Bloggen voor je bedrijf is een van de dingen die je dolgraag op zou willen pakken. Je voelt namelijk dat dit een hele fijne manier is om impact te maken op jouw doelgroep. Om echt van waarde te kunnen zijn. Daarnaast weet je ook dat het slim is om te doen. Het zorgt voor een betere vindbaarheid in Google en Pinterest en voor meer zichtbaarheid op social media. Dus je gaat achter de computer zitten en begint met schrijven. Was het maar zo makkelijk. Want alhoewel het er bij anderen soms zo makkelijk uit ziet, is bloggen voor jou nog steeds een strijd.

Hoe maak je het bloggen nu makkelijker? In dit artikel geef ik je vijf tips die je gaan helpen. Wel zo handig om in ieder geval een van deze tips uit te proberen. Anders weet je nooit of het werkt. Laat je me weten welke tip(s) je hebt geprobeerd? Ik ben reuze benieuwd!

Met deze 5 tips wordt bloggen makkelijker

Maak een onderwerpenlijst

De belangrijkste reden dat mensen niet beginnen met bloggen is omdat ze niet weten waarover te bloggen. Onlangs had ik een 1:1 sessie met een onderneemster en ook zij gaf weer aan dat ze wel had geprobeerd om te schrijven. Maar op het moment dat ze dan achter haar computer zat kwam er niks. ⁠⠀
⁠⠀
Misschien herken je dat zelf ook wel. Heb je eindelijk tijd in gepland ben je eerst al een uur bezig met bedenken waar je over gaat schrijven. Daar gaat het dan ook mis.⁠ Ik raad de ondernemers waar ik mee samenwerk altijd aan om een goede onderwerplijst aan te maken. Of je nu bij mij een workshop volgt, een online training, een 1:1 sessie of een traject. Dit is een van de eerste opdrachten die je van me krijgt. ⁠⠀
⁠⠀
En ja, dat kost tijd. Maar deze lijst zorgt wel voor een hele mooie basis voor de komende maanden en misschien wel jaren. Heb je dan tijd in gepland om een blog te schrijven hoef je alleen maar een onderwerp te kiezen uit die lijst and you’re good to go!⁠ Dat scheelt je echt enorm veel energie, die je dan weer kunt gebruiken om aan je blog te werken.⁠⠀

Hoe kom je nou aan onderwerpen?⁠ Een aantal voorbeelden:

  • Google bepaalde onderwerpen uit jouw vakgebied en kijk wat voor suggesties Google geeft.
  • Wat zijn de meest gestelde vragen van klanten?⁠
  • Kijk naar jouw eigen reis. Welke dingen ben jij in het verleden tegen gekomen waar jij anderen nu mee kunt helpen?

Wil je nog meer ideeën krijgen voor blogonderwerpen, download dan mijn lijst met 50 blogonderwerpen voor ondernemers. Kies er daar een aantal uit en ga ermee aan de slag.

Welke vragen stelt de lezer?

Wanneer je een onderwerp hebt uitgekozen uit de lijst hierboven is het handig om na te gaan welke vragen jouw lezer over dit onderwerp heeft. Welke vragen heb je wel eens gehoord, maar ook ‘wat is nodig om te weten over dit onderwerp’.

Tijdens het schrijven van mijn blog met tips voor de beste call to action heb ik mezelf ook afgevraagd welke vragen een eventuele lezer zou hebben.

  • Wat is een call to action
  • Waarom is het zo belangrijk?
  • Wat zijn de verschillende soorten?

Daarna ben ik gaan bedenken welke tips ik hen kan geven om het makkelijker te maken. Het mooie van het stellen van dit soort vragen is dat je direct een structuur hebt voor je blog. Plus het beantwoorden van deze vragen is voor mij heel makkelijk dus de blog schrijft zich bijna zelf.

Bepaal het doel

Voordat je een blog begint te schrijven is het ook slim om vooraf het doel van de blog te bepalen. Daarmee voorkom je dat je teveel uitweid en je de draad kwijt raakt. Waardoor de lezer ook niet meer snapt waar het nu over gaat.

Een doel kan bijvoorbeeld zijn:

  • Ik wil dat de lezer meer overzicht krijgt in haar werkdag dmv zeven tips
  • Ik wil dat de lezer de verschillen begrijpt tussen twee bewerkingsprogramma’s en daardoor haar keuze kan maken
  • Ik wil dat de lezer begrijpt waarom Pinterest zo belangrijk is voor je bedrijf
  • Ik wil dat de lezer geactiveerd wordt om aan de slag te gaan met Instagram Stories
  • Ik wil dat de lezer begrijpt hoe je een call to action maakt

Door het van te voren bepalen van je doel kun je achteraf ook controleren of het doel bereikt is. Snapt de lezer waarom Pinterest belangrijk is? Wordt de lezer geactiveerd door mijn uitleg? Roept het nog extra vragen op? Twijfel je hierover dan kun je het ook iemand anders laten lezen.

Schrijf alsof je het vertelt

Wat ik vaak zie is dat ondernemers het lastig vinden om iets te schrijven terwijl ze over een bepaald onderwerp honderduit kunnen vertellen. Schrijf daarom alsof je het vertelt aan een klant. Of wellicht zelfs aan een vriendin, terwijl je nipt van je glas wijn. Gebruik dan ook de woorden die je zou gebruiken terwijl je vertelt. Gebruik niet opeens woorden zoals ‘desalniettemin’ terwijl je deze normaal ook niet gebruikt. Vermijd ook vakjargon (oftewel vaktaal) of leg in ieder geval uit wat het betekent.

Zet wat vaker een punt

Wanneer je iets aan iemand vertelt gebruik je vaak korte zinnen. Lange zinnen zorgen er alleen maar voor dat je adem tekort komt. Echter zie je vaak dat wanneer mensen gaan schrijven er ellenlange zinnen ontstaan. Zinnen die uit meer dan drie regels bestaan. Terwijl korte zinnen veel makkelijker te lezen zijn. Natuurlijk is het niet erg wanneer je af en toe een lange zin ertussen zet. Maar zet ook eens wat vaker een punt in plaats van een komma. Overal waar de woorden ‘want’ en ‘maar’ staan kunnen korter. In het begin zal dit wellicht wat meer moeite kosten. Maar pas je dit vaker toe dan zul je zien dat het bloggen niet alleen makkelijker wordt maar ook dat het veel beter te lezen is.

Wanneer je deze vijf tips toepast garandeer ik je dat het bloggen heel wat makkelijker wordt. En je weet wat ze zeggen: hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het gaat!

Vond je dit artikel interessant? Deel hem ook eens met anderen, wie weet hebben zij er ook wat aan!