Je Instagram profiel is een van de belangrijkste onderdelen van jouw Instagram account. Vooral als het gaat om het aantrekken van nieuwe volgers en het opbouwen van je merk. Toch zie ik dat daar maar heel weinig aandacht naartoe gaat. Er wordt even snel een biografie geschreven en klaar. Er wordt niet meer naar omgekeken. En dat is zonde. Want net zoals dat je content erg belangrijk is, is je Instagram profiel dat ook. Daarom vertel ik je welke 10 dingen het vaakst ontbreken wanneer ik een profiel bezoek zodat jij die fout niet hoeft te maken. Of zodat jij je fout kunt herstellen…

Waarom is je Instagram Profiel zo belangrijk?

Je kunt je Instagram profiel vergelijken met een visitekaartje, of zelfs met een website. Wanneer je naar een website gaat en de homepage is hartstikke onduidelijk, dan haak je al snel af. Vind je niet binnen een paar tellen wat je zoekt in het menu, dan haak je af. Kun je nergens vinden wie er eigenlijk achter die website zit, je raadt het al, dan haak je af. Hetzelfde geldt voor een Instagram profiel. Dit is eigenlijk een website in het klein. Wanneer iemand op jouw profiel komt willen ze graag weten wie je bent, waar je voor staat en voor wie je er bent.

Is dat niet duidelijk? Of niet duidelijk genoeg? Springt jouw profiel er niet echt uit? Dan zullen ze je niet zo snel gaan volgen en haken ze bij voorbaat al af. Dan kun je nog zo’n succesvolle Reels maken of geweldige content schrijven, wanneer mensen afhaken op je profiel ben je ze kwijt.

Welke 10 fouten worden het meest gemaakt?

Nu je snapt waarom je profiel zo belangrijk is, is het tijd om te kijken naar welke fouten er het meest worden gemaakt. Echt fouten kun je het eigenlijk niet noemen. Het zijn meer dingen die negen van de tien keer ontbreken of die verbetert kunnen worden. Zie het dus vooral als kans en niet als mislukking!

Geen naam

Een van de grootste ergernissen van mezelf en die van vele anderen is de ontbrekende naam in een profiel. Dan krijg ik een berichtje van bijvoorbeeld een coach of een webshop eigenaar in mijn inbox en wil ik ze persoonlijk aanspreken maar is er nergens een naam te vinden. Dit klinkt misschien niet zo belangrijk, maar alleen al door het plaatsen van je naam in je biografie zorg je al voor meer verbinding. Er zit echt een persoon achter het account.

Geen foto(‘s)

Omdat de eerste indruk erg belangrijk is zijn foto’s en met name een profielfoto dus ook essentieel. Het eerste waar je naar kijkt is toch echt die profielfoto. Daarom raad ik eenmanszaken vaak ook aan om niet het logo te gebruiken maar een foto van jezelf. En dan het liefst een goede profielfoto waarbij je de camera in kijkt. Wil je toch liever je logo gebruiken (vooral bij webshops kan ik me voorstellen dat hier je voorkeur ligt) dan is het echt een must om in ieder geval in je feed ook foto’s van jezelf te plaatsen. Maar dat geldt eigenlijk voor elke ondernemer.

Ik zie teveel profielen voorbij komen met alleen maar stockfoto’s (die je op gratis websites kunt downloaden), of alleen maar Canva templates (van die gelikte plaatjes die je zelf maakt) of productfoto’s. Het is helemaal niet erg om af en toe zulke afbeeldingen te gebruiken, maar je Instagram profiel is niet je portfolio of reclamezuil.. Het is een sociale medium. Oftewel je wilt verbinding krijgen met de ander. En dat doe je niet door alleen maar je producten te promoten.

Geen Call To Action

Wat ook heel vaak ontbreekt is een duidelijk call to action in de biografie. Dit komt niet alleen op Instagram voor, ook op websites zie je dat zo’n call to action negen van de tien keer ontbreekt. Dan hebben ze een hele mooie pagina gemaakt over hun dienst of product maar staat er nergens hoe ze bijvoorbeeld contact op kunnen nemen of hoe ze het kunnen kopen. Datzelfde geldt dus voor je Instagram biografie, je wilt mensen triggeren om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld om je e-book te downloaden, je blog te lezen, je in te schrijven voor die toffe masterclass, enzovoort. Nee er wordt helemaal niets gezegd of ik zie teksten staan als “check mijn webshop” of “hulp nodig? check…”

Teveel emoji’s

Alhoewel ik zeker een groot fan ben van emoji’s en ik vind dat deze je boodschap zeker kunnen versterken zie ik helaas soms ook nog een overmatig gebruik aan emoji’s. Of zelfs vrijwel alleen maar emoji’s. Let er dus op dat het je boodschap versterkt en juist niet zwakker maakt. Het moet geen puber-biografie worden. Of pubers zijn je doelgroep, dan kan het misschien wel weer.

