Een van de misverstanden over (zakelijk) bloggen is dat je goed moet kunnen schrijven. Dat is onzin. Je hoeft geen goede schrijver te zijn om toch te kunnen bloggen. Natuurlijk helpt het wanneer je gevoel hebt voor taal, stijl en structuur. Maar ook wanneer dat ontbreekt hoef jij je niet te laten weerhouden om je verhaal, tips en expertise te delen. Met deze 9 schrijftips ga ik je helpen met het schrijven van een blog.

Mijn schrijftips voor het schrijven van een blog

Wanneer je deze tips van harte neemt dan rolt er gewoon een goede blog uit je vingers. Mijn beste advies (stiekem een tip, maar die tel ik dus niet mee) is eigenlijk om gewoon te beginnen. Dus waar wacht je op? Lees deze tips en begin.

1. Schrijf zoals je praat

Veel mensen hebben de neiging om opeens hele andere woorden te gebruiken tijdens het schrijven. Woorden waarvan ze vaak niet eens weten hoe je het uitspreekt. Of er zitten opeens een heleboel vaktermen verstopt in de tekst. Termen waarvan niemand weet wat er nu precies mee bedoelt wordt.

Niet doen dus. Schrijf gewoon zoals je praat. Doe net alsof je aan iemand jouw blog aan het vertellen bent.

2. Schrijf eerst, redigeer later

Wanneer ik een blog schrijf dan typ ik eerst een eind weg. Ik let niet op spelling, komma’s die op bepaalde plekken staan en of het verhaal wel lekker loopt.

Dat doe ik namelijk pas later. Soms wanneer de blog ‘af’ is. En soms na een dag (of twee). Het is gewoon veel fijner om eerst alles op te schrijven wat in je hoofd zit. Later kun je er met een frisse blik naar kijken en zien waar het niet helemaal lekker loopt. Doe je dat tijdens het schrijven dan valt het niet altijd op.

Dat geldt ook voor spelfouten. Terwijl je schrijft vallen ze minder snel op. Wacht je even met nakijken dan zul je veel meer fouten ontdekken.

3. Lees je blog hardop

Ik lees al mijn teksten hardop. Zowel voor mijn blog, als de mailtjes en de social media content. Dat zorgt soms wel eens voor gekke situaties. Bijvoorbeeld wanneer ik buiten de deur werk. Toch blijf ik het doen want door het hardop lezen zie ik meteen waar de tekst vastloopt.

4. Houd je tekst overzichtelijk

Je wilt je tekst zo leesbaar mogelijk maken voor je doelgroep. Dit kun je doen door gebruik te maken van (korte) alinea’s, witregels, opsommingen en bullets. Doordat mensen tegenwoordig maar weinig tijd hebben voor het lezen van blogs, maar zij wel zoveel mogelijk willen lezen scannen zij de teksten. Door je tekst overzichtelijk te maken en gebruik te maken van bijvoorbeeld kopjes zorg je ervoor dat jouw tekst makkelijk te scannen is.

Mensen zullen dit als prettig ervaren en een volgende keer sneller jouw blog willen lezen.

5. Schrijf met een doel

Zomaar een eind weg schrijven kan heel fijn zijn voor jezelf. Maar niet voor je lezer. Want je wilt ergens naartoe. Je wilt je lezer inspireren, onderwijzen of vermaken. Zorg er dus voor dat je doel duidelijk is voor zowel jezelf als de lezer. Daarnaast is het ook handig om voor jezelf een achterliggend doel te bepalen. Misschien wil je wel dat je blog goed gevonden wordt op Google, dan zul je moeten kijken naar SEO. Of je wilt dat je blog gedeeld wordt op Pinterest, dan zijn afbeeldingen weer heel belangrijk.

6. Actief taalgebruik

Je hebt actief en passief taalgebruik. Passies taalgebruik klinkt afstandelijker en leest minder vlot dan actief taalgebruik. Je herkent passies taalgebruik door werkwoorden als zullen, kunnen, worden, moeten.. gevolgd door een voltooid deelwoord.

Bijvoorbeeld: “Normaal zou ik zoiets nooit gedaan hebben”. Dit is een vorm van passief taalgebruik. Actief taalgebruik zou zijn “Normaal doe ik zoiets niet”.

Ik besef me overigens heel goed dat ik deze schrijftip zelf ook niet niet altijd toepas. Ik merk echter wel veel verschil wanneer ik dit wel doe.

7. Wissel korte en lange zinnen af

Een tekst die alleen uit korte zinnen bestaat leest niet lekker. Een tekst met alleen maar lange zinnen vertraagt en is moeilijk doorheen te komen. Daarom is het goed om dit af te wisselen. Wil je van je lange zinnen korte zinnen maken? Haal het tussenwoord zoals “maar” en “want” eens weg. Of zet een punt op de plek waar nu een komma staat.

8. Maak gebruik van synoniemen

Soms schrijf je een tekst en gebruik je nogal vaak hetzelfde woord. Bijvoorbeeld wanneer je een tekst schrijft over honden. Het is dan goed om een synoniem voor het woord ‘hond’ te gebruiken of om er op een andere manier naar te verwijzen.

Bijvoorbeeld: “Ik ben gek op honden. Het liefst heb ik zoveel mogelijk honden in huis. Helaas hebben wij maar twee honden in huis.”

In dit stukje tekst komt het woord ‘honden’ wel erg vaak voor. Dat is makkelijk te verhelpen.

“Ik ben gek op honden. Het liefst heb ik zoveel mogelijk viervoeters in huis. Helaas hebben wij er maar twee.”

Door gebruik te maken van synoniemen wordt je tekst veel fijner te lezen. Daarnaast is het gebruik van synoniemen ook goed voor je vindbaarheid op Google. Lees mijn blog over SEO tips maar eens.

9. Goede content is de basis – niet Google

Dan de laatste – tevens een hele belangrijke – schrijftip. Schrijf je blog omdat je goede content wilt maken en delen. Omdat je mensen wilt inspireren, kennis wilt weggeven, jouw tips wilt delen. Schrijf in eerste instantie niet voor Google. Want Google is niet jouw doelgroep, dat zijn de lezers van je blog. Met hen wil jij verbinding maken.

Wil jij starten met zakelijk bloggen en weten hoe je dit in kunt zetten als basis voor de rest van je content? Ik ben gestart met workshop geven hierover. De eerstvolgende workshop staat gepland op 16 april, deze is echter op het moment van schrijven zo goed als vol. Wil je op de hoogte gehouden worden over deze workshops en als eerste weten wat de nieuwe datum is? Schrijf je dan hier in.