Het is elk jaar weer hetzelfde liedje. De zomermaanden breken aan en opeens lijkt heel ondernemersland op vakantie te zijn. Mensen zijn minder bereikbaar. De telefoon gaat bijna niet. En ook op social media zie je vooral vakantie plaatjes voorbij komen en maar weinig echt waardevolle content. En dat is zonde. Want juist ook in de zomermaanden zijn er mensen die niet op vakantie gaan. Die gewoon doorwerken en misschien wel op zoek zijn naar jou.

Jezelf onderscheiden door actief te blijven in de zomer

Doordat heel veel ondernemers een zomerbreak houden of een heel stuk minder zichtbaar zijn liggen er voor jou juist kansen om je te onderscheiden. Dit betekent niet dat je 24/7 online moet zijn en op volle kracht moet doorwerken. Nee dat is niet nodig. Maar het is wel slim om jezelf juist in deze periode te onderscheiden met waardevolle content. Hoe kun je zichtbaar blijven zonder zelf je in de rondte te werken? Daar gaan mijn tips over.

Lees ook: Plant NU je zaadjes zodat je straks kunt oogsten

Zomer content tip 1 – Maak een plan

Een vraag die je jezelf eigenlijk altijd moet stellen is ‘wat wil ik bereiken met mijn content’. In dit geval is het dan ook nog eens heel specifiek voor de zomerperiode. Wil je aan je naamsbekendheid werken? Nieuwe klanten? Je exportstatus vergroten? Plaats je de content speciaal voor de volgers die je al hebt of wil je juist je volgers lijst vergroten?

Door antwoord te geven op die vraag zorg je direct voor meer focus. Je hoeft dus niet allerlei zijweggetjes in te gaan, maar hebt een duidelijk pad af te leggen. En denk daarbij ook eens aan denken als de lengte van de zomerperiode, hoeveel content je wilt plaatsen en waar en of er producten of diensten zijn die je onder de aandacht wilt brengen. Een weggever valt hier natuurlijk ook onder.

Zomer content tip 2 – Houd een brainstormsessie

Zodra je jouw doel hebt vastgelegd en de frequentie hebt bepaald kun je aan de slag met het houden van een brainstormsessie. Want normaal gesproken komt er wellicht ter plekke wel een idee in je op wat betreft het schrijven van een blog of een post op Instagram. Maar in de zomer werkt dit vaak niet zo. Ten eerste omdat je misschien zelf op vaknatie gaat en dan niet bezig wilt zijn met dit soort dingen. Echter ook omdat de zomer zelf al afleiding genoeg is. Zie je jezelf al zitten met 40 graden in je werkkamer te zwoegen op een stuk tekst? Nee he, ik ook niet.

Daarom is het slim om zowel een brainstormsessie te houden als een content batch dag. ⁠Het doel van de brainstorm is om voor de hele vakantieperiode te bedenken welke content je gaat maken. En het doel van een content batch dag is om in een keer al je berichten en/of blogs te schrijven. ⁠

Zomer content tip 3 – Werk met rubrieken

De blog die je nu leest heb ik eind juni al geschreven. Normaal gesproken werk ik niet zo heel ver vooruit maar in de zomermaanden wel. Het geeft me namelijk meer rust en vooral meer vrijheid. ⁠Ook koos ik ervoor om naast het vooruitwerken op Instagram met rubrieken te gaan werken. Dit zorgt bij mij voor meer houvast. Zo geef ik elke woensdag een speciale ‘zomer content tip’. En wil ik op de vrijdag aandacht geven aan het vieren van successen en anderen in het zonnetje zetten. ⁠

En dat is dan ook mijn tip voor jou. Vind je het lastig om content te bedenken dan zijn vaste rubrieken een goed begin.⁠ Geen idee waar te beginnen? Mijn Vijfdaagse Content Creatie Training staat open voor de zomer, daar vind je zeker wel ideeën voor rubrieken. En nog veel meer!⁠

Zomer content tip 4 – Zet Instagram Stories in

Wil je op een laagdrempelige manier toch zichtbaar blijven en content blijven maken? Zet dan eens heel bewust Instagram Stories in. Of je er nu al wel mee bekend bent of niet, het is een hele open en eerlijke manier om gezien te worden en anderen te zien. En vooral dat laatste is ook erg belangrijk. Want je kunt wel de hele zomer door allerlei waardevolle content delen met anderen, wanneer zij het idee hebben dat jij hen niet ziet heeft het weinig nut.

