“Ik geloof dat je door waarde te delen in blog meer mensen kunt helpen dan wanneer je alleen je dienst op je website hebt staan”. Omdat ik graag andere ondernemers in het zonnetje zet laat ik maandelijks iemand aan het woord die blogt voor haar bedrijf. Want het hebben van een blog voor je bedrijf is écht ontzettend waardevol. Je zult het zien… of ja, lezen in dit geval! Dit keer spreek ik met Aurélie Veltema, event manager bij Avue.

Aurélie is event manager met focus op samenwerkingen. Het is haar doel om ondernemende vrouwen te helpen met het organiseren van een succesvol event. Dit kan een workshop zijn, een training of bijvoorbeeld een product lancering. Ze focust zich enorm op het samenwerken met anderen en dat is ook wat ze het liefste doet. Elkaar versterken in wat diegene doet.

Bloggen gaat om waarde delen en de ander leren kennen

Al vanaf dat ik startte met mijn bedrijf in september 2018 ben ik ook bezig met bloggen. In het begin was dat nog niet met regelmaat en gooide ik af en toe eens een blog online. Inmiddels heb ik mijn ritme gevonden en plaats ik elke week een blogpost. Dit vind ik voor mezelf fijn omdat ik het dan in kan plannen in de agenda. Maar ook mijn volgers weten dat er met regelmaat iets online komt.

De reden dat ik ben gaan bloggen voor mijn bedrijf is omdat ik graag anderen wil helpen. Door waarde te delen in mijn blogs kan ik anderen meer helpen dan door alleen mijn diensten op de website te hebben staan. Soms heeft iemand namelijk al genoeg aan de informatie die ze in mijn blogs vinden. En een andere keer is het een manier om mij te leren kennen en meer over mij en mijn expertise te weten te komen. Plus ik schrijf graag en vind het dus heerlijk dat ik mijn liefde voor schrijven op deze manier ook in mijn werk kan stoppen.

Een goede en leuke blog voelt als een cadeautje dat ik mijn lezers geef.

Inspiratie haal je uit het leven

Als het gaat om inspiratie voor mijn blogs kan ik wel zeggen dat ik meer ideeën heb dan tijd om blogs te schrijven. Ik heb een lijst met zo’n 40 onderwerpen waar ik uit kan kiezen en daarnaast schiet inspiratie me regelmatig te binnen. Bijvoorbeeld wanneer ik met andere ondernemers praat. Daar haal ik dan weer inspiratie uit voor mijn eigen blogs.

Soms krijg ik een idee aan de hand van een vraag van iemand en soms is het een ervaring. Zo was ik een tijdje geleden naar een event en ben ik verdwaald. Dat is dan voor mij weer inspiratie om een blog te schrijven over hoe irritant het is als je geen routebeschrijving hebt gekregen als bezoekers van een event. Soms haal je inspiratie uit de gekste plekken of situaties.

Dit is hoe ik blog

Ik heb dus een hoofdlijst waar ik veertig onderwerpen op heb staan. Daarnaast heb ik ook nog allerlei ideeën en onderwerpen op losse blaadjes, in notitieboekjes en andere plekken staan. Ik ga dan ook altijd op zoek naar hetgeen waar ik mensen echt mee kan helpen en wat past. Zo heb ik onlangs wat meer over marketing en zichtbaarheid geblogd en wil ik me nu weer meer richten op het kiezen van een locatie of over de indeling van je programma. Zo wissel ik de rubrieken die ik heb ook af.

Normaal gesproken ben ik ongeveer een uur kwijt aan het opzetten van de blog. Mijn blogs komen op woensdag online en dat betekent dat ik op maandag een eerste opzet maak voor de tekst en op dinsdag redigeer ik hem en zorg ik ervoor dat de afbeeldingen kloppen en gemaakt zijn. Ook nadat de blog geplaatst is check ik hem nog een keer op typefouten. Alhoewel ik weet dat het niet perfect hoeft is het een kleine moeite om nog een laatste check te doen. En soms krijg ik ook het idee om intern te linken naar een andere blog en pas ik dat direct toe.

