Alhoewel je zeker ook kunt groeien op Instagram zonder Instagram Reels in te zetten, is het wel een hele goede manier. Het is ook niet voor niets dat Adam Mosseri, “head of Instagram”, aangeeft dat Instagram naast een foto-app nu ook een video-app is. Alhoewel sommigen suggereren dat je je volledig moet richten op video, is dat niet zo. Zet je video echter nog maar weinig in dan is het nu het moment om ermee te beginnen. Dat is dan ook de reden dat ik deze blog heb geschreven, om je te laten zien dat je Instagram Reels echt wil inzetten voor je bedrijf. En nee ik zeg niet moeten, want niets moet.

Dit zijn de 10 redenen voor Instagram Reels

Ik heb een top tien gemaakt van de redenen waarom je echt Instagram Reels zou willen inzetten voor je bedrijf. Deze staan echter niet in volgorde van belangrijkheid. Ja die eerste reden, zichtbaarheid, is belangrijk. Echter vind ik het eigenlijk net zo belangrijk dat je door Reels te maken plezier beleefd aan je content. Zie het dus niet als een echte top tien maar gewoon als tien verschillende redenen die jou hopelijk overhalen om er toch eens mee aan de slag te gaan.

1. Zichtbaarheid

Online zichtbaarheid en de resultaten die je daarmee kunt bereiken is een van de grootste redenen waarom bedrijven überhaupt zichzelf laten zien op social media. Het is nu eenmaal zo dat het gros van de mensen online te vinden is en daar ook zijn of haar ideeën op doet wat betreft producten en diensten. Door Reels in te zetten vergroot je jouw zichtbaarheid op Instagram.

Dat komt doordat Instagram de Reel-video’s omhoog pusht. Op de explore pagina (klik maar eens op dat loepje onderin) zie je als eerste een Reel en ook tijdens het scrollen naar beneden kom je diverse Reels tegen. Zoek je naar een specifieke hashtag, ook dan zullen er als eerste Reels getoond wordt. En heb je ook al gezien dat er soms Reels worden voorgesteld in je tijdlijn? Zie de afbeelding hieronder.

2. Bereik

Doordat je meer zichtbaar bent door het maken van Instagram Reels gaat je bereik ook omhoog. Zelfs mijn minst bekeken Reel heeft een groter bereik dan mijn beste Stories en mijn beste post. Een groter bereik is natuurlijk heel prettig omdat de kans dat daar jouw ideale klant tussen zit ook groter is.

3. Viral

Omdat Reels zo populair zijn (inmiddels al meer dan een jaar) is de kans dat je viral gaat ook heel groot. Met viral bedoel ik niet dat je een of andere verkoudheid (of iets anders) te pakken hebt. Maar dat jouw Reel opeens door veel meer mensen gezien wordt dan normaal. Bij viral denk je misschien aan hele hoge getallen zoals 10k, 100k of zelfs een miljoen. Maar viral gaan is voor iedereen anders. Iemand die honderd volgers heeft en waarbij er doorgaans 50 mensen bereikt worden met een post gaat al viral wanneer zijn of haar Reel door 1000 mensen bekeken wordt.

4. Automatisch

Wat ook echt een voordeel is van Instagram Reels is dat het automatisch afgespeeld wordt. Zowel in je tijdlijn als wanneer het gedeeld wordt in de Stories. En juist doordat het bewegend beeld is zijn mensen sneller geneigd om te stoppen met scrollen en te kijken naar wat jij te vertellen hebt met je Reel.

5. Creatief

Ik heb zelf ervaren (en hoor dit van meer ondernemers) dat ik steeds creatiever word door het maken van Reels. Ik bedenk nieuwe ideeën, nieuwe manieren om iets te laten zien en het is eens wat anders dan een foto. Als je ook even een kijkje neemt bij Reels zie je dat er veel ‘hetzelfde’ is. Maar er is ook weer heel veel anders, het spreekt echt het creatieve gedeelte van je brein aan.

6. Persoonlijke ontwikkeling

Wanneer je start met het maken van video’s moet je vaak een bepaalde drempel over. Veel ondernemers hebben diverse belemmerende overtuigingen waarom ze juist geen video zouden moeten maken. Dingen als ‘zich teveel’ vinden of ‘niet interessant genoeg’ passeren regelmatig de revue. Daarnaast komt er stiekem best veel techniek om de hoek kijken als het gaat om video’s. Natuurlijk kun je de camera op jezelf richten en dan de boel vol praten, maar daar haken mensen vaak snel op af. Het is de truc om mensen geboeid te houden en daarbij gebruik je dan vaak technieken die je ook in films en series terug ziet komen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende invalshoeken, zorgen voor spanning en nieuwsgierigheid.

Dit alles bij elkaar zorgt er dus voor dat niet alleen jouw bedrijf groeit door het maken van Instagram Reels, maar ook jij als mens.

7. Kijkje achter de schermen

Met Stories geef je natuurlijk al een kijkje achter de schermen. Echter verdwijnt dit kijkje na 24 uur. Ook met Reels kun je een onderdeel van jouw bedrijf laten zien in een kort filmpje. Laat bijvoorbeeld zien hoe jij die sieraden maakt. Of hoe jij een logo ontwerpt voor een ander. Je kunt ook laten zien hoe de locatie van jouw retraite eruit ziet of een kleine indruk geven van het event die je organiseert. Er is zoveel mogelijk!

8. Jezelf laten zien

Je kunt Instagram Reels heel goed inzetten zonder jezelf te laten zien. Ik adviseer echter dat je, in ieder geval voor de afwisseling, juist ook jezelf laat zien. Je kunt en mag helemaal jezelf zijn in deze video’s. Wil je dansen dan doe je dat, wil je zingen dan doe je dat, wil je liever alleen wat vertellen dan is dat ook goed. Je kunt zelfs aanwezig zijn in een video zonder zelf te praten. Op die manier leren jouw potentiële klanten je nog beter kennen. Het is een cliché, ik herhaal het echter omdat het gewoon de waarheid is: mensen kopen van mensen. Dus zet Reels in om jezelf te laten zien.

9. Duurzaam

Het klinkt misschien gek, dat Reels duurzaam zijn. Ik bedoel er echter mee dat wanneer je Reels online ze zomaar na zelfs een paar weken weer opnieuw zichtbaar kunnen zijn. Plaats je een post op je feed dan wordt deze vaak na een dag al niet meer getoond. Reels hebben een veel langere ‘levensduur’. Zo heb ik zelfs gehad dat er na een paar maanden weer nieuwe views, likes en reacties kwamen op een Reel.

10. Plezier

Als laatste (en zeker niet de minste) reden wil ik toch even het plezier noemen wat je gaat krijgen door het maken van Reels. Ik ben er 100% voorstander van dat je van je social media een feestje maakt en geen moetje. Dus dat je de lol er van in mag zien. Ik heb al zo vaak terug gekregen van mensen die mijn Reels training hebben gevolgd, dat ze na een aantal keer echt het plezier erin hebben gevonden. En juist dat plezier straal je uit en zorgt er weer voor dat je bereik nog groter wordt.

Zoals je dus kunt zien heeft het maken van Reels eigenlijk alleen maar voordelen. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat het tijd kost. Maar dat kost het schrijven van een blog ook. En het maken van Stories ook. Of wanneer je een post schrijft en daar dan een afbeelding bij moet zoeken. Ook dat kost tijd. Tijd is dan ook niet zo belangrijk. Wat het je oplevert wel. En Reels levert jou als persoon én als bedrijf zeker veel op. Wil je leren hoe je Reels moet maken, volg dan mijn Instagram Reels training.