Herken je dat gevoel wanneer je iets online moet plaatsen van jezelf maar je gewoonweg niet weet wat? Het is al te lang stil geweest op je blog en ook op je social media mag onderhand wel weer een post komen. Echter ontbreekt het je volkomen aan inspiratie. En heb je dat wel dan vind je toch wel weer een reden om niets te plaatsen, want de vorige posts deden het ook al niet zo goed. Dit alles geeft je vooral veel chaos in je hoofd en stress in je lijf.

Dit is een gevoel wat ik zelf maar al te goed ken. Bloggen kan ik als de beste, maar er zat nooit een strategie achter. En dat zorgde er dan ook voor dat ik, degene die honderden blog ideeën heeft, een writersblock kreeg. Ik wist gewoon niet meer waarover ik moest schrijven. Herkenbaar?

Inmiddels overkomt mij dat niet zo snel meer, want ik maak vrijwel altijd gebruik van een content planning.

Wat is content planning?

Heel simpel gezegd is een content plan een plan voor de toekomst waarin je al jouw content in zet. In jouw content kalender schrijf je wat je wilt vertellen, wanneer je dit wilt vertellen en hoe je dat gaat doen. Je kunt het zo simpel maken als je zelf wilt door bijvoorbeeld een Word document te maken of het te verwerken in een spreadsheet. Het is niet zomaar een planning, nee het is een strategie.

Elke post die je online zet, elk blogbericht die je maakt en elke nieuwsbrief die verzonden wordt moet een duidelijk doel hebben. Anders doe je maar wat en komt er dus ook niet uit wat je eigenlijk wilt bereiken.

Waarom een content planning maken?

Je plaatst mooie berichten en ontvangt er zelfs veel likes en reacties op. Echter blijven de klanten achterwege. Of je hebt een cursus gelanceerd maar er komt helemaal niemand op af. En als je dan rondvraagt hoor je vooral dat mensen er niets vanaf wisten. Frustrerend toch? Met een content kalender kun je al jouw promoties en lanceringen inplannen en daarna achteruit werken. Oftewel, je zorgt dat je tot minstens zes weken voor een promotie of lancering alle content inplant.

Dit zorgt voor zoveel meer overzicht, duidelijk en vooral voor meer rust. Omdat je daardoor niet meer last minute hoeft na te denken over de posts die je online moet zetten. Of over een blogonderwerp. Door op deze manier te werken behaal je jouw doelen veel eerder dan wanneer je dit niet doet. Je kunt wel wat doelen in je hoofd hebben zitten, bijvoorbeeld het verkopen van jouw programma of product aan minimaal 25 mensen. Maar als je daar geen plan voor bedenkt en zomaar lukraak wat dingen online zet is de kans klein dat je dit doel ook behaald.

Verder geeft een content planning ook duidelijkheid aan jouw volgers. Niet omdat je jouw plan met hen deelt, maar wel omdat zij er zeker van kunnen zijn dat er telkens weer nieuwe content online komt. En daar houden mensen van.

Hoe start je met een content planning?

Leuk een content planning maken, maar hoe start je ermee? Mijn advies is sowieso: begin eenvoudig en houd je aan een schema die je waar kunt maken. Je hoeft niet meteen wekelijks een blog online te gooien. En ook dagelijks online zijn op social media is écht geen must. Focus je op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het gaat er namelijk niet om dat je overal te zien bent. Maar dat je ergens heel duidelijk te zien bent. Zorg er in ieder geval altijd voor dat jouw content aansluit bij wat jouw klanten leuk vinden, waar ze naar op zoek zijn en waar ze zich in kunnen herkennen.

Wil je stap voor stap uitleg, op een hele simpele en daadkrachtige manier, hoe je tot een content kalender komt? Dan raad ik aan om mee te doen met de GRATIS challenge die ik speciaal voor jou heb ontwikkeld. In vijf dagen tijd geef ik je de handvaten om in vijf simpele stappen een content planning te maken. Dit doe ik samen met mijn sidekick Lein van De Personal Planner. Deze challenge start op 19 november, dus schrijf je nu in!