Door het inzetten van de Stories kun je op een laagdrempelige manier contact leggen met jouw ideale klant. Maak bijvoorbeeld gebruik van de poll functie of houd een quiz. Dat hoeft niet eens altijd direct over jouw bedrijf of je producten/diensten te gaan. Het is juist een mooie manier om jezelf ook te laten zien. Maak bijvoorbeeld een quiz en laat mensen vragen beantwoorden over jouzelf. Instagram Stories zijn vooral heel slim om in te zetten wanneer je bijvoorbeeld je naamsbekendheid of bereik wilt vergroten of af en toe aandacht wilt geven aan je weggever.

Zomer content tip 5 – Hergebruik content

Maak het jezelf makkelijk en hergebruik content⁠. Heb je moeite met het bedenken van nieuw content? Helemaal niet nodig. Want naast het feit dat je niet telkens opnieuw het wiel hoeft uit te vinden heb je gewoon al veel content die je echt wel opnieuw kunt gebruiken. ⁠

  • Kijk bijvoorbeeld in je statistieken en check welke content het eerder goed deed. Deze kun je zeker opnieuw inzetten.⁠
  • Misschien heb je wel een blog met veel handige tips. Hak deze in stukken en maak er Instagram posts van.⁠
  • Of heb je een weggever (en tunnel) waar waardevolle informatie of tips in zit? Dit is de perfecte bron om content uit te halen en in stukjes op social media te plaatsen. ⁠

Zo wordt zichtbaar blijven in de zomer opeens een heel stuk makkelijker. Vooral als je het ook nog eens inplant via een planningstool zoals Later.com.

Zomer content tip 6 – Vooruit plannen

Ik gaf deze zesde tip stiekem al in de vorige tips weg. Namelijk vooruit plannen én inplannen via een planningstool. Zowel je Social media posts als je blogs, als je nieuwsbrieven zijn allemaal in te plannen. Zelfs wanneer je een IG tv online wilt zetten is dat in te plannen. Bij Instagram kan dat helaas niet via Instagram zelf, maar wel via Creative Studio’s vanuit Facebook en anders via een externe planningstool.

  • Bij tip 1 heb je een plan gemaakt en ook beschreven hoeveel content je wilt maken en wanneer en waar deze online moet komen. Zodra je dit dus weet dan heb je ook een duidelijk overzicht hoeveel content je moet maken. Plan het maken van deze content dan ook ruim (op tijd) in.
  • Zoals ik al eerder aangaf is het handig om in batches te werken. Dus niet telkens één blog per keer schrijven maar net zoals ik een stuk of 3-4 blogs na elkaar. Omdat je zo bezig bent met het schrijven van een blog gaat de volgende al veel sneller dan de eerste.

Zomer content tip 7 Vraag om hulp

Lukt het je echt niet om alles zelf van te voren te bedenken en in te plannen maar wil je wel consistent online blijven in de zomermaanden? Dan is het een idee om hulp in te schakelen. Dat kan zijn door middel van een VA die voor jou andere taken zoals de administratie overneemt. Daardoor houd jij weer tijd over die je aan je content kunt besteden. Maar je kunt er ook aan denken om iemand in te huren voor het schrijven van jouw blogs en nieuwsbrieven. Zelf gaat mijn voorkeur er altijd naar uit dat een ondernemer zijn of haar eigen teksten schrijft. Maar met de juiste onderwerpen en input is het zeker mogelijk om dit uit te besteden. Niet voor niets dat ik dit zelf ook als dienst aanbied.

Loop je alsnog vast bij het bedenken van de juiste content voor in de zomer dan is de 30 dagen Content Inspiratie cursus (Zomer Advent XXL) misschien wel wat voor jou. Dit is een uitgebreide Instagram training waarbij je 30 werkdagen lang een praktische opdracht, inclusief kapstokken, informatie en tips krijgt zodat je niet meer hoeft na te denken over wat je nu weer moet posten. Neem snel een kijkje of het is voor jou is.