Instagram Stories. Een van mijn favoriete kanalen om content te delen. En dan niet omdat het een geweldig marketing instrument is (wat het dus wel is), maar vooral omdat het je zichtbaarheid op een hele mooie positieve manier vergroot. Je maakt direct contact met de ander en legt de drempel om werkelijk interactie met de ander te hebben heel laag. Door als ondernemer gebruik te maken van Instagram Stories werk je direct aan je know like trust. Oftewel je zorgt ervoor dat mensen je leren kennen, je leuk gaan vinden én vertrouwen. Een betere klantreis kun je niet hebben.

Aangezien er zoveel mogelijk is in de Stories en veel ondernemers het lastig vinden om inspiratie te vinden hoe het nu precies in te zetten heb ik meer dan 50 content ideeën voor je op een rij gezet.

Creatief aan de slag met Instagram Stories

Bij veel Instagram gebruikers zijn de Stories populairder dan gewone posts. Zelf moet ik ook toegeven dat ik het veel leuker vind om Stories te kijken dan om posts te lezen. Ik doe overigens beide, maar bij een Story reageer ik sneller. Wat er weer voor zorgt dat je echt verbinding krijgt met degene die de Stories maakt. En je zo elkaar steeds beter leert kennen.

Het fijne aan de Stories is ook dat je op allerlei manieren creatief kunt zijn. Je kunt er video’s delen, foto’s, live gaan, teksten delen, templates, tekeningen, wat dan ook het meeste bij je past. En het beste is dan zelfs om deze dingen af te wisselen. Alleen maar filmpjes of foto’s van je producten of kat gaat op den duur vervelend (of ja al heel snel eigenlijk). Maar je wilt ook niet zelf alleen maar in beeld zijn. Wissel daarom de diverse mogelijkheden met elkaar af. Heb je al drie foto’s geplaatst dan is het goed om weer even wat beweging in je Stories te krijgen door een video. Al dan niet met jezelf erop.

Extra tip: Gebruik de boomerang functie niet te vaak. Eens per 24 uur is meer dan genoeg.

50+ content ideeën voor Stories

Zoals ik hiervoor al even noemde zijn Stories ideaal om je know like trust te vergroten. Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen je leren kennen, je ook leuk en interessant gaan vinden en je ook nog eens vertrouwen als persoon en expert? De (meer dan) 50 content ideeën hieronder zullen je daar een heel eind mee kunnen helpen.

Posts van anderen delen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een tip die je ergens las en waar je zelf mee aan de slag bent gegaan. Of wanneer iemand je geïnspireerd heeft, dan deel je de story of post van de ander. Vergeet daarbij dan overigens niet diegene te taggen. Ten eerste zodat hij of zij ook ziet dat je iets deelt (zorgt voor een Gunfactor), maar ook zodat het makkelijk weer gedeeld kan worden door diegene (zorgt voor groter bereik). Ook leuk om echt iemand speciaal in het zonnetje te zetten. Zet erbij waarom dit zo is. Bijvoorbeeld een business buddy. Een coach. Een klant. Je moeder. Wie dan ook.

Stel vragen.

Als het gaat om verbinding maak je het snelste connectie door vragen te stellen. Dit kunnen hele verdiepende vragen zijn, maar juist ook hele luchtige vragen als “wat staat er op jouw to do lijst” kunnen voorbij komen. Het leuke van Stories is dat je op verschillende manieren ook vragen kunt stellen. Bijvoorbeeld door de poll-functie te gebruiken. Dan kunnen ze kiezen uit twee antwoorden. Of door de quiz te gebruiken, dan heb je multiple choice. Maar je kunt natuurlijk ook een open vraag stellen en de vragenbox inzetten. Een aantal voorbeeld vragen:

  • Lees jij wel eens blogs?
  • Wat is jouw belangrijkste taak van vandaag?
  • Hoe ziet jouw ochtend ritme eruit?
  • Waar loop jij het meest tegenaan als moeder?
  • Welke kleur vind jij het mooist bij dit product?
  • Ben je een ochtendmens of avondmens?