Daarnaast plan ik ook zeker vooruit. Zodat wanneer ik op vakantie ga de blogs ook klaar staan.

Je hoeft niet de beste schrijver te zijn

Alhoewel ik wel erg van schrijven houd heb ik mijzelf het Nederlands schrijven wel aan moeten leren. Mijn eerste blogposts heb ik dan ook laten checken of het allemaal wel klopte. Ik heb veel trainingen gedaan over het schrijven van blogs en dat heeft mij zeker geholpen. Bijvoorbeeld voor de opbouw van een blog, het altijd delen van een tip en een blog schrijven vanuit een “stel je voor dat” scenario. Ik let er ook op dat ik een gemiddeld aantal woorden heb zodat Google mij goed kan vinden. Ik houd dus wel rekening met SEO (vindbaar zijn voor zoekmachines) maar ik schrijf nog niet SEO. Daar wil ik wel meer mee gaan doen omdat ik de meerwaarde er echt wel van in zie.

Het fijne aan bloggen is dat je achteraf nog alles kunt aanpassen. Zo had ik bijvoorbeeld lange titels en waren sommige inleidingen ook niet zoals ik wil. Deze heb ik dan ook aangepast. Wil je meer met SEO doen dan is de Yoast plug-in van WordPress een grote hulp om goed gevonden te worden. Het gaat er overigens bij mij wel in eerste instantie om dat mijn teksten fijn en leesbaar zijn. Je kan wel een artikel op basis van zoekwoorden gaan schrijven maar dat leest niemand.

Bloggen voor je bedrijf? Doen!

Mensen die het leuk vinden om te schrijven raad ik echt aan om te bloggen voor je bedrijf. Vind je schrijven wel leuk maar heb je het idee dat je er niet zo goed in bent verbeter je skills dan. Er zijn echt genoeg mogelijkheden om je schrijfwerk aan te pakken en beter te worden. Het maakt dan ook echt niet uit of je nou een grammaticaal talent bent of niet, het gaat er vooral om of je er blij van wordt om met schrijven bezig te zijn. Vind je het echt niet leuk, dan ga je waarschijnlijk ook geen cursus vinden die maakt dat je het opeens wel leuk vindt.

Dan is bloggen misschien ook niet de manier voor jou om waarde te delen. Maar wellicht video’s of een podcast wel. Want voor bloggen heb je een lange adem nodig en ik denk dat het niet zoveel zin heeft als je eens in de drie maanden wat post en dat het eigenlijk niet echt lekker leest. Daar bewijs je mensen dan ook niet echt een dienst mee.

Mijn blogtip(s) voor jou

Zit je nogal snel zonder inspiratie of onderwerpen? Zet dan een (kook)wekker en ga 15 tot 20 minuten zonder afleiding aan een stuk door onderwerpen bedenken. Geen social media dus, geen mail, geen telefoontjes, helemaal niets. Zo’n brainstormsessie heeft mij heel erg geholpen om een goed beeld te krijgen van wat er in mijn hoofd zit. Brainstormen is altijd goed, maar voor blogonderwerpen werkt het helemaal echt goed.

De tip die je mij gaf om een zoekfunctie op de website te zetten vind ik ook een hele goede.

Laat je daarnaast ook niet tegenhouden door je interne criticus. Zet deze op mute en doe je ding. Start gewoon.

Oproepje

Sinds kort plaats ik ook gastblogs van ondernemers op mijn website. Ik zou het leuk vinden als jij, net zoals Nicole heeft gedaan, een gastblog voor mij zou willen schrijven. Interesse? Neem vooral even contact met me op. Ook als je nog niet zo lang schrijft, dat maakt mij niet uit.

Naast de blogs die ze schrijft voor op haar website is Aurélie ook actief op Instagram.