Je hebt een pracht van een website en een ontzettend mooi aanbod. Maar er komt geen kip kijken. Elke dag check je weer de statistieken maar er gebeurd niets. Waarom komen er nou geen bezoekers op je website? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat dit dus wel gebeurd? Natuurlijk kun je dure advertenties opstarten, maar ook gratis is er al heel veel mogelijk. Ik heb zelf nog nooit geadverteerd, ook niet met mijn persoonlijke blog. En ik weet daar toch maandelijks 20.000 unieke bezoekers te trekken en ook op deze website groeit het aantal door.

Hoe ik dat doe? In deze blog vertel ik je op welke manieren je gratis meer bezoekers op je website krijgt. Oh en ik geef je alvast een kleine hint. Deze blog is een van de manieren.

Zo krijg je meer bezoekers op je website

De tips die ik geef zorgen er direct of indirect voor dat er meer bezoekers op je website komen. Zo is een blog een directe manier om meer bezoekers te krijgen. Maar een video in je blog plaatsen een indirecte manier. Want de video levert je niet meteen nieuwe bezoekers op, echter zorgt het er wel voor dat jouw blog als meer waardevol gezien wordt. Waardoor hij sneller gedeeld zal worden en dit dus meer bezoekers oplevert.

Bloggen

  • De beste tip die ik je kan geven als het gaat om bezoekers trekken naar je website is bloggen. Doordat je wekelijks of maandelijks een nieuwe blog online zet geef je bezoekers een reden om ook werkelijk naar je site te gaan. Blijft je site statisch en komt er nauwelijks iets nieuws op dan heeft niemand een reden om een kijkje te nemen. Plus ook Google ziet dit als erg waardevol en zal jouw site uiteindelijk sneller in de zoekresultaten laten zien. Mits je ook het beste antwoord geeft op de vraag van de zoeker. Maar dat is even een ander verhaal.
  • Als we het dan toch over bloggen hebben, heb je al eens aan gastbloggen gedacht? Even kort gezegd schrijf je dan dus een blog, over jouw vakgebied, voor de website van een ander. Waarom dit dan toch bezoekers naar jouw site trekt? Zorg ervoor dat je er ook een link in mag zetten naar jouw eigen site en hoppa… de bezoekers komen. Waarschijnlijk niet direct in grote getallen (misschien ook wel), maar ook voor je vindbaarheid via zoekmachines is het goed om linkjes op externe websites te hebben.
  • Ben je bezig met gastbloggen, ga dan ook eens op zoek naar mensen die voor jouw eigen site willen gastloggen. Ga op zoek naar klanten en/of ondernemers die een mooie aanvulling hebben of een klantverhaal.

Geef iets weg

Er zijn natuurlijk allerlei dingen die je weg kunt geven. Voor coaches een gratis sessie. Voor een webshop een leuke gratis download, bijvoorbeeld een aftelkalender. Maar er zijn ook nog andere varianten, waar steeds meer gebruik van wordt gemaakt.

  • Schrijf een e-book en geef deze weg aan geïnteresseerden. Zo’n e-book hoeft niet uit honderden bladzijdes te bestaan, slechts een stuk of tien is al genoeg. Maar daarin kun je wel al een aantal tips geven, een tipje van de sluier geven.
  • Veel mensen zijn op zoek naar een stappenplan. Bijvoorbeeld hoe je SEO kunt verwerken in een blog. Zo’n stappenplan kun je dan (op summiere wijze) als pdf weggeven. Bijvoorbeeld in ruil voor een e-mailadres.
  • Hetzelfde geldt eigenlijk voor een checklist. Bijvoorbeeld wat je allemaal nodig hebt om een bedrijf te starten.
  • Ik heb zelf ook wel eens een gratis challenge georganiseerd. Daarmee help je mensen echt vooruit, laat je jouw expertise zien en mensen hebben een reden om naar je website te gaan.
  • En dat geldt dan ook weer voor een gratis training. Ik adverteer daar mee (dat is dan weer niet gratis) en/of ik vertel erover via social media. En wanneer mensen de gratis training willen volgen schrijven ze zich in via de website.
e-book 50 blogonderwerpen voor ondernemers

Dit is een voorbeeld van een van mijn eigen weggevers.

Rijke content

Iets wat heel indirect werkt, maar er uiteindelijk wel voor zorgt dat er extra bezoekers naar je website gaan is rijke content. Rijke content is wanneer je jouw content aanvult met dingen als afbeeldingen, video’s en infographics.

  • Afbeeldingen zorgen altijd voor duidelijkheid bij de lezer. Met een afbeelding kun je vaak in één oogopslag zien waar het over gaat. Daarnaast breekt het ook nog eens fijn de tekst. Plus Google vindt het gebruik van afbeeldingen ook erg fijn en zal je daarom ook hoger ranken dan wanneer je het niet gebruikt.
  • Google is eigenaar van YouTube. Dus je snapt vast wel dat wanneer je YouTube video’s aan je content toevoegt dat dit zeker een hogere ranking oplevert. Het beste is dan om zelf video’s te maken en deze op YouTube te plaatsen. Maar video’s van anderen op je website plaatsen kan ook.
  • Eigenlijk zijn infographics ook afbeeldingen, maar ik wilde het toch even apart noemen. Want een infographic is zoveel meer dan een afbeelding. Het is namelijk een soort van samenvatting van de belangrijkste items uit de blog. Of juist een extra toevoeging waarin je bepaalde cijfers weergeeft. Veel mensen delen ook graag infographics en het is dan ook niet gek dat dit rijke content genoemd wordt.

