Omdat ik graag andere ondernemers in het zonnetje zet laat ik vanaf nu wekelijks een ondernemer aan het woord die zakelijk blogt. Omdat het hebben van een blog voor je bedrijf écht belangrijk is. Je zult het zien… of ja, lezen in dit geval! Dit keer spreek ik met Jolanda Hoogkamer van With joy.
Jolanda is coach voor hooggevoelige vrouwen op persoonlijk, spiritueel en zakelijk vlak. Ook is ze oprichter van het online feelgoodmagazine Live with joy. Wil je meer lezen over hooggevoeligheid? Neem dan eens een kijkje op haar website. Naast de vele blogs vind je er ook verschillende meditaties die je aan kunt vragen, helemaal gratis!
Je hebt aan je bedrijf ook een blog gekoppeld. Wat is de reden dat je hiermee gestart bent?
Eind 2016 ben ik me verdiepen in online ondernemen en dan vooral sales en marketing. Ik zag verschillende coaches groeien met hun bedrijf en online heel erg zichtbaar zijn. Zelf pakte ik allerlei klussen aan naast coaching simpelweg om geld te verdienen. Maar dat stond eigenlijk haaks op wat ik echt wilde doen. En bloggen was 1 van de dingen die ik oppikte om te gaan doen. Dat was één van de manieren waarop je enerzijds inspiratie kon delen en anderzijds je website en bedrijf kon laten groeien.
Hoe lang heb je deze blog inmiddels en met welk regelmaat komt er iets online?
In eerste instantie startte ik met bloggen op grote online platforms. Met groot succes, want ik gaf in mijn artikelen zelfgemaakte meditaties weg. Hierdoor kreeg ik veel aanmeldingen voor mijn mailinglijst. The money is in the list hoorde ik overal. Het bloggen kostte me heel erg veel tijd. Maar de blogs die ik schreef waren waardevol en werden door heel veel mensen gelezen.
Destijds zag ik niet hoe belangrijk bloggen is voor je eigen website. Dus op mijn eigen site publiceerde ik weinig tot niets. Ja soms een nieuwsbericht en eens in de 3 of 4 maanden een echt artikel.
Zit je wel eens om onderwerpen verlegen?
In het wel, maar nu niet meer. Ik heb een paar blogworkshops gedaan die me erg hebben geholpen om blogonderwerpen te bedenken. Nu zie ik zelf echt overal een blogonderwerp in. En ik houd tegenwoordig een lijst bij, als ik een goed idee krijg voor een blog, onderwerp of thema dan zet ik het op mijn lijst met onderwerpen om over te bloggen. Als ik wil gaan schrijven dan kan ik kiezen uit honderden opties.
Hoeveel tijd ben je gemiddeld bezig met het schrijven en creëren van een blog?
De gemiddelde tijd verschilt bij mij heel erg. Mijn eerste blogs kon ik wel een middag over doen. Soms was ik na die middag nog steeds niet tevreden en bleef ik eraan sleutelen. Tegenwoordig gaat het me veel sneller af, soms een uur of iets meer. Dit is afhankelijk van het onderwerp en of ik nog andere informatie nodig heb, voordat ik kan schrijven.
Wat is de meerwaarde voor jou van je blog naast je bedrijf?
Een blog is super waardevol. Je kunt je kennis en inspiratie delen en het is een manier om mensen te interesseren voor jouw diensten. Om de wereld te laten zien wie jij bent en wat je kan betekenen voor een ander. Ook zorgt bloggen ervoor dat je jezelf ontwikkelt, je gaat veel dieper nadenken over de onderwerpen waar je over schrijft!
Is het bijhouden van een blog voor je bedrijf iets wat je anderen zou aanraden en zo ja, waarom?
Absoluut. Als jij wilt groeien met je bedrijf dan is bloggen een perfecte strategie om je bedrijf stevig neer te zetten. Bloggen geeft je op den duur heel erg veel bezoekers op je website. Hierdoor kun je aan meer mensen laten zien wat je kan betekenen voor de ander.
Schrijf je al je artikelen zelf? Of besteed je het ook wel eens uit?
Ik schrijf al mijn artikelen zelf. Maar ik kan me voorstellen dat als je niet weet hoe je moet beginnen of als je er geen tijd voor wilt maken dat je bloggen uitbesteedt.
Wat is je uiteindelijke doel met je blog? Wat hoop je ermee te bereiken?
Mijn doel is om zoveel mogelijk vrouwen te bereiken met mijn blog en zo hooggevoelige vrouwen te inspireren en te motiveren. Zodat ze voelen en ervaren dat hooggevoelig zijn geen last is om te dragen en je hooggevoeligheid juist een kwaliteit is die je leven mooier kan maken.
En de vrouwen die hulp nodig hebben in deze ontwikkeling hierbij te helpen door middel van coaching en (online) training. Zo maak ik de wereld mooier en kan tegelijk mijn bedrijf groeien.
Heb je nog tips voor andere ondernemers die willen bloggen voor hun bedrijf?
Start zo snel mogelijk met bloggen. Heb je geen tijd of wil je niet zelf bloggen, besteed het dan uit. Wil je wel zelf bloggen? Begin gewoon met een eerste artikel. Vind je dit lastig? Laat je inspireren in een workshop, lees tips en ga het vooral doen. Door het te doen leer je ontzettend veel.
Vind je dit eng? Zoek dan iemand die met je mee kan kijken, of je blogs redigeert en je tips geeft om je blog zo te schrijven dat je ook vindbaar wordt in de zoekmachines zoals Google. Zo maak je gelijk een goede start!
Wil jij nu ook graag starten met bloggen maar heb je geen idee hoe of wat? Op 28 januari 2019 start mijn programma “Your Story Counts“, waarin je onder andere leert hoe je een blog kunt schrijven, hoe je hem ook nog vindbaar maakt én hoe je jouw blog kunt gebruiken voor je social media. Meer weten hierover? Kijk dan snel even hier!