Gastbloggen? Waarom zou je dat doen? Vaak heb je het al druk genoeg met het schrijven van blogs voor je eigen website. Toch is het om verschillende redenen slim om ook tijd te maken om blogs voor andere websites en ondernemers te schrijven. Ik noem de twee belangrijkste redenen en laat je ook zien hoe je goede plekken vindt om te gastbloggen.

Bekend worden bij een nieuwe groep mensen

Als je al een tijdje blogt heb je waarschijnlijk een schare vaste lezers voor je blog opgebouwd. Mensen die jouw blogs graag lezen en uitkijken naar je nieuwe artikelen. Maar naast deze fans, die heel waardevol zijn voor jou en je bedrijf, is het ook goed om onder de aandacht te komen bij nieuwe lezers die jou nog niet kennen. En dat kan heel goed door te gastbloggen.

Je verzamelt externe links

Als jij een gastblog schrijft voor een andere website, dan wordt daar als het goed is ook een link naar jouw website bij geplaatst. Spreek dit sowieso af, want dit is een van de dingen waarin voor jou de waarde zit van gastbloggen. Zo’n link heet een externe link en Google ziet deze externe links als een soort stemmen op jouw website: een teken dat andere websites jouw site waardevol vinden. En dat is weer positief voor de ranking van jouw website in Google.

Hoe vind je websites om te gastbloggen?

Dat kan heel simpel: Google maar eens op de naam van je vakgebied en iets als ‘gastbloggers gezocht’ of ‘gastbloggen’. Meestal zijn de websites die dan bovenaan in de zoekresultaten verschijnen goedbezochte websites. Bekijk ze, proef de sfeer van de website en kijk of het een site is waar jij graag voor wilt schrijven. Zo ja, zoek dan naar een mailadres van het liefst een rechtstreekse contactpersoon. Kun je dat niet vinden, mail dan naar het algemene adres met jouw voorstel om een gastblog te schrijven.
Gaat het om een echt goedbezochte website? Dan bestaat de kans dat ze selectief zijn bij het kiezen van hun gastbloggers. Juist dan is het waardevol om wat extra moeite te doen, door met je mail één tot drie voorstellen mee te sturen van onderwerpen waarover je wilt bloggen. Zo spring je er meteen uit en is de kans groot dat je mag schrijven voor deze goedbezochte site.

Let ook nog op de drie volgende punten als je gaat gastbloggen.

Hoeveel bezoekers heeft de andere website?

Over het algemeen is het voor jou het meest waardevol om te gastbloggen op een website die (veel) meer bezoekers trekt dan die van jou. Immers: hoe meer bezoekers, hoe meer mogelijke nieuwe naamsbekendheid voor jou. Via een site als Similarweb.com kun je ontdekken hoeveel bezoekers een website trekt.

Wat is de doelgroep van de andere website?

Niet altijd is het aantal bezoekers van de andere website het meest belangrijk. Want als de ondernemer voor wie jij een gastblog gaat schrijven een doelgroep heeft die in het verlengde ligt van die van jou, is dat net zo waardevol. Ben jij bijvoorbeeld tekstschrijver, dan is het interessanter om een gastblog te schrijven voor een andere ondernemer die websites maakt of een marketingbedrijf heeft dan voor een andere ondernemer die bijvoorbeeld een bloemenwinkel runt.

Hoe goed scoort de andere website in Google?

Kijk eens welke zoektermen belangrijk zijn voor jouw website. Op welke woorden wil jij goed gevonden worden? Het is heel waardevol om gastblogs te schrijven voor websites die nu al hoog scoren op deze zoektermen. Een deel van de ‘autoriteit’ van deze website druppelt dan namelijk ook door naar jouw website. Met een mooi woord heet dit link juice. Gastbloggen voor een website die het goed doet in Google maakt dus ook jouw website beter vindbaar in de zoekresultaten.

Wil je meer blogs van mij lezen en/of marketingtips ontvangen? Volg me dan op www.ikhelpjouonline.nl of via Instagram!

Wellicht interesseren deze blogartikelen je ook: