Meer volgers. Meer lezers. Meer bezoekers. Meer klanten.⁠ De meeste ondernemers spelen bij het maken van content in op pijnen zoals hierboven. En dat begrijp ik ook wel, want wie wil dat nu niet? Natuurlijk wil je meer bezoekers op je website. En ja meer volgers op Instagram kan zeker helpen bij het verkopen van jouw product of dienst. Maar is dat nou echt jouw doel bij het maken van content? Of zit er meer achter?

Het meest gegeven antwoord

Onlangs stelde ik op Instagram Stories een vraag over wat jij nou het lastigste vindt op dat kanaal. ⁠Je kon kiezen uit vier antwoorden.

  • Meer volgers krijgen / verkopen vanuit Instagram
  • Interactie met volgers krijgen
  • Geen idee hoe alle functies werken / te gebruiken
  • Geen idee wat te posten in feed / vertellen in Stories

Verreweg het meest gegeven antwoord was wel het krijgen van meer volgers en/of verkopen vanuit Instagram. Aan de ene kant verbaasde me dat, maar aan de andere kant ook helemaal niet. Want het grote doel voor de meeste ondernemers is natuurlijk het verkopen van je producten of diensten. En vaak denken mensen dat de manier om dit te bereiken het krijgen van meer bezoekers, volgers, enzovoort is. En dus gaat hun aandacht daar naar uit. Logisch ook wel.

Wat is nu belangrijker?

Is het krijgen van meer volgers nu echt je doel? Is dat het meest belangrijke? Nee, dat is het zeker niet. Want stel nou dat je vandaag 1000 volgers erbij zou kunnen krijgen. Zou je dat doen? Of 10.000? Want dat kan he.. Je kunt zo volgers kopen. En dan heb je dus die volgers.⁠ Dan heb je de swipe functie in Instagram. Dan kun je jezelf meten met al die grote ondernemers die ook zoveel volgers hebben.

Bereik je daar iets mee? Nee. Want het zijn geen echte volgers. Het zijn niet degenen waar je echt interactie mee kunt krijgen. Het zijn niet de mensen waar jij impact op wilt maken. Die ambassadeur van je worden omdat ze je zo leuk vinden. Die klant bij je worden. Of die zorgen voor klanten omdat ze dus zo enthousiast over jou vertellen.⁠ Dus waarom die focus op volgers? Op meer bezoekers? Meer lezers?⁠

Het werkt juist andersom

Het werk dus andersom. Richt jezelf op het krijgen van meer interactie met de volgers of bezoekers die je al hebt. Zorg ervoor dat je begrijpt hoe bepaalde functies werken en vooral hoe je dit voor jouw bedrijf in kunt zetten. En weet daarnaast ook precies wat je nou het beste kunt vertellen en delen in je content. Juist dan zul je zien dat de volgers komen en vooral dat je uiteindelijk door die verbinding klanten krijgt.

Jouw doel bij het maken van content

Focus je dus in je content op wat echt belangrijk is. En dat is impact maken. Iemand triggeren om na te denken. Iemand motiveren. In de actie-stand krijgen. Echt connectie maken met de ander.⁠ En vanuit daar groei je. Weet je steeds beter welke content bij jouw ideale klant past. Wat je wel moet vertellen en wat niet. Waar zij van aan gaan. Waar hun verlangens liggen. Hun echte pijnen. Want geloof me. Meer bezoekers willen is de pijn niet.

Hoe maak je impact?

“Ja maar Nicole, hoe dan?”⁠ Hoe maak je impact op de ander? Het beste advies wat ik je daarin kan geven is: breng jouw verhaal naar buiten. Maak content waarin je laat zien wie je bent. Wat jouw dromen zijn. Jouw verlangens maar ook jouw pijnen. Wat is nu dé rode draad in je leven? Welk thema komt telkens weer terug waar je anderen ook mee kunt helpen. Die anderen herkennen?

En ja, dat mag je lastig vinden. Daarom ben ik er voor je. Want jouw verhaal hoeft niet perfect te zijn. Het hoeft niet aan allerlei eisen te voldoen. Ik maak het graag makkelijker voor je en geef jou de kapstokken die je nodig hebt.⁠

Lees je deze blog en voel je bij alles “je hebt het tegen mij”, dat kan kloppen. Daarom ga ik graag met je in gesprek hierover om te zien hoe ik jou het beste kan helpen. Natuurlijk mag je zelf even neuzen tussen mijn diensten. Want misschien heb je zelf al het idee dat bijvoorbeeld mijn impact traject bij je past. Of zie je een 1 op 1 training zitten. Of misschien wil je gewoon even vrijblijvend in gesprek zodat ik je al wat tips kan geven waar je direct mee aan de slag kunt.