“Als online marketing specialist wil ik juist mijn klanten hierin stimuleren om te gaan bloggen”. Omdat ik graag andere ondernemers in het zonnetje zet laat ik maandelijks iemand aan het woord die blogt voor haar bedrijf. Want het hebben van een blog voor je bedrijf is écht ontzettend waardevol. Je zult het zien… of ja, lezen in dit geval! Dit keer spreek ik met Audrey van Esch- van Huet, de expert achter Studio Online Marketing.

Audrey woont met haar man, zoon en dochter in Brabant en ze is al ruim 10 jaar ondernemer. Door het beheer van de webwinkel Hip & Stip Kaarten, weet ze hoe belangrijk het is om van je bedrijf een succes te maken. Als social media marketing expert geeft ze advies en coaching aan bedrijven via diverse diensten. En ze neemt haar ervaring hierin uiteraard mee.

Wat is de reden dat je gestart bent met bloggen voor je bedrijf?

Een zakelijk blog is voor ondernemers zo belangrijk. Om hiermee je online zichtbaarheid te vergroten bij elk nieuw artikel. Vanuit Studio Online Marketing geef ik veel advies en coaching ook over het inzetten van een blog, dus de keuze was snel hierbij gemaakt. Ik stimuleer klanten en volgers dan ook om dit te gaan doen. En het inzetten van een zakelijk blog, is voor mij ideaal om tips te geven en over onze diensten te schrijven.

Hoe lang heb je deze blog inmiddels en met welk regelmaat komt er iets online?

De website en het blog is deze zomer alweer twee jaar online. Ik vind het belangrijk, dat er regelmatig een nieuw artikel online komt. Volgens een planning schrijf ik twee blogs per maand. In drukke periodes met veel extra opdrachten, moet ik het echt in mijn planner blijven inplannen. Inmiddels werk ik niet meer op vrijdag voor mijn klanten, maar bewust voor mijn eigen bedrijf. Dan schrijf ik vaak een nieuw blog artikel.

Zit je wel eens om onderwerpen verlegen?

In het begin van het jaar maak ik al een blog onderwerp planning. Dit werkt fijn zodat ik altijd voldoende inspiratie heb om over te schrijven. Door het jaar heen blijf ik de planning aanpassen, want ook dit jaar werk ik actief aan nieuwe diensten. Ook gebruik ik de social media om volgers vragen, naar nieuwe onderwerpen. Dus, ik heb hierdoor altijd voldoende inspiratie om te schrijven.

Hoeveel tijd ben je gemiddeld bezig met het schrijven en creëren van een blog?

Voor diverse bedrijven schrijf ik ook blog artikelen, deze schrijf ik in regel binnen één uur. Mijn eigen blog artikelen zijn uitgebreider met meer tijd en voorbereiding. Het verzamelen van gegevens, het herschrijven geeft zeker meer tijd. Maar dat is het altijd waard met een goed artikel. Door veel inspiratie met onderwerpen waar ik graag over vertel, gaat het schrijven steeds sneller. Ik reken er altijd twee tot drie uur voor.

Wat is de meerwaarde voor jou van je blog naast je bedrijf?

Een zakelijk blog is zo waardevol voor je bedrijf of webwinkel. Het geeft mij altijd weer inspiratie om vanuit een blog meer content te schrijven. Blogs zijn ideaal te gebruiken via je socials, net als bepaalde delen uit het artikel met je volgers te delen. Ik gebruik de blogs graag om mijn kennis te delen, voor advies, tips en onderwerpen verder uitlichten. Een blog is ook fijn om juist je eigen mening in te geven, zo maak je het artikel weer persoonlijk. Hierdoor blijf ik mezelf ontwikkelen in onderwerpen en schrijfstijl.

Is het bijhouden van een blog voor je bedrijf iets wat je anderen zou aanraden en zo ja, waarom?

Jazeker! Als online marketing specialist wil ik juist mijn klanten hierin stimuleren om te gaan bloggen. Er zitten zoveel voordelen aan en je bent actief bezig aan meer online zichtbaarheid. Als je zakelijk bloggen actief inzet naast Email marketing en je social media, is dit een ideale combinatie. Het zal je laten groeien en verder ontwikkelen. Om de groei van je bedrijf voort te zetten, is dit de beste content marketing strategie!

Schrijf je al je artikelen zelf? Of besteed je het ook wel eens uit?

De artikelen schrijf ik zelf, wel werk ik met gastbloggers bij Studio Online Marketing. Experts die schrijven in overleg over onderwerpen die voor mijn doelgroep interessant zijn. Ik werk met een aantal experts samen voor mijn klanten, hieruit zijn fijne gastbloggers gekomen. Ze leveren zo’n 4 tot 5 gastblogs per jaar aan.

Wat is je uiteindelijke doel met je blog?

Mijn doel is om veel informatie te geven over social media marketing en het zakelijk bloggen. Ik wil hierbij zoveel mogelijk ondernemers inspireren en stimuleren om content marketing goed in te gaan zetten. Zeker ook het zakelijk bloggen zodat je altijd werkt aan een betere SEO voor je bedrijf of webwinkel. Met als extra doel om zelf aan de slag te gaan met deze tips, voor verder advies en coaching vertel ik meer over de diensten. Ondernemers kunnen met de juiste social media strategie veel meer bereiken.

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

Start met het maken van een goed plan. Wat wil je met jouw blog gaan bereiken? Wie is je doelgroep en wat wil je gaan vertellen? Schrijf dit verder uit in een blog content kalender en ga een planning met de onderwerpen maken. Gebruik hierbij actief je planner, plan werkzaamheden voor het schrijven een blog ook echt in.

Pas dan is een blog na de eerste zeven blogs ook haalbaar. Een goede planning is en blijft hiervoor belangrijk. Via de website staat een gratis E-book voor je klaar over Content Marketing. Met ook fijne tips om zakelijk bloggen en overige media in te zetten, volgens een strategie. Ik zeg ga én blijf bloggen, met liefde over je dienst of product schrijven!