Deel je weggever(s).

Wat we vaak vergeten bij het maken van Stories is dat je ook echt wel af en toe jezelf mag promoten. Natuurlijk raad ik het niet aan om in elke Story te verwijzen naar je producten of diensten. Maar je mag zeker aandacht eraan geven. Vooral als het om iets gaat wat gratis is. Zoals bijvoorbeeld een ebook. Een webinar. Een leuke download zoals een checklist of kleurplaat die je zelf hebt gemaakt. Dit kan ook weer op verschillende manieren. Je kunt eerst een aantal dingen uit je weggever pikken die mensen aanspreken en daar een paar Stories over maken. Of je geeft bijvoorbeeld aan dat er weer zoveel mensen je weggever hebben gedownload. Je kunt zelfs vragen erover stellen. Want wie van jouw volgers heeft hem eigenlijk al gezien?

Lees ook: 9 creatieve manieren om je Instagram Stories te personaliseren

Je eigen post delen.

Er zijn veel mensen (ik heb het eens nagevraagd bij mijn eigen doelgroep) die alleen maar Stories kijken. Zij lezen alleen af en toe een post als ze getriggerd worden vanuit de Stories. Dat is dan ook de reden dat ik zelf met regelmaat mijn nieuwe post deel in de Stories. Het is dan wel de truc om mensen ook werkelijk erop te laten klikken. Dat doe je door ze te triggeren, warm te maken voor de inhoud van je post.

Deel tips. 

De Instagram Stories zijn er bij uitstek voor gemaakt om kleine korte tips te delen. Dit kunnen tips zijn heel specifiek voor jouw branche. Maar je kunt ook tips delen over het ondernemerschap. Of bijvoorbeeld de combinatie van moederschap en een eigen bedrijf. En wat denk je van tips over thuiswerken, plannen, enzovoort. Het hoeft niet altijd direct iets met jouw bedrijf te maken te hebben, zolang het maar past bij jou en de doelgroep. Heeft jouw ideale klant juist geen kinderen dan zijn tips over het moederschap weer niet zo handig bijvoorbeeld.

Ga in op reacties die je ontving.

Het mooie van het maken van content is dat je altijd wel reacties krijgt. Is het niet op je blogs dan wel op je nieuwsbrief, is het niet op je posts dan wel via Stories. En die reacties kun jij dan weer gebruiken als input of uitgangspunt voor meer content. Soms ontvang ik een ontzettend fijne reactie bijvoorbeeld in mijn privé berichten. Deze gebruik ik dan (al dan niet met naam, ligt eraan wat ik met diegene afspreek) weer in mijn Stories om dieper in te gaan op dit onderwerp. Of bijvoorbeeld als opening voor een nieuw onderwerp. Soorten reacties:

  • die je als review kunt gebruiken
  • vragen die gesteld worden
  • als toevoeging op hetgeen je al behandeld hebt
  • enzovoort.

Deel je succes én struggles.

De Instagram Stories worden door de meeste gezien als een kanaal waar je mensen ziet zoals ze echt zijn. Natuurlijk heb je ook daar allerlei filters en mogelijkheden om iets ‘mooi’ te maken. Echter is het idee erachter om echt te zijn wie je bent. En daar horen zowel successen als struggles bij. Waarom je successen delen? Je mag trots zijn op de dingen die je doet en behaald. Dus heb je een nieuwe website helemaal zelf gemaakt. Of heb je een bepaald doel gehaald, deel dat! Mensen vieren graag met je mee.

Daarnaast is het ook goed om naast je successen de struggles te delen. Wat ging er minder? Waar liep je tegenaan en wat heb je er van geleerd? Door ook dit te delen word je nog menselijker in de ogen van je volgers. Ze leven met je mee en zullen zich juist ook in je herkennen.

Promoten.

