“Mijn blog is op dit moment de belangrijkste bron van bezoekers aan mijn website”. Omdat ik graag andere ondernemers in het zonnetje zet laat ik maandelijks iemand aan het woord die blogt voor haar bedrijf. Want het hebben van een blog voor je bedrijf is écht ontzettend waardevol. Je zult het zien… of ja, lezen in dit geval! Dit keer spreek ik met Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop.

Astrid opende in 2010 haar eerste webwinkel. Ze merkte al snel dat veel webwinkeliers worstelen met hun webwinkel. Het runnen van zo’n webshop blijkt lastiger dan gedacht en de resultaten vallen vaak tegen. Daarom is ze zich verder gaan specialiseren in conversie optimalisatie, zoekmachine optimalisatie en online marketing. Ze weet daarom nu precies wat wel en niet werkt en helpt andere webshop eigenaren daar nu mee. Naast een online community waar je als webwinkelier lid van kunt worden kun je ook bij haar terecht voor coaching en is ze bezig met een boek over hoe je succesvol wordt met je webshop. Dit boek komt in najaar 2019 uit!

Nooit om bloginspiratie verlegen

Ik zit eigenlijk nooit om blogonderwerpen verlegen. Inspiratie vloeit bij mij over. Ik houd in Evernote een lijstje bij met blogonderwerpen. Dit kan ik zowel op mijn computer als op mijn telefoon aanpassen. Op de gekste momenten krijg ik inspiratie voor een blog en dat noteer ik dan in de lijst. Zodra het tijd is om een blog te schrijven kies ik een onderwerp en ga ik aan de slag. Ik weet dan ook precies tegen welke vragen en problemen mijn doelgroep aanloopt. Deze vragen en problemen – en de antwoorden daarop – verwerk ik in mijn blogs. Ik haal inspiratie vooral uit de vragen die in mijn community en op sociale media gesteld worden en uit de vragen die ik in mijn mailbox krijgt.

Weet jij nog niet zo goed met welke vragen of problemen je klanten rondlopen? Door je klanten te interviewen, een enquête rond te sturen onder je doelgroep en door vragen te stellen op sociale media ontdek je al snel waar jouw doelgroep over wil lezen.

Kennis delen en extra bezoekers

Ik ben in januari 2013 begonnen met bloggen om in eerste instantie mijn kennis te delen met andere webwinkeleigenaren. Ik merkte dat zij veel vragen hadden en ik besloot daarop antwoord te geven in de vorm van blogs op mijn website. Daardoor is mijn blog op dit moment de belangrijkste bron van bezoekers aan mijn website. 68% van mijn bezoekers komen via Google en dat komt grotendeels door de blogs die ik geschreven en geoptimaliseerd heb voor zoekmachines.

De basis van mijn online marketingstrategie

Ik zie bloggen als de basis van mijn online marketingstrategie. Een blog schrijf je één keer, maar levert je elke maand weer nieuwe bezoekers op via zoekmachines. Daarnaast kun je je blogs ook in je nieuwsbrief gebruiken, zodat je daarvoor niet apart iets hoeft te bedenken. En uit een blog kun je meerdere berichten halen om te delen op social media, zodat je ook daar zichtbaar bent.

Naast die extra zichtbaarheid trek ik dus duizenden extra bezoekers via Google naar mijn website en kan ik in mijn blogs kennis delen en laten zien wat ik in huis heb. Dit geeft klanten vertrouwen om bijvoorbeeld een van mijn cursussen te volgen of een coachingstraject in te gaan.

Uitbesteden of zelf schrijven?

De blogs waarin ik mijn mening of visie over een bepaald onderwerp deel schrijf ik zelf, het is lastig om dat uit te besteden vind ik. Soms vind ik een onderwerp wat lastiger en kan ik zo 2 uur bezig zijn met een blog. Laatst zag ik online iets waarover ik verbaasd was en waarop ik graag mijn visie wilde geven, dat artikel had ik binnen 20 minuten klaar. Het duurde langer om een bijpassende foto te vinden… Daarnaast probeer ik ook af te wisselen met wat langere blogs (>2500 woorden) omdat ik merk dat ik daarmee vrij gemakkelijk bovenaan in Google kom. Met dat soort blogs ben ik natuurlijk wel wat langer bezig.

De artikelen voor mijn kennisbank heb ik wel deels door een tekstschrijver laten schrijven. In die artikelen worden bijvoorbeeld vragen beantwoord als ‘Wat is conversie?’ of ‘Wat is een one step checkout?’ Dat soort artikelen zijn prima uit te besteden.

Mijn blog helpt me mijn doel te behalen

Het is mijn doel om de ‘go-to’ persoon te worden voor webwinkeleigenaren die te weinig resultaat uit hun bedrijf halen of die willen doorgroeien. Ik denk dat je dat vooral bereikt door zichtbaar te zijn en door veel kennis te delen. Mijn blog helpt daar zeker bij.

Ik kan elke ondernemer aanraden om te bloggen voor zijn of haar bedrijf om zo meer bezoekers en klanten te trekken.

Ben jij webwinkelier en kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten of laten groeien van je jouw webshop? Neem dan zeker even een kijkje op de website van Succes met je webshop of volg Astrid via Instagram. Daar wordt je ook op de hoogte gehouden over het boek wat in najaar 2019 uitkomt.