Met een blog laat je ook echt een stukje van jezelf zien”. Omdat ik graag andere ondernemers in het zonnetje zet laat ik maandelijks iemand aan het woord die blogt voor haar bedrijf. Want het hebben van een blog voor je bedrijf is écht ontzettend waardevol. Je zult het zien… of ja, lezen in dit geval! Dit keer spreek ik met Corina Evers van Virtual Focus.

Corina en ik ‘kennen’ elkaar al een poosje. Ik heb namelijk voor de webshop My Lovely Notebook gewerkt en zij was daar gastblogger. Inmiddels beide ondernemer kwamen we elkaar via social media weer tegen. Corina is echt een PowerPoint Queen. Wellicht dat PowerPoint voor jou een stoffig imago heeft, nadat je Corina volgt via Instagram en/of haar blogs zeker niet meer. Corina maakt namelijk al haar social media visuals in PowerPoint. En ik zeg je, jij wilt ze ook. Een ander mooi voorbeeld is het digitale visitekaartje wat zij maakt voor zowel zichzelf als andere ondernemers.. ja ook met het programma PowerPoint. Het is dan haar doel om mensen te laten zien dat PowerPoint een prachtig en veelzijdig programma is waarmee je alle kanten op kunt.

De meerwaarde van bloggen

Corina: Ik ben gestart met bloggen om ik van veel mensen hoorde dat het een goede manier is om gevonden te worden op internet (en dan met name via zoekmachines) en om zichtbaar te zijn. Daarnaast zet je jezelf door te bloggen ook meteen als expert op de markt. Ik ben zelf van mening wat wanneer je op een website kijkt je niet alleen wilt weten wat voor diensten of producten iemand heeft, maar je wilt weten wie de persoon is. Ik ga dan ook altijd op zoek naar de blog-sectie om te zien waar iemand mee bezig is, hoe de kennis eruit ziet, etc.

Bloggen is dan ook het delen van een stukje kennis. Ik vind het zelf heel leuk om anderen te helpen en daar hoef ik dan niet zo zeer iets voor terug. Mijn doel is dan ook om echt bij anderen de ogen te openen om te laten zien wat je met het Powerpoint programma kunt. Dat is voor mij de meerwaarde van het schrijven van blogs. Niet zo zeer om mezelf als expert naar voren te laten komen (al bereik ik dat er ook mee), maar omdat ik anderen op ideeën wil brengen en anders naar het programma wil laten kijken.

Door te bloggen kun je jezelf echt onderscheiden van andere aanbieders. Je laat ook echt een stukje van jezelf zien. Alleen al in de tone of voice, daar kan de lezer al zoveel uit opmaken.

Bloggen in fases

Ik kan een blog niet in één keer schrijven. Bij mij gaat het in fases. Ik ga eerst op zoek naar een onderwerp, een ingang. Dan ben ik alleen nog maar in mijn hoofd bezig en bedenk wat ik hierover wil gaan vertellen en hoe ik dat aan ga pakken. Daarna ga ik schrijven, maar dan is het vaak nog steeds niet hoe ik het wil dus blijft het even liggen. Later valt alles op zijn plek en kan ik het afronden.

Met dit proces ben ik maximaal anderhalf uur bezig. Natuurlijk wil ik daarna ook nog een visual erbij maken en daar ben k ook wel even mee bezig. Ik denk dat ik in totaal ruim twee uur bezig ben met het maken van een blog. Maar goed, het verhaal moet wel kloppen. Ik wil niet zomaar iets neerzetten omdat het ‘moet’.

Kennis delen via Social media of Bloggen?

Wat mij betreft is het juist goed om via verschillende kanalen je kennis te delen. Het ligt aan de persoon welke vorm meer aanspreekt. Maar ook aan het doel van die persoon. Ik zelf lees heel weinig blogs van anderen, omdat het vaak te lang is. Dus ik schrijf mijn blogs voor mensen die het juist fijn vinden om meer over een onderwerp te lezen. Op social media deel ik kortere teksten voor de mensen die even snel iets willen lezen of leren. Vaak is het een onderdeel uit een blog waarin ik 5 tot 10 tips geef.

Ik denk dat als mensen naar je website gaan omdat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet dat ze dan ook echt de tijd nemen om een blog te lezen. Als ze naar je Instagram account gaan kijken ze even snel naar de plaatjes. En die moeten dan zo pakkend zijn dat je verder gaat lezen. Bij een blog is het bijna andersom.

Evernote

Ik verzamel alle ideeën voor onderwerpen in Evernote. Mocht ik iets tegen komen waar ik een idee bij krijg om zelf over te schrijven, een nieuwsbrief bijvoorbeeld, dan bewaar ik dat in Evernote. In het weekend kijk ik waar ik zin heb om over te schrijven en zorg ik dat er een mooie afwisseling is met alle andere dingen die ik al geschreven heb.

Ik zit daardoor nooit om onderwerpen verlegen. Het programma Powerpoint is zo veelzijdig, er zit zoveel in en er zijn voldoende tips die gegeven kunnen worden. Of situaties waar ik zelf tegenaan loop met klanten of ondernemers waar ik mee samenwerk. Wat dat betreft heb ik weleens oogkleppen op omdat het voor mij dagelijkse kost is. Maar dan stelt iemand de vraag hoe ik dit of dat aanpak en dat zijn voor mij de momenten om om hier een blogonderwerp van te maken. Ik heb daardoor een behoorlijke buffer aan artikelen staan die ik gewoon ter inspiratie kan gebruiken.

Mijn tips voor ondernemers die willen starten met bloggen

Ik heb twee tips voor wanneer je wilt starten met bloggen.

  1. Plan tijd in om te schrijven. En neem daar dan ook ruim de tijd voor. Vooral de eerste paar keer kan het wat langer duren.
  2. Verzamel onderwerpen in 1 mapje zodat je daar uit kunt putten. Ik zelf gebruik daar Evernote voor maar je kunt ook een ander systeem gebruiken.

Nog even een Powerpoint tip!

Wanneer mensen tijdens een presentatie een hele opsomming voorbij zien komen gaan ze automatisch lezen. Op dat moment horen ze niet meer wat degene die de presentatie geeft vertelt. Veel beter is het om bepaalde belangrijke woorden in visuals naar voren te laten komen. Het gaat namelijk om jouw verhaal en enthousiasme.