Soms zie je bedrijven en merken voorbij komen die hun Stories gebruiken puur om hun producten of diensten te promoten. Dit is in mijn ogen niet de manier om ermee om te gaan. Echter betekent dat niet dat je helemaal jezelf niet meer mag promoten. Integendeel, het is juist goed om ook in je Instagram Stories aandacht te besteden aan de producten en diensten die je hebt. Geef je op een bepaalde datum een toffe training, vertel er dan over. Of nog beter laat iemand anders erover vertellen. Heb je een tof nieuw product in je webshop, laat het zien! Bijvoorbeeld door een unboxing video te maken.

Vraag om hulp.

Of je nu op zoek bent naar een interessant boek om te lezen of je wilt ergens anders hulp bij, om hulp vragen is dé manier om de interactie met jouw volgers te verhogen. Je kunt hier bijvoorbeeld de poll voor inzetten of de vragenbox. Maar ook de quiz is een handige manier om vragen te stellen en/of doelgroep onderzoek te doen. Want stiekem is dat iets wat je vaak aan het doen bent. Je bent je doelgroep aan het polsen of ze iets wel of niet leuk vinden enzovoort.

Laat je werk zien.

Je hoeft niet perse direct iets te willen promoten om je werk te laten zien. Heb je bijvoorbeeld iets moois gemaakt voor een klant, deel dit dan. Hier mag je trots op zijn. Of heb je een klant geholpen met een moeilijke casus, ook dat mag je delen. Dat kan in foto’s, maar juist in videovorm waarin je zelf in beeld bent is een mooie toegankelijke manier.

Wees persoonlijk.

Jouw Stories hoeven niet altijd over jouw werk te gaan. Het is juist goed om ook eens iets persoonlijks te delen. Bijvoorbeeld wanneer je kind jarig is of als je bijvoorbeeld op een ‘werkdag’ lekker gaat wandelen. Ook de trainingen en cursussen die je zelf volgt zijn mooie onderwerpen om iets over te delen. Dat is namelijk niet alleen persoonlijk maar zegt ook iets over jou als ondernemer. Je wilt jezelf ontwikkelen en zit niet stil. Dus jouw reis in jouw persoonlijke ontwikkeling is er echt eentje om te delen. En ja, daar zitten mensen op te wachten!

Wat je nog meer kunt delen:

  • Wat je vandaag gaat doen of gedaan hebt
  • Boeken die je hebt gelezen
  • Films die indruk op je hebben gemaakt als persoon en/of als ondernemer
  • Wat ging er mis of anders vandaag?
  • Neem mensen mee op je vakantie
  • Ga je ergens heen (bijv event) deel dit dan
  • Iets over de challenge waar je aan mee doet
  • Deel wist je datjes
  • Maak een quiz over jezelf
  • Vertel over jouw rustmomenten
  • Hoe sluit je jouw dag af?
  • Wat is jouw ochtendroutine?

Maak templates.

Je ziet ze misschien zelf wel eens voorbij komen. En wie weet heb je er al eens een ingevuld. Templates zijn een hele leuke manier om meer mensen te bereiken, anderen te leren kennen en natuurlijk mensen kennis met jou te laten maken. Via het programma Canva heb ik al vele template ideeën voorbij zien komen en zelf gemaakt.

Behind the scenes.

Ben je bezig met het maken van een product laat dan zien hoe je dat doet. Pak jij jouw producten altijd op een bijzondere manier in? Laat dit proces zien. Is jouw kantoor jouw save haven of een grote chaos? Laat eens zien hoe de ruimte eruit ziet waar werkt. Zo heb ik in het verleden Stories gemaakt over het leeghalen van een ruimte en opnieuw inrichten als kantoor. Gebruik je als fotograaf een bepaald programma om foto’s te bewerken, vertel er eens over. En laat eens zien hoe je dat doet het bewerken van een foto. Zo zijn er nog zoveel dingen te bedenken om als ‘behind the scènes’ te laten zien.

  • Maak voor en na foto’s
  • Houd een raad spelletje “weet jij wat dit is?”
  • Deel een brainstorm die je hebt gehouden bijvoorbeeld met post its

Beantwoord (veelgestelde) vragen.

