Je hebt het gedaan. Je bent eindelijk een blog voor je bedrijf gestart. En toch heb je niet het idee dat je hierdoor meer zichtbaar bent geworden en er zijn ook geen nieuwe klanten bij gekomen. Is bloggen dan toch toch niets voor jou? Of is er een andere reden dat je blogs niet doen wat ze moeten doen?

Geef het de tijd

Bij bloggen kan het even duren voordat je opgepikt wordt. Je bent niet na één artikel een blogger en je bouwt ook geen band op met je klanten in een dag. Echter het effect van bloggen op langere termijn is zo ontzettend waardevol. Dus voordat je de virtuele schoenen aan de wilgen hangt, er is een reden dat je gestart bent. Vergeet deze reden niet.

Stel doelen!

Als ondernemer weet je inmiddels wel dat bloggen goed is voor je bedrijf. Dus je bent er direct mee gestart. Je schrijft en schrijft en schrijft. Maar een duidelijk doel voor ogen heb je niet. En daar gaat het mis. Want wat wil je met je artikel bereiken? En voor wie schrijf je eigenlijk?

Zorg er eerst voor dat dit duidelijk is, want dan krijg je een veel beter idee over wat je kunt schrijven en vooral ook hoe je kunt schrijven.

Veelgemaakte fouten in een blogartikel

Er zijn een aantal fouten die veelvuldig gemaakt worden door (beginnende) bloggende ondernemers.

Je blog is onleesbaar

Je hebt een fantastisch informatief stuk geschreven over een onderdeel uit jouw bedrijf. Je bent er ontzettend trots op en je hebt zelfs van je concurrent de complimenten gekregen. Hij had het niet beter kunnen schrijven. En toch leest bijna niemand jouw artikel. En als het al gelezen wordt dan niet door jouw klanten.

Hoe dat komt? Je blogartikel staat bol met vakjargon. Allerlei termen waar jouw doelgroep helemaal geen weet van heeft waardoor het onleesbaar wordt.

Je bent niet consequent

Er staan inmiddels al tien blogartikelen online. In de week dat je startte met je blog heb je er maar liefst vijf online gegooid en in de week daarna weer vijf. Super goed toch? Dat het laatste artikel alweer zo’n twee maanden geleden was zeggen we er dan even niet bij.

Dat is namelijk waar het mis loopt. Lezers houden van consequentie. Ze vinden het fijn om te weten wanneer er weer iets online komt. Dus je kunt veel beter elke week één artikel online zetten dan vijf in een week en daarna heel lang niets meer. Ook staat het een stuk minder professioneel wanneer het laatste artikel dateert uit 2017.

Je titel spreek niet aan

De titel van een blog is minstens zo belangrijk als de inhoud. Want de titel zorgt ervoor dat mensen erop klikken. Zorg er dus voor dat mensen nieuwsgierig worden naar de inhoud van je blog. Trek de aandacht ermee!

Let alleen wel op dat je geen misleidende titel gebruikt. Want niets is zo vervelend dan een titel die de inhoud niet waarmaakt. Ze noemen dat in bloggersland ook wel een clickbaittitel. Deze zijn er puur om ervoor te zorgen dat men klikt, de inhoud is voor hen niet belangrijk.

Photo by rawpixel on Unsplash

Heb jij al een blog voor je onderneming maar heb je het idee er niet uit te halen wat je eigenlijk wilt? Plan dan een gratis advies gesprek in. Hier vindt je meer informatie en kun je zelf een gesprek inplannen.