E-mail

  • Heb jij een e-mail handtekening? En wat staat daar dan in? Heb je er jouw website in vermeld? Zo nee: doen. En zo ja, misschien is het ook interessant om daar af en toe een blogpost in te vermelden. Dat spreekt vaak meer aan dan een ‘normale’ link.
  • Zijn er misschien klanten waar jouw nieuwe product of dienst perfect bij past? Wat let je om ze op de hoogte te stellen. Niet op een hele reclameachtige manier, maar puur uit service.
  • Natuurlijk heb je ook altijd nog nieuwsbrieven. Daarin kun je linkjes opnemen naar je website. Maar nog beter is om je blogartikelen te delen. Dan geef je ze echt waarde mee en een goede reden om even door te klikken.

SEO

  • Om beter gevonden te worden is het goed om voor jezelf ook te bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en welke je wilt inzetten op je website. Doe daarom een goed zoekwoordenonderzoek en kijk daarbij ook zeker naar de longtail zoekwoorden (deze hebben meer dan 3 woorden)
  • SEO is niet alleen jezelf bezig houden met zoekwoorden, maar heeft ook te maken met de snelheid van je site. Weet je niet hoe je dit moet onderzoeken en/of verbeteren, vraag dit dan aan een webdesigner of seo specialist.
  • Een ander onderdeel van zoekmachine optimalisatie gaat over hoe mobiel vriendelijk jouw pagina’s zijn. De meeste mensen gebruiken hun mobiel om op internet te zoeken en websites te bekijken. Houd daar rekening mee. Dat doet Google namelijk ook.
  • En uiteraard vind ik dit nog wel de meest belangrijke tip als het om SEO gaat. Schrijf waardevolle content. Content waar jouw doelgroep naar op zoek is. Richt je op hun emoties, hun vragen en hun zoektocht. Als je dat doet dan heb je de basis van SEO al te pakken.

Social media

  • Alhoewel de social media kanalen er zelf niet om staan te springen dat jij jouw blog/website promoot ben hen kan dit dus wel gewoon. Je kunt bijvoorbeeld op LinkedIn, Twitter en Facebook een link plaatsen. En op Instagram kun je ze verwijzen naar de link in je profiel. Of wanneer je meer dan 10.000 volgers hebt kun je in je Instagram Stories een zogenaamde “swipe up” erin verwerken. Dan gaan mensen ook direct naar je website. Voor webshops is Instagram ook handig tegenwoordig. Zij kunnen hun producten eraan koppelen en deze dan taggen in de foto.
  • Om mensen naar je website te krijgen via Social Media is het verstandig om ook werkelijk sociaal te zijn. Zonder dat ik mensen verwijs naar mijn website komen er telkens weer mensen via social media op mijn website terecht. En dat komt omdat ik mezelf laat zien én social ben. Mensen willen mij dan nog beter leren kennen en weten wat ik voor de kan betekenen.
  • Ik heb ze zelf ook nog niet (komt eraan!) maar zet social media knoppen op je website. Vooral onderaan je blogartikelen is dit handig zodat mensen sneller geneigd zijn jouw artikel te delen.

mobiel in de hand social media

Overig

De laatste vier tips, daar had ik geen specifieke categorie voor. Dus daarom staan deze even apart. Maar ze zijn net zo belangrijk!

  • Maak gebruik van Pinterest. Sommige mensen zullen nu denken ‘dat hoort toch bij social media?’. Maar Pinterest is eigenlijk een zoekmachine. Blog je zakelijk of heb je juist een webshop of ben je fotograaf dan kun je Pinterest heel makkelijk inzetten. En daardoor krijg je weer meer bezoekers naar je website.
  • Eigenlijk wilde ik deze vorm van gratis bezoekers naar je website krijgen niet noemen. Omdat het eigenlijk niet helemaal gratis is. Maar wanneer je als bedrijf affiliatie marketing inzet krijg je dus wel meer bezoekers naar je website. En het kost je vaak helemaal niet zo heel veel.
  • Probeer in de media te komen. Met mijn persoonlijke blog ben ik wel eens in de Vriendin gekomen qua tijdschrift en ook op Vrouw.nl. Dit leverde mij beide weer bezoekers op. Via Vrouw.nl meer dan via het tijdschrift want dat is makkelijker. In de media komen met je bedrijf is dus een goede manier om gratis meer bezoekers te krijgen. En om je naamsbekendheid te vergroten.
  • Als laatste wil ik ook nog het optimaliseren van je oude content noemen. Deze kan eigenlijk ook bij het SEO kopje, maar omdat er ook nog andere manieren zijn van optimaliseren naast het zoekmachine Proof te maken staat hij hier. Je kunt je oude content namelijk verbeteren door er filmpjes aan toe te voegen die je later hebt gemaakt. Andere en betere afbeeldingen te gebruiken. Maar ook door aanvullende informatie toe te voegen. Misschien is er wel iets nieuws in jouw branche wat er nog niet was tijdens het schrijven van je blogartikel.

Ik ben benieuwd, welke van deze tips ga jij uitproberen? En heb je misschien nog aanvullingen?

Wil jij ook meer bezoekers op je website omdat je graag impact maakt op je doelgroep? Maar weet je niet zo goed hoe en waar te beginnen? Ik kan je ermee helpen met mijn blog-impact traject. Zodat ook jij goede, leesbare én vindbare blogs schrijft die anderen raken, motiveren en inspireren.