Naast zelf vragen stellen kun je natuurlijk ook vragen die binnenkomen beantwoorden. Want voor elke vraag geldt dat er altijd wel mensen zijn die de vraag ook hadden willen stellen. Of dat het antwoord op de vraag ervoor zorgt dat bepaalde twijfels weggenomen worden. Zo krijg ik over mijn online masterclasses altijd de vraag of er een replay beschikbaar komt. Er zijn veel mensen die dit willen weten maar nooit vragen. Door zo’n vraag te beantwoorden bereik ik alsnog die mensen.

Reviews delen.

Wat echt nog veel te weinig ondernemers doen is het delen van reviews in de Stories. Ze verzamelen wel reviews via Facebook, Google bedrijf of misschien zelfs wel via Webwinkelkeur. Maar ze doen er verder niets mee. Terwijl het juist zo goed is voor potentiële klanten om te zien wat anderen van jou, je bedrijf en jouw producten vinden.

Hoe gebruik je het?

Er zijn tegenwoordig heel veel producten, diensten, tools, kanalen, enzovoort om te gebruiken en in te zetten. En juist doordat er zoveel keus is krijgen mensen last van keuzestress. Hoe fijn is het dan om via de Stories verschillende manieren te laten zien hoe je iets gebruikt of kunt inzetten. Verkoop je bijvoorbeeld haakpatronen laat dan niet alleen het haakpatroon zien en hetgeen je ermee kunt maken, maar ook wat je vervolgens met dat product kunt doen. Bijvoorbeeld aan een jarige cadeau geven of als presentje bij een kerstpakket. Denk dus verder. Wat kun je er allemaal mee? Wat levert het allemaal op?

Proces als ondernemer.

Naast eigenaar van jouw eigen bedrijf ben je ook ondernemer. En het ondernemerschap is niet zo rooskleurig als sommigen misschien denken. Het is niet zo dat je jezelf inschrijft bij de KvK en je direct een ondernemer bent. Nee dat is een heel proces. Eigenlijk eentje die nooit stopt. En dat is alleen maar mooi, want daardoor kun je altijd iets uit jouw proces blijven delen.

Deel je blog (of nieuwsbrief).

Heb je zo ontzettend je best gedaan op het schrijven van je blog, leest niemand het. Het is ook niet zo dat mensen echt zitten te wachten op je blog. En dan bedoel ik het zo letterlijk mogelijk. Daarom is het belangrijk om juist je blog te promoten op Instagram. En dat doe je dan niet slechts één keer, nee dit mag (en moet eigenlijk) vaker. Dit kan ook op verschillende manieren, hoe vertel ik allemaal in mijn blog “Hoe promoot je jouw blog op Instagram”.

Repost.

Heeft iemand anders jou (positief) genoemd in zijn of haar Stories of post? Deel dit dan op jouw eigen Stories. Wellicht is het meteen een mooie ingang om te vertellen over een bepaald onderwerp.

Overig.

Er zijn echt nog zoveel dingen die ik kan opnoemen om te delen. Daarom kon ik het niet laten om nog een paar extra content ideeën te noemen voor Stories.

  • Hoe ziet jouw planning eruit? Laat dit zien.
  • Is er iets in het nieuws wat met jouw branche te maken heeft? Deel dit!
  • Maak ook af en toe gewoon een grapje of deel iets wat je grappig vind, het hoeft niet allemaal serieus
  • Deel je mening over actuele zaken
  • Deel een quote die je mooi vind en van toepassing is
  • Haak in op een “inhaakdag” zoals koninginnedag etc.
  • Toon resultaten van een bepaalde actie
  • Doe een winactie via de Stories (korte winactie dus)
  • Vraag om feedback

Tot slot

Met al mijn ideeën die ik hierboven noemde voor de Instagram Stories kan jij gegarandeerd even vooruit. Mijn advies is kies er iets van uit, denk niet teveel na en maak vandaag nog een mooi verhaal ervan. En bedenk je vooral: dit verhaal staat slechts 24 uur online en het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Heel veel succes!

Zet jij al Instagram Stories consistent in voor jouw bedrijf?