Een van de belangrijkste tips die ik mijn klanten geef is om met regelmaat te bloggen. Je ziet namelijk te vaak dat mensen in een minder drukke periode heel veel blogs online zetten en zodra het dan weer druk is komt er niets online. Zonde! Het is juist slim om je blogs te spreiden. Liever één blog per maand online, dan drie in een week en daarna maandenlang niets. Waarom het inplannen van je blogs slim is, hoe je een blog plan maakt en de blogs ook daadwerkelijk inplant vertel ik je in dit artikel.

Waarom blogs inplannen?

Zoals ik al aangaf is het spreiden van je blogs veel slimmer dan telkens een paar online te laten komen en daarna maandenlang niets meer. Maar waarom is dat eigenlijk? Dit heeft verschillende redenen.

Regelmaat

Ten eerste is het voor de lezers fijn om te weten dat er regelmaat in jouw blogs zit. Bijvoorbeeld dat je elke maandag een blog online zet, of elke woensdag net wat jij fijn vindt. Hierdoor weten jouw ‘fans’ waar ze aan toe zijn. Na verloop van tijd zit het zo in hun systeem dat ze op de dag dat jouw blog online komt deze ook willen lezen. Zelf merkte ik dit heel erg bij mijn persoonlijke blog. Als er dan op een bepaalde dag niets online kwam kreeg ik direct berichtjes van mensen die vroegen of alles wel goed was. Zo creëer je dus ook betrokkenheid.

Zoekmachines

Daarnaast is het ook voor Google goed om met regelmaat iets nieuws op je website te zetten. Wanneer er op een website vrijwel niets gebeurd (oftewel er komt geen nieuwe content) dan is zo’n website voor Google minder waardevol. De zoekmachine let er namelijk onder andere op of jij wel vernieuwend bent en of je wel je best doet om jouw bezoekers te geven waar ze naar op zoek zijn. En dat gaat het best met ‘nieuwe’ content.

afbeelding goede content google quote

Voor jezelf

Als laatste is het ook voor jezelf goed om je blogs in te plannen. Zo kun je het schrijven van jouw blogs batchen, oftewel op een ingepland moment een aantal blogs schrijven die je dan verspreid over een periode inplant. Dit doe ik zelf ook zoveel mogelijk. Vooral voor mijn persoonlijke blog schrijf ik altijd een heleboel artikelen op één dag zodat ik er in principe een aantal weken niet meer naar hoef te kijken. Zo komen er ook in drukke periodes blogs online, zonder dat ik daarover in de stress raak.

Hoe maak je een blog plan?

Om je op weg te helpen met hoe je een blog plan maakt heb ik hieronder de belangrijkste punten voor je uitgeschreven.

Doel

Wat wil je bereiken met je blog? Wat is je doel? Er zit verschil in je grote algemene doel, wat bijvoorbeeld leads genereren kan zijn, en je doel voor een bepaalde periode. Ga je bijvoorbeeld een workshop of event organiseren rondom een specifiek onderdeel? Dan kan het goed zijn om als doel te hebben hier meer bekendheid voor te krijgen. Of je rondom dit thema als expert te positioneren.

Het is mijn advies dan ook om bij het maken van een blog plan te kijken naar een specifieke periode en hier een doelstelling bij te maken.

Publiek

Wie gaan jouw blogs lezen? Richt je je op de mensen die jou al volgen en kennen? Of misschien wil je nieuwe mensen aantrekken? En wat voor mensen zijn dat dan? Is het precies je ideale klant of misschien ook mensen die met de waarde die je deelt al zelf aan de slag kunnen?

Het is mogelijk om een andere ideale klant voor je blog te hebben dan in het algemeen voor je bedrijf zelf. Kijk daar dus goed naar. Misschien kun je voor jezelf een fictief persoon omschrijven voor wie je de blogs schrijft.

Frequentie

Voordat je start met bloggen en een plan gaat maken is het ook goed om te kijken naar de frequentie waarmee je de blog online wilt laten komen. Wil je maandelijks een blog plaatsen? Misschien wekelijks en misschien zelfs vaker. Mijn advies is om niet alleen te kijken naar wat je wilt, maar ook wat mogelijk is. Het schrijven van een blog kost nu eenmaal veel tijd. Helemaal als je er echt waarde in wilt stoppen. Het is beter om te starten met een lagere frequentie en gaandeweg te merken dat je dit kunt ophogen dan andersom.

Mijn advies voor bloggende ondernemers is om minimaal 1 blog in de maand te plaatsen. En het liefst 1x per week. Kijk echter echt naar wat bij jou past.

Onderwerpen verzamelen

Wanneer je het doel, je publiek en de frequentie hebt vastgelegd is het tijd om blog onderwerpen te gaan verzamelen. Houd daarom een brainstormsessie van ongeveer 20 minuten en schrijf alles op waar je aan denkt bij het thema waar jij over wilt bloggen. Met je doel (bijvoorbeeld je workshop, event, nieuwe dienst of product) in gedachten lukt het vaak ook beter om te kaderen. Schrijf alle onderwerpen op die in je opkomen en leg deze lijst daarna minimaal een dag weg. Na een dag (of meerdere dagen) pak je de lijst er weer bij en kijk je kritisch naar wat wel en niet past. Bijvoorbeeld naar aanleiding van klantvragen, trends en andere inspiratie die tot je komt.

Content kalender

Met de onderwerpen die je nu hebt en de frequentie van je blogs kun je een blog plan gaan maken. Dit doe je door het in te vullen in een content kalender. Ik gebruik zelf meerdere kalenders. Zo heb ik een papieren kalender die ik voor al mijn content gebruik. Maar ik heb ook een plug-in voor mijn WordPress website waarmee ik de blogs letterlijk kan inplannen op een bepaalde datum. Deze plug-in zorgt bij mij voor overzicht plus ik kan makkelijker schuiven met onderwerpen als dat beter uitkomt.

Hoe plan je een blog in?

Ik heb zelf alleen ervaring met WordPress maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je in elk systeem je blog direct kunt publiceren maar ook kunt inplannen op een bepaalde datum. In WordPress zie je aan de rechterkant het woord publiceren staan en daar vul je dan de datum en het tijdstip in. (zie afbeelding hieronder)

blog inplannen wordpress

Daarnaast maak ik dus gebruik van een plug-in genaamd Editorial Calender. Met deze plug-in heb ik overzicht in de blogs die online zijn gekomen, maar ook die ik wil inplannen. Ik kan een datum kiezen en daar dan ook een nieuw bericht maken. Wil ik echter toch een bepaalde blog op een andere datum dan sleep ik hem gewoon erheen. Ook de blogs die ik heb geschreven zonder datum of waarvan ik een opzet heb gemaakt zie je terug in dit schema. Deze vind je onder ‘unscheduled’.

editorial calender wordpress printscreen

Zoals je ziet is het inplannen van een blog niet alleen heel belangrijk, maar eigenlijk ook heel erg makkelijk. Wil jij nu aan de slag met je eigen blog plan en kun je daar nog wel wat hulp bij gebruiken? Schroom niet om een gratis gesprek aan te vragen. Of kijk even bij de andere (contact)mogelijkheden.

Plan jij je blogs al in of zet je ze direct na het schrijven online?

Lees ook: