Wanneer jij een blog schrijft doe je dit op gevoel. Je typt en typt en typt totdat je het gevoel hebt alles gedeeld te hebben wat je wilde delen en drukt op publiceren. Zo. Klus geklaard. Op naar de volgende to do. Of je bent juist zo bezig met de details, met het zo perfect mogelijk maken dat je blog al maanden in concept staat, zonder te publiceren. In welke schrijver/blogger jij je ook herkent, het is beide niet het meest effectief.

Daarom heb ik een checklist gemaakt met 11 dingen om te doen voordat je een blog publiceert. Of daarna. Want dat is het mooie aan een blog, je kunt hem altijd aanpassen en er onbeperkt gebruik van maken. Dus of je nu als perfectionist een handvat nodig hebt waardoor je na het afvinken gerust gesteld bent dat je blog klaar voor de grote online wereld is. Of je juist iets nodig hebt om zeker te weten dat je niets gemist hebt.. Deze checklist gaat je helpen met het maximaliseren van de effectiviteit van je blog.

1. Wacht een dag (of twee)

De eerste tip is een simpele voor de perfectionist en iets minder fijn voor de spontane blogger. Maar zet je blog even een dag of twee aan de kant voordat je hem werkelijk publiceert. Na een dag of twee kun je het artikel opnieuw doornemen, de spelfouten eruit halen, zinnen net iets anders formuleren en eventueel nog wat andere aanpassingen doen.

Waak er echter wel voor dat je niet teveel gaat redigeren. Houd altijd het doel van de blog voor ogen, de lezer en het onderwerp. En wijk daar dan ook niet vanaf.

2. Maak visuals

Wanneer je een blog hebt geschreven en gaat plaatsen is het ook wel handig om de wereld te laten weten dat hij online staat. Maak daarom ook alvast afbeeldingen voor bijvoorbeeld op Facebook of Instagram. Of wat denk je van de nieuwsbrief? LinkedIn? En niet te vergeten Pinterest. Al deze verschillende kanalen hebben verschillende maten aan afbeeldingen nodig. En het leuke is dat je voor een bepaald kanaal ook weer diverse afbeeldingen kunt maken.

Heb jij een blog geschreven met daarin een aantal tips, dan kun je voor Instagram afbeeldingen maken met op elke afbeelding weer een andere tip. Op die manier heb je meteen content voor de hele week (of maand).

3. Verklein je afbeeldingen

Gebruik je afbeeldingen in je blog (het is sowieso aan te raden om minimaal één afbeelding te gebruiken) zorg er dan voor dat je ze verkleint qua aantal Mb’s voordat je hem upload. Wanneer je namelijk een groot bestand upload op je website dan wordt je website trager wat niet fijn is voor de bezoeker. Je kunt je afbeeldingen verkleinen onder andere via TinyPNG.

4. SEO optimalisatie

Naast het schrijven voor je lezer is het ook handig om rekening te houden met zoekmachine optimalisatie. Oftewel SEO. Je kunt tijdens het schrijven er al rekening mee houden, maar ook achteraf nog wat aanpassingen doen. Bijvoorbeeld door de zoekwoorden in je titel te zetten, in (een aantal) kopjes, in de permalink en door de tekst heen.

Lees ook: 7 makkelijke seo tips die je direct kunt toepassen

5. Plan je blog in

Je kunt natuurlijk een blog schrijven en deze direct online zetten. Maar je kunt hem ook inplannen op een later moment. Ik zelf raad aan om bijvoorbeeld 1 dag in de maand tijd in te plannen om blogs te schrijven. Zo schrijf je er direct meerdere en deze kun je dan in de periode daarna inplannen. Zo ben je consistent in het bloggen, weten je lezers ook waar ze aan toe zijn en het zorgt ervoor dat je zelf ook niet wekelijks ermee bezig hoeft te zijn. Plus je bent dan ook automatisch meer bezig met een content planning en dat is zoveel effectiever dan ‘zomaar’ een blog schrijven en plaatsen.

6. Vergeet je CTA niet!

Dit geldt eigenlijk voor elke vorm van content die er bestaat, maar vergeet de CTA (= call to action) niet. Met een call to action zet je jouw lezer aan tot actie. Gebruik je geen CTA dan weet de lezer niet wat voor actie ze naderhand moeten nemen. Het is aan jou om hen te wijzen op hetgeen wat je wilt bereiken.

Verschillende call to action’s kunnen zijn:

  • Schrijf jezelf in voor de nieuwsbrief
  • Laat een reactie achter
  • Boek nu je gratis sessie
  • Deel deze blog met jouw netwerk
  • Neem een kijkje in de webshop
  • Plan een afspraak in
  • Beantwoord deze vraag

7. Bewerk de permalink

Bij tip nummer vier heb ik hem ook al even aangehaald, maar het is verstandig om ook even naar de permalink te kijken en deze waar nodig aan te passen. Een permalink is, zoals het woord al zegt, een permanente link. De link die je plaatst op je social media en die dus verwijst naar jouw blogartikel. Je kunt het laatste deel van deze permalink aanpassen. Dat hoeft niet altijd, maar kan soms erg handig zijn.

Bijvoorbeeld wanneer de zoekwoorden niet correct in de permalink staan. Of wanneer de permalink daardoor erg lang wordt en er dus onnodige dingen in staan. Als voorbeeldje de permalink van dit blogartikel.

In eerste instantie had dit blogartikel als permalink:
https://nicoleadelaars.nl/8-dingen-om-te-doen-voordat-of-nadat-je-een-blog-publiceert

Er stonden onnodige woorden in en de permalink werd zo wel erg lang. Het is goed om je url zo kort mogelijk te maken. Maar wel met de juiste woorden erin. Daarom heb ik hem aangepast naar:
https://nicoleadelaars.nl/doen-voordat-blog-publiceert

Dat is namelijk de essentie van mijn hele blog. Wat moet je doen voordat je een blog publiceert.

8. Zorg voor interne linkjes

Het is je misschien al opgevallen dat ik regelmatig linkjes in mijn blogartikelen heb staan. Scroll maar eens terug om te zien hoe vaak ik in deze blog een link heb staan. Er staat ook een externe link in naar een site waarmee je jouw afbeeldingen kleiner kunt maken, maar de meeste linkjes gaan naar een ander blogartikel.

Waarom dit goed is om te doen?

Als eerste is dit fijn voor de lezer omdat ze op die manier weten dat je nog meer geschreven hebt over een bepaald onderwerp. Het zorgt er dan ook voor dat mensen langer op je website blijven en niet na het lezen van één artikel weer weg klikken.

Maar daarnaast helpt het ook Google en andere zoekmachines begrijpen waar jouw blog en website over gaat. Zij kunnen jouw website daardoor beter rangschikken en laten zien wanneer er gezocht wordt op een onderwerp waar jij over geschreven hebt.

9. Bedenk de titel

Alhoewel ik wel altijd een soort van titel boven mijn blogs zet zijn dit doorgaans werktitels. Want je kunt pas echt een goed passende titel maken wanneer je de inhoud precies weet. Zo had ik eerst als werktitel “wat moet je doen voordat je een blog publiceert?”. Deze titel nodigt echter niet heel erg uit om op te klikken. Tenminste, misschien op social media wel maar wanneer er in Google honderden verschillende pagina’s tevoorschijn komen met dezelfde strekking is het goed om daarbij op te vallen.

Aangezien ik elf tips geef wilde ik daar ook iets mee doen qua titel. Sowieso is het goed om getallen te noemen in je titel. Vooral als het gaat om inspiratie of tips.

10. Bewerk de meta-omschrijving

Voor jou wellicht een onbekend woord, een meta-omschrijving. Vaak ook meta-description genoemd. Een meta-omschrijving is de omschrijving van de pagina en vaak ook zichtbaar bij de zoekresultaten van een zoekmachine. Deze omschrijving geeft eigenlijk weer wat de inhoud van jouw pagina of artikel is. Met de WordPress plug-in Yoast SEO kun je deze omschrijving zelf aanpassen.

meta omschrijving aanpassen yoast plug-in

Pas je hem niet aan dan zal de zoekmachine zelf er iets neerzetten wat vaak niet zo goed de inhoud weergeeft. In het voorbeeld hieronder is de meta omschrijving heel goed aangepast en weet je als lezer precies wat je kunt verwachten.

voorbeeld meta omschrijving

11. Bekijk de preview

De laatste tip maar wel een hele belangrijke. Bekijk voor het publiceren de preview van je blog. Op die manier kun je zien hoe de blog daadwerkelijk online eruit komt te zien. Plus je kunt ook eventuele foutjes qua afbeeldingen, linkjes die niet werken en andere zaken nog op tijd zien en verbeteren.

Ik zelf kijk er dan ook naar of de blog ook goed leesbaar is voor een ander. Staan er voorbeelden in, zijn er voldoende alinea’s en leest het makkelijk weg? Zo ja, dan publiceer ik hem of ik plan hem in. Meestal is het dat laatste.

Ik ben heel benieuwd naar hoe jij blogt. Ben je een perfectionist die stiekem meerdere concepten van blogs klaar heeft staan? Of schrijf jij en plaats je de blog direct online? Ik hoop in ieder geval dat je wat aan mijn tips hebt. Laat je mij dit weten?