Als er een sociaal medium is waar ik echt helemaal weg van ben dan is het wel Instagram. Dit medium zorgt voor een laagdrempelig lijntje naar mijn doelgroep waar ik echt heel veel van mezelf en mijn expertise kan laten zien. Daarnaast is het contact wat je er krijgt super leuk en heb ik er al vele leuke mensen door leren kennen. Ik gebruik dit medium echt dagelijks en dan met name Instagram Stories. Je kunt deze Stories helemaal naar je eigen smaak en branding personaliseren waardoor het altijd voor jouw volgers herkenbaar zal zijn. Hoe je dat precies doet leg ik je uit in deze blog.

Fonts, oftewel het lettertype

Het klinkt simpel, maar wordt daarnaast ook nog vaak vergeten. Het lettertype. Ondanks dat je op Instagram maar uit een aantal lettertypes kunt kiezen is het goed om er toch één of twee uit te kiezen die je continu gebruikt. Ik gebruik meestal de klassieke variant maar soms ook de typemachine.

Maak je Stories in een andere app of met een andere tool dan is het ook daar slim om slechts twee verschillende lettertypes uit te kiezen. Op die manier zorg je voor consistentie en herkenning.

Kleurgebruik in Instagram Stories

Ook wat betreft kleurgebruik is het slim om telkens dezelfde kleuren te gebruiken. Het handigste is om de kleuren uit je eigen branding te kiezen. Zo heb ik een aantal kleuren die overal in terug komen. In mijn logo, op mijn website, visitekaartjes, quotes voor social media en ga zo maar door. Deze kleuren probeer ik ook zoveel mogelijk in mijn Instagram Stories te gebruiken. Bijvoorbeeld in mijn lettertype of als achtergrond.

Templates maken

Je kunt natuurlijk ook gewoon een aantal templates in tools zoals Canva en Adobe Spark maken. Deze templates gebruik je dan continu om bijvoorbeeld video’s en foto’s mee te delen. Of om waardevolle tips mee te delen. Door telkens dezelfde templates te gebruiken gaan mensen jouw stijl en jouw branding herkennen.

Ik ben daar zelf heel erg mee aan het experimenteren. Maar heb inmiddels wel al een template die ik erg tof vind. En hier wil ik er nog een aantal extra van maken in dezelfde stijl. Het is goed en handig om af te wisselen met templates in dezelfde stijl. Gebruik hier echter niet meer dan 4 of 5 voor. Anders wordt het teveel.

template instagram stories canva

Filters gebruiken

In Instagram zelf kun je ook gebruik maken van filters om je foto of video story mooier mee te maken. Wanneer je een foto heb gemaakt of erin hebt gezet dan kun je naar links of rechts swipen om zo een filter uit te kiezen. Gebruik je telkens dezelfde filter dan kan dit herkenning opleveren.

Je kunt ook een kleurenfilter over je foto of video heen zetten. Dat doe je op de volgende manier. Zodra je een foto in je Stories hebt gezet kun je rechts bovenin kiezen voor het potloodje. Er verschijnen dan vier verschillende icoontjes bovenin waarvan de meest linkse een puntige stift is en de tweede ernaast een markeerstift. Je kiest dan voor de markeerstift.

branding instagram stories

Daarna kies je onder de kleur die je wilt. Dit kan een van de kleuren zijn die er al staan, maar wanneer je bijvoorbeeld wat langer op de roze kleur drukt met je vinger krijg je een heel palet aan kleuren te zien waar je uit kunt kiezen. Zodra je de juiste kleur hebt gekozen druk je met je vinger een of twee tellen op de foto zelf. Het scherm krijgt een transparante kleur. In mijn geval een transparante blauwe kleur. Je klikt op het vinkje rechtsboven in de hoek en tadaaaa, je kleurenfilter is klaar.

Je eigen gifjes

Deze staat bij mij hoog op mijn wishlist. Mijn eigen gifjes. Ik vind het gebruiken van gifjes super leuk al moet je niet overdrijven. Je hoeft niet in elke story die je maakt een gifje te plaatsen. Maar zo af en toe kan het een hele fijne en leuke toevoeging of aanvulling zijn.

