina kunt maken waarop je al je linkjes kwijt kunt. De link naar deze Linktree pagina zet je in je profiel en weg is je probleem van slechts 1 link delen.
  2. Maak een aparte pagina aan op je website speciaal voor Instagram. Op die pagina zet je dan alle links die je wilt delen op Instagram. In je profiel zet je dan de link naar de desbetreffende pagina en klaar is kees.

Mijn voorkeur gaat uit naar oplossing nummer twee. Maak je een pagina op je eigen website aan dan krijg je de bezoekers die op je link in je profiel klikken direct op jouw website. Grote kans dat ze gaan rondneuzen. Zet je een link naar de Linktree pagina erin dan heb je kans dat je ze direct kwijt raakt en ze niet verder klikken. Daarnaast kun je die pagina geheel in eigen huisstijl maken, wat weer zorgt voor eenheid.

Hoe ga jij jouw blog promoten?

Zo. Ik geloof dat ik heel wat fijne tips heb kunnen geven over het promoten van je blog op Instagram. Zit er een manier bij die je aanspreekt? Het is sowieso mijn advies om de verschillende manieren af te wisselen. En om je blog meerdere keren te promoten. Zodra je blog online staat gebruik je bijvoorbeeld een quote en een week later vertel je in een video over je blog. Op die manier bereik je meer mensen, want lang niet iedereen zal jouw post over je blog te zien krijgen.

Ik ben erg benieuwd welke ideeën jou aanspreken en welke voor jou gaan werken. Laat het me weten! Of misschien heb je nog een fijne aanvulling op dit artikel? Ook dan hoor ik het graag.

Wil jij starten met zakelijk bloggen en weten hoe je dit in kunt zetten als basis voor de rest van je content? Ik ben gestart met workshop geven hierover. De eerstvolgende workshop staat gepland op 16 april, deze is echter op het moment van schrijven zo goed als vol. Wil je op de hoogte gehouden worden over deze workshops en als eerste weten wat de nieuwe datum is? Schrijf je dan hier in.