Dit jaar bestaat de app Instagram alweer tien jaar. En in die tien jaar heeft het zich ontwikkelt tot een krachtig marketinginstrument waarmee je de zichtbaarheid van je bedrijf kunt vergroten. Echter heeft nog steeds niet elke ondernemer door hoe belangrijk Instagram kan zijn voor je bedrijf. Daarom zet ik de 7 redenen / voordelen op een rij waarom je bedrijf echt zichtbaar zou moeten zijn op Instagram.

Iedereen is op Instagram te vinden

Waren er in 2019 nog 4,9 gebruikers op Instagram, inmiddels is het aantal alweer gegroeid naar 5,6 miljoen Nederlanders. En daarvan maakt ongeveer de helft dagelijks gebruik van de app. Opvallend is dat deze groei in alle leeftijdsgroepen doorzet én dat ook veel bedrijven en merken aanhaken. Door niet op Instagram actief te zijn negeer je dus een groot deel van jouw potentieel klanten.

Je klanten zitten op Instagram

En daar haken we met deze reden nog even op in. Want zelfs als jij zelf geen gebruik maakt van Instagram. Jouw klanten zitten er wel. En als ze blij met je zijn willen ze je ook graag promoten. Heb jij dan geen account met jouw bedrijf dan wordt dat promoten ook moeilijk. Natuurlijk, ze vertellen het aan hun buurvrouw, misschien zelfs aan de bakker. Echter via Instagram worden zoveel meer mensen bereikt dan alleen die naasten.

Ook zie je tegenwoordig gebeuren dat mensen eerder op zoek gaan naar een social media account dan naar een website. Als ik iets over een bedrijf hoor kijk ik eerst op Instagram of dit bedrijf daar te vinden is. Dat is dan mijn eerste indruk. Vind ik niets op Instagram dan kijk ik ook nog wel eens op Facebook. Vind ik daar niets of een pagina waar weinig activiteit op de vinden is dan ben ik weg. Dan ga ik niet eens meer op zoek naar een website. En met mij zijn er velen die dit doen.

Voor groot en klein

Instagram is er niet alleen voor grote bedrijven. Natuurlijk hebben zij een heel marketingteam erachter waarmee ze op een effectieve manier naam kunnen maken. Maar ook kleine ondernemingen kunnen op een doeltreffende manier succesvol zijn. Er zijn zelfs ondernemers die juist door Instagram groot zijn geworden. Denk maar eens aan Charlotte van ’t Woud.

Instagram geeft je bedrijf een gezicht

Mensen doen graag zaken met mensen. Instagram geeft jouw bedrijf dus ook echt een gezicht. Moet je natuurlijk wel van de vele features in de app gebruik maken. Zoals Instagram Stories. Via de Stories kun je een kijkje achter de schermen laten zien. Denk daarbij niet alleen aan dingen als hoe bepaalde producten gemaakt worden en hoe het kantoor eruit ziet. Maar laat juist ook de persoon of het team achter een bedrijf zien.

Op een laagdrempelige manier interactie aangaan

Wil je in contact komen met je achterban en/of met potentiële klanten? Daar is Instagram bij uitstek geschikt voor. Op deze mobiele app is het heel makkelijk om in contact te komen met anderen. Het liken en reageren is heel laagdrempelig, maar ook de diverse stickers in de Stories helpen daarbij. Zo heb je een vragenbox waar je een vraag boven kunt zetten die anderen beantwoorden. Je kunt ze polls laten invullen. Quizes laten doen en nog veel meer. Daarnaast zijn de reacties en likes die je ontvangt op je posts ook weer van invloed op het bereik wat je behaald. Hoe meer reacties, hoe zichtbaarder je bedrijf wordt.

Gratis marketing

Als ondernemer heb je wat te verkopen. Of dit nu producten zijn of diensten dat maakt niet uit. Instagram is voor jou dus een gratis marketing kanaal. Met de juiste strategie hoef je niet eens geld in advertenties te stoppen om een groter bereik te krijgen én om klanten te vinden. Je kunt het natuurlijk ook allebei doen. Zowel op organische manier je bereik en klantenkring vergroten als via advertenties.

Een community opbouwen

Instagram is ook een hele fijne plek om een community op te bouwen. Een community van mensen die jij kunt helpen én die jouw ambassadeur zijn. Dit kunnen (potentiële) klanten zijn maar ook mensen die jou en je bedrijf gewoon een warm hart toe dragen.

Al met al is Instagram een hele goede plek om je als bedrijf te bevinden. Zorg er dan ook voor dat je jezelf verdiept in het platform. Je precies weet hoe en wat je in kunt zetten en op welke manier je echt een verbinding aan kunt gaan met je doelgroep. Want die verbinding zorgt uiteindelijk voor het grootste gedeelte van je klanten.