Ken je dat? Dat je uren bezig bent met één blog? Telkens weer voelt het alsof er iets ontbreekt. Of je hebt het idee dat het nog niet waardevol genoeg is. Of wat dacht je van het schrijven van een post voor Instagram? Je schrijft en herschrijft. En nog durf je het niet online te zetten. Het moet namelijk perfect. Je wilt dat jouw bericht een 10 waard is. Want kwaliteit boven kwantiteit, toch? Maar het hoeft niet altijd een 10 te zijn. Het mag ook gewoon een 7 of 8 zijn. Het hoeft niet perfect.

Waardevol is niet perfect

Ja, ik adviseer mijn klanten altijd om ervoor te zorgen dat je waardevolle content maakt. Content wat aansluit bij de behoeftes van je klant. Content wat jouw doelgroep raakt. Maar betekent dit dan dat de tekst, de video, de podcast perfect moet zijn? Dat je perse gestylede foto’s in je blog of op Instagram moet hebben? Dat je geen uh of Uhm mag zeggen in een video?

Nee. Absoluut niet. Want waardevol is niet gelijk aan perfectie. Perfectie is gelijk aan onberispelijk of volmaakt. Terwijl de synoniemen van waardevol juist betekenisvol, van grote waarde en kostbaar zijn. Wat is dan belangrijk? Een perfecte geschreven tekst of een hele waardevolle. Waarin de boodschap duidelijk naar voren komt en de lezer van deze tekst er echt iets aan heeft. Als ik een gok moest doen dan wist ik het wel.

Lekker imperfect – start before you’re ready

Want ik ben menselijk. Jij bent menselijk. En mensen zijn nu eenmaal niet perfect. Sterker nog, het streven naar perfectie maakt juist dat je niet alleen jezelf in de weg zit maar ook jouw (potentiële) klanten.

Want doordat je de perfecte blog wilt schrijven staat hij na een maand nog niet online. Of omdat je in de video net iets te vaak ‘uhm’ zegt deel jij jouw boodschap niet met jouw volgers. En dan vraag je jezelf ook nog eens af hoe anderen dat doen? Wekelijks een blog online of elke dag een Instagram post. Dat ook zij foutjes maken of hun content geen tien is dat zie je vaak niet eens. We zijn vaak harder voor onszelf dan voor een ander. Maar dat hoeft dus helemaal niet. Want wat voor mij een acht is kan voor een ander een tien plus zijn. Of ik vind iets een 10 en de ander juist een 6.

Voor wie mij volgt op Instagram weet dat ik met regelmaat laat zien dat bij mij ook niet alles perfect gaat. Dat ook ik fouten maak en soms mijn eigen advies negeer of vergeet. Onderstaande Instagram video is daarvoor onder andere het bewijs.

Het gaat om de boodschap

Sterker nog, ook mijn video’s in bijvoorbeeld mijn Instagram cursus zijn niet perfect. Maar het gaat ook niet om de achtergrond, de vormgeving en of ik wel of niet een aantal keer “uhhh” zeg. Het gaat om de boodschap die ik deel. De tips die ik geef. De kennis die ik overdraag. En dat geldt ook voor jou. Jij hebt wat te vertellen. Jij bent begonnen met je bedrijf vanuit een missie. Je wilt anderen helpen, op welke manier dat dan ook is. En dát is wat je mag laten zien. En dat je dan ook nog eens menselijk bent.. dat maakt het plaatje eigenlijk alleen maar af!

Hoe zit dat bij jou? Moet alles een tien zijn voordat je het online gooit? Of neem je genoegen met minder?