Deze blog is geschreven als gastblog voor Regelhelden. Echter wilde ik hem ook met jullie delen.

Je kent dat gevoel vast wel dat je ontzettend hard aan het rennen bent voor klanten en je vergeet daarbij je eigen bedrijf. Je wilt eigenlijk elke week een blog online én een nieuwsbrief versturen maar stiekem was de laatste twee maanden geleden. Zo af en toe denk je eraan en plaats je willekeurig iets op Facebook of je schrijft een onbeduidende blog. Zonder resultaat want er zit totaal geen plan of doel achter. Je kunt dit voorkomen door middel van een contentplanning.

Wat is een contentplanning?

Contentplanning is heel simpel gezegd een plan waarin je al jouw content zet. In jouw contentplanning zet je wat je wilt vertellen, wanneer je dit wilt vertellen en hoe je dat gaat doen. Achter een contentplanning zit dan ook een doel en strategie. Je verwerkt hierin de onderwerpen van je blogs, nieuwsbrieven en social media posts.
Door te werken met een contentplanning weet je al ruim van tevoren welke content je gaat maken. Daarna werk je de content uit en plan je deze in door middel van een scheduling tool.

Voordelen van een contentplanning

In deze blog vertel ik je over de voordelen van het maken en gebruiken van een contentplanning.

Geen last minute stress meer

Starend naar je beeldscherm vraag je jezelf af wat je nu weer in die nieuwsbrief moet zetten. Of je bedenkt dat het alweer een week geleden is dat je iets op Instagram gepost hebt. Je voelt de druk van het ‘moeten’ plaatsen, maar hebt geen idee wat. Door van te voren al na te denken over je content voel je die last minutestress niet meer.
Dat zorgt voor rust en houvast.

Je denkt bewuster na over wat je wilt delen

Wanneer ik last minute content schrijf voor bijvoorbeeld mijn social media kanalen vind ik het vaak lastig om er echt waardevolle tekst bij te bedenken. Meestal blijft het dan bij iets oppervlakkigs. Zodra ik echt de tijd neem om mijn content in te plannen kan ik het veel beter koppelen aan de doelen die ik wil behalen. En ben ik dus ook veel bewuster bezig met hetgeen wat ik wil delen.

Door regelmatig content online te zetten blijf je onder de aandacht

Wanneer mensen weten dat je wekelijks een video plaatst of dat je elke dag iets posts op Facebook keren ze eerder terug. Vooral als het ook nog eens hele waardevolle content is. Je blijft daardoor ‘top of mind’.

Je kunt makkelijk even een break nemen

Ken je dat dubbele gevoel wanneer er een vakantie aan zit te komen? Je wilt heel graag vrij zijn en genieten van de break. Toch voelt het alsof dat helemaal niet kan. Er moeten blogs online komen, social media posts online gezet worden en ook die nieuwsbrief moet verstuurd worden.

Door je content van tevoren in te plannen en gebruik te maken van een scheduling tool loopt dit soort zaken gewoon door. Ook als je even niet online kunt of wilt zijn. Een week ziek? Geen probleem, jij blijft gewoon zichtbaar online.

Je krijgt meer focus op de doelen die je wilt behalen

Werken voor je klanten vind je hartstikke leuk om te doen maar je wilt ook je bedrijf laten groeien. Daarvoor heb je doelen nodig. Om die doelen te behalen heb je focus nodig. Het maken van een content plan zorgt ervoor dat je de focus ook behoudt.

Wanneer je weet wat je wilt plaatsen en hoe vaak kun je dit veel beter inplannen in jouw agenda. Zelf plan ik zo’n 2 dagen per maand in om mijn blogs, Facebook- en Instagramteksten te schrijven. Door dit zo in te plannen heb ik de rest van de tijd meer tijd om me te focussen op mijn doelen. Contentplanning is dus enorm belangrijk om je bedrijf bewust en zonder stress te laten groeien.

Ben jij na deze blogpost overtuigd om aan de slag te gaan met het maken van een content plan maar heb je geen idee waar je moet beginnen? In mijn volgende blogpost geef ik je tips voor het maken van een contentplanning. Wil je daar niet op wachten meld je dan aan voor mijn 1 daagse training “nooit meer content frustratie“.