Het is mogelijk om je eigen gifjes te maken of laten maken. Aangezien ik echt niet goed ben hierin wil ik ze nog eens laten maken. Alleen nu nog even bedenken wat voor gifjes. Een aantal weet ik al, maar mocht jij nog verzoekjes hebben hoor ik het graag. Het leuke aan je eigen gifjes is niet alleen dat het herkenbaar is voor jouw merk. Maar ook dat anderen ze kunnen gaan gebruiken en op die manier blijf je wel top of mind.

Gebruik je logo

Heb je een logo? Maak hier dan gebruik van en zet deze in je Instagram Stories onder in je foto of video. Je kunt dit doen door een foto te openen in je stories. Daarna ga je uit de Instagram app en open je de app waar al je foto’s in staan. Op de iPhone heet dat gewoon ‘foto’s’. In deze app moet je wel al je logo hebben opgeslagen. Het handigste is om hier een speciale album voor aan te maken, anders moet je na verloop van tijd wel erg lang terug scrollen.

Nadat je jouw logo hebt gevonden klik je links onderin op het vierkantje met het pijltje naar buiten en dan komen er allerlei opties tevoorschijn. Waaronder de optie “kopieer”. Daar klik je op en daarna ga je weer terug naar Instagram. Bij mijn iPhone komt de foto direct als sticker tevoorschijn en wanneer ik erop klik plakt hij hem zelf in het scherm. Het kan ook zijn dat je de schrijffunctie moet openen en dan pas kun je plakken. Zodra je logo geplakt is kun je hem groter of kleiner maken en hem verplaatsen.

stories merk instagram

Bundel je Stories

Wat je ondernemers heel vaak ziet doen, ik ben er zelf ook schuldig aan (geweest), is losse flodders delen in hun Instagram Stories. Ze zien iets leuks en dat delen ze. Niets mis mee hoor, maar wat veel meer effect heeft is het bundelen van je Stories. Oftewel maak er een echt verhaal van. Ga je naar een interessante workshop deel dan niet lukraak een foto van degene die hem geeft of je schriftje waarin je van alles geschreven hebt. Nee deel van te voren al waarom je erheen gaat, wat je hoopt te leren en vertel daarna ook nog of je er iets aan gehad hebt en wat je meeneemt als les. Dit kun je verdelen over zo’n 3 – 6 Stories die je als een bundel upload. Op die manier blijft het verhaal compleet.

Door je verhalen te bundelen en niet meer zo veel lukraak te delen gaan mensen je verhalen herkennen. En het mooiste is nog: ze gaan er naar uitkijken!

Eenduidige ondertiteling

Dat je Stories en video’s ondertitelen heel belangrijk is wist je natuurlijk al. Maar wanneer je dit doet is het ook slim om het altijd op dezelfde manier te doen. Bijvoorbeeld met hetzelfde lettertype en dezelfde kleur. Ook dit zorgt dan weer voor eenheid en herkenning. Sowieso het ondertitelen van je Stories is al een herkenpunt ansicht. Er zijn nog zoveel ondernemers die dit vergeten of niet doen. En dat terwijl het een kleine moeite is en zoveel meer oplevert!

Hoogtepunten in stijl

Als laatste tip wil ik je wijzen op de hoogtepunten. Je kunt je verhalen, jouw Stories, bundelen door ze onder een hoogtepunt te zetten. Wanneer mensen je willen gaan volgen gaan ze vaak naar je profiel. Hoe fijn is het dan wanneer daar een aantal hoogtepunten staan die dezelfde uitstraling hebben als je feed én je Stories. Eenheid. Daar draait het om. Als ik je dan nog een tip mag geven: maak in ieder geval een hoogtepunt met ‘over mij’ en eentje met ‘tips’ die je gegeven hebt. Op die manier leren ze je direct kennen en zien ze ook nog eens dat je met regelmaat tips geeft.

instagram hoogtepunten nicole adelaars

Heb jij nog aanvullingen qua creatieve manieren of misschien nog een vraag ergens over? Je kunt hieronder een reactie achterlaten óf stuur me een mailtje. Mag ook.

Veel liefs,
Nicole

PS. Wil je meer verhalen van mij lezen en/of tips ontvangen over contentcreatie? Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief.

PS 2. Wil je meer weten over zakelijk bloggen en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf? Ik geef op 14 mei een workshop “Bloggen voor je bedrijf”. Stuur me een mail als je erbij wilt zijn of meldt je aan via de website.