Ben jij online zichtbaar of doe je zichtbaar? Een vraag die wellicht hard overkomt maar wel noodzakelijk is. Want wat is online zichtbaarheid eigenlijk? En volstaat het om jezelf veelvuldig te laten zien op social media? Of zit er meer achter? Omdat ik weet dat veel (kleine) ondernemers struggelen met diezelfde online zichtbaarheid besloot ik deze blog te schrijven. Lees hem eens goed door en bedenk voor jezelf onder welke categorie je valt en wat je wellicht kunt veranderen.

Online zichtbaar zijn is onderdeel van je online marketing

Online zichtbaarheid is een belangrijk onderdeel van je online marketing. Het gaat er in de basis om hoe goed je bedrijf online wordt gezien. En hoe goed je website wordt gevonden in zoekmachines zoals Google. Dat is dan ook waar de meeste artikelen die je via Google vindt over gaan. Ik wil het echter hebben over jouw online zichtbaarheid op social media. En dan met name Instagram omdat ik daar zelf de meeste kennis van heb. Al kun je dit ook doortrekken naar andere kanalen.

Wat op Instagram – en daarbij alle andere social media kanalen – het meeste fout gaat is dat ondernemers negen van de tien keer vooral zichtbaar doen in plaats van echt zichtbaar zijn. En dat is zonde. Want het kost je wel veel tijd, energie en vaak ook nog geld. Terwijl er niet de resultaten uitkomen die je eigenlijk graag wilt. Namelijk groei, bekendheid, echt zichtbaar zijn, on top of mind zijn en er klanten uithalen.

Wat is dan online zichtbaarheid op Instagram?

Voordat ik je vertel hoe je nu eigenlijk echt zichtbaar kunt zijn op Instagram vertel ik je eerst wat het niet is. Zichtbaar zijn op Instagram is niet elke dag iets posten. Het is ook niet vooral jezelf laten zien op foto’s en video. En zichtbaar zijn is ook niet een mega groot bereik hebben. Al helpt dat bereik natuurlijk wel mee. En jezelf laten zien ook. Online zichtbaarheid gaat echter veel dieper.

Want je kunt elke dag een post plaatsen zonder dat je echt zichtbaar bent. Want als die post nietszeggend is. Als die post niet herkenbaar is. En als je het gesprek niet aangaat met mensen die er bijvoorbeeld op reageren… Dan ben je per definitie niet zichtbaar. Dan ben je alleen aan het zenden. En dat is iets wat ik heel veel ondernemers zie doen. Die zijn braaf elke dag aanwezig, maken een Reel of video. Zijn in de Stories te vinden en posten 3x per week ook een post. Maar ze voegen niets toe. Het is standaard en zegt niets over hen, niets over hun klant of over hun bedrijf. Zij verdwijnen dan ook in het algoritme.

Wat is dan wel online zichtbaarheid? Opvallen! En dat doe je door echt jezelf te zijn en jezelf te laten zien. Door die herkenning bij de ander over te brengen. Niet alleen inhoudelijk maar dus ook qua branding. Dat hoeft niet perse met een strakke en perfecte feed. Dat kun je ook op andere manieren doen. Kijk maar eens goed rond. Wanneer je dan echt jezelf laat zien, echt zegt wat je te zeggen hebt en die herkenning overbrengt dan is het nog maar een kleine stap om de connectie aan te gaan. En die verbinding die je dan met de ander hebt, die maakt de online zichtbaarheid compleet. Het is dus echt een kwestie van en en en. Het een kan niet zonder het ander.

Stop met zichtbaar doen en ben echt zichtbaar!

Het kan zijn dat je al die tijd anders gedacht hebt. Dat in jouw ogen het plaatsen van voldoende content genoeg was om zichtbaar te zijn. En dat is oké. Het is namelijk nooit te laat om te starten met echt zichtbaar zijn. Om te starten met het maken van echte en oprechte connecties tussen jou en je volgers. Want dat gaat je verder brengen. Dat gaat ervoor zorgen dat de tijd die je in Instagram steekt ook werkelijk iets oplevert.

Kan jouw zichtbaarheid nog wel een boost gebruiken? Doe dan mee aan mijn ‘Boost je zichtbaarheid challenge‘ van 27 t/m 30 september. Replays zijn beschikbaar wanneer je jezelf tijdig inschrijft.