Makkelijke SEO tips. De meeste ondernemers (en bloggers) willen hoger in Google komen. Want hoe hoger je in de zoekresultaten terecht komt, hoe beter je gevonden wordt en hoe meer bezoekers je krijgt. Uit die bezoekers haal je, als het goed is, ook weer klanten. Daarom is het goed om je bezig te houden met zoekmachine optimalisatie. Ook wel SEO genoemd.

Context is key

Ik kan me voorstellen dat alleen het woord SEO al zorgt voor vervelende kriebels. Toch is dat niet nodig. Om goed gevonden te worden in Google is het vooral belangrijk dat jouw content de juiste context heeft. Het is niet zomaar het toevoegen van bepaalde zoekwoorden. Nee alle content op jouw pagina moet met elkaar in verbinding staan.

Daarnaast is het belangrijk om Google ook te laten weten dat de content met elkaar in verbinding staat en welke termen voor jou van belangrijk zijn. Daarom heb ik een aantal makkelijke SEO tips voor je op een rijtje gezet, zodat jouw content in ieder geval een goede fundering heeft.

Direct toepasbare SEO tips

Een kleine disclaimer voor ik begin: ik besef me dat deze tips overal te vinden zijn. Toch worden ze maar weinig toegepast. Daarom heb ik besloten om ze met jullie te delen.

1. Zet de focuswoorden op de juiste plek

Focuswoorden zijn de woorden waar jij graag op gevonden wilt worden. Hoe je deze woorden het beste kunt bepalen is weer een ander verhaal. Op de website van Yoast vind je daar meer informatie over.

Deze focuswoorden, ook wel zoekwoorden genoemd, laat je terug komen in de:

  • Titel
  • Slug (ook wel url genoemd)
  • Eerste alinea (het liefst in de eerste of tweede zin)
  • Laatste alinea
  • Een van de kopjes
  • En dan nog een paar keer door de tekst heen

Let op: het is niet zo dat hoe vaker je de woorden gebruikt hoe beter het is. ‘Vroeger’ werkte keyword stuffing heel goed, maar Google prikt daar tegenwoordig doorheen.

2. Maak de titel lang genoeg, maar niet te kort!

Een titel mag niet uit meer dan 70 tekens bestaan. Natuurlijk kun je de titel wel langer maken, voor social media is dat geen probleem. Maar Google hakt de titel na 70 tekens af. Dan zie je dus een half woord bijvoorbeeld. Werk je in een WordPress omgeving en gebruik je de Yoast plugin dan kun je hierin heel makkelijk zien of je titel te lang of te kort is.

seo titel te lang

Deze titel is te lang

Deze titel is goed!

3. Gebruik synoniemen

Google herkent synoniemen en meervoud-vormen. Dit zorgt ervoor dat je jouw zoekwoorden vaker kunt gebruiken zonder dat het irritant wordt voor de lezer. Heb je als zoekwoord ‘laarzen’ dan kun je ook ‘schoeisel’ gebruiken, ‘laars’ of ‘schoenen’. Google zal dit als hetzelfde herkennen en snappen dat dit woord belangrijk is.

Dit maakt het voor jezelf ook direct een stuk makkelijker om toch je zoekwoorden in de tekst te verwerken zonder dat het af doet aan de leesbaarheid.

4. Maak gebruik van kopjes (<H1> en <H2>)

Bij SEO draait het naast context vooral ook om leesbaarheid. Google wil graag dat de teksten fijn te lezen zijn en daarom is het fijn om gebruik te maken van alinea’s, kopjes en opsommingen. Maak daarom ook gebruik van heading tags. Wil je weten wat heading tags zijn? Dit kun je hier lezen.

5. Optimaliseer je afbeeldingen

Een blog zonder afbeeldingen leest niet zo lekker. En Google denkt daar ook zo over. Wel is het dan goed om je afbeeldingen ook SEO proof te maken. En dat is gelukkig ook niet zo moeilijk.

Zorg er in ieder geval voor dat je afbeeldingen een goede naam heeft. Dus niet DSC58475 maar bijvoorbeeld “makkelijke seo tips”. Daarna is het belangrijk om de ALT tags ook in te vullen. Deze zijn niet zichtbaar voor je bezoekers, maar wel voor zoekmachines. De ALT tags geven zoekmachines een idee waar de afbeelding over gaat. Daarom is het belangrijk om, nadat je de afbeelding hebt toegevoegd, ook de ALT tags in te vullen. Het liefst ook met je zoekwoorden erin.

ALT tags seo wordpress

Maak gebruik van interne links

Wanneer je ergens expert in bent is het niet gek wanneer je vaker over bepaalde onderwerpen schrijft. Zo heb ik geschreven over waarom zakelijk bloggen zo goed voor je bedrijf is, maar ook over de misverstanden over zakelijk bloggen. Deze artikelen horen bij elkaar en dus zorg ik ervoor dat ze naar elkaar linken. Voor Google is dit fijn omdat ze zo snel kunnen zien dat dit onderwerp belangrijk voor me is.

Sluit af met een call to action

Je wilt het liefst dat jouw lezers niet alleen dat ene artikel lezen, je wilt ze activeren. Bijvoorbeeld om een reactie achter te laten, om in te schrijven voor je nieuwsbrief of om een bepaald product aan te schaffen. Sluit daarom altijd af met een call to action. Laat je lezers weten wat jij wilt dat ze doen.

Wanneer je dit niet doet zullen ze sneller wegklikken van je website dan wanneer je ze bijvoorbeeld nog een vraag stelt. Of wanneer je ze naar een andere pagina verwijst. Op die manier blijven ze langer op je site en ook dat is goed voor je SEO.

Maak jij gebruik van SEO in jouw blogs?

Wil jij starten met zakelijk bloggen en weten hoe je dit in kunt zetten als basis voor de rest van je content? Ik ben gestart met workshop geven hierover. De eerstvolgende workshop staat gepland op 16 april, deze is echter op het moment van schrijven zo goed als vol. Wil je op de hoogte gehouden worden over deze workshops en als eerste weten wat de nieuwe datum is? Schrijf je dan hier in.