Geen hoogtepunten / highlights

Je Instagram profiel bestaat uit diverse onderdelen. Je profielfoto en je biografie zijn een onderdeel ervan, maar ook de hoogtepunten. Met hoogtepunten, ook wel highlights genoemd, kun je jouw geplaatste Stories bundelen. Stories verdwijnen namelijk na 24 uur, maar door ze in een hoogtepunt te zetten kunnen mensen deze Stories dus altijd blijven bekijken. Door hoogtepunten op je profiel te zetten kunnen mensen jou en je bedrijf nog beter leren kennen. Je kunt ze ook zien als menu items op je homepage. Wat staat er in je menu? Dat kun je ook in je hoogtepunten zetten bijvoorbeeld.

Vakjargon

Wat ik ook echt nog te vaak tegenkom is het gebruik van vakjargon. Er wordt gesmeten met termen en benamingen voor behandelingen waar niemand ooit over heeft gehoord. Ja je concullega’s, maar niet jouw ideale klant. Spreek de taal van jouw klant, ook in je biografie. Vertel WAT ze bij je krijgen en niet perse HOE.

Geen url (of andere contactmogelijkheden)

Soms zie ik ondernemers voorbij komen die totaal geen url in hun profiel hebben staan. Mijn eerste gedachten is dan altijd ‘is het wel een ondernemer of is het een hobby’? Daarmee wil ik niet zeggen dat je altijd een website moet hebben om ondernemer te zijn, maar ik wil als volger (of potentiële volger) wel weten hoe ik bijvoorbeeld contact kan opnemen of waar ik meer informatie kan vinden. Misschien heb je nog geen website of is hij in ontwikkeling, plaats dan toch je url en zet dit dan in je biografie.

Of misschien heb je een portfolio op Pinterest staan of heb je geen website maar wel een Facebook pagina of groep waar je meer informatie kunt vinden. Of misschien heb je geen externe pagina, verwijs dan naar je email of je dm voor contact mogelijkheden.

Onduidelijke en wazige zinnen

Een ‘fout’ die ik echt heel erg vaak tegenkom is die van een biografie waarbij ik na het lezen ervan nog steeds niet weet wat diegene nou eigenlijk doet. Er wordt bijvoorbeeld vertelt dat ze moeder zijn, van ijsjes houden en mij kunnen helpen. Alleen heb ik dan geen idee waarmee? Met moeder worden? Met lekkere ijsjes? Met wat?

Of het taalgebruik is zo wollig of zweverig geschreven dat het nog steeds een beetje wazig is wat je nu doet. De dertien in een dozijn profielen noem ik dat. Teksten zoals “ik zet jou weer in je kracht” worden zo vaak gebruikt maar zeggen eigenlijk helemaal niets. Wie wordt er nu wakker en denkt dan ‘ik wil weer in mijn kracht staan dus ik ga iemand zoeken die me ermee helpt’. Bijna niemand denk ik. Zorg er dus voor dat je echt onderzoekt waar jouw klant naar op zoek is. Welk gevoel willen ze hebben, welk resultaat willen ze? En gebruik dat dan in je profiel.

Rare lettertypes

Dat je eruit wilt springen met je profiel is heel begrijpelijk, dat is dan ook de reden dat ik steeds meer accounts zie die gebruik maken van ‘aparte lettertypes’. Ik snap dat heel goed, het staat leuk en het valt op. Echter kan niet iedereen dit soort lettertypes lezen. Dit zijn vaak lettertypes die via een bepaalde app of website gegenereerd worden en dus niet in Instagram zelf zitten. En dat zorgt er dus ook voor dat niet iedereen alles kan zien of lezen. Ook zien sommige lettertypes er heel erg mooi uit maar zijn ze gewoonweg niet goed te lezen. Mijn advies? Gebruik dit soort speciale lettertypes gewoon niet. Opvallen kan ook op andere manieren.

Dubbele naam

De laatste fout (of tip) die ik je wil geven is dat je goed kijkt naar je gebruikersnaam en je profielnaam. Ik zie soms accounts voorbij komen die als gebruikersnaam al ‘kindercoach’ hebben en dit dan ook nog in de profielnaam zetten. Dit is dubbelop en zonde van de plek die het inneemt. Je hoeft niet drie keer in een profiel dezelfde woorden te gebruiken, één keer is meer dan genoeg. Wat je in je profielnaam en je gebruikersnaam zet is overigens wel enorm belangrijk, daar kun je namelijk op gevonden worden wanneer iemand de zoekfunctie gebruikt. Stel je hebt ‘insta juf’ in je profielnaam staan en iemand zoekt erop dan is de kans groot dat jij bovenaan komt te staan.

Maak van je profiel je visitekaartje

Ik hoop dat deze bovenstaande tips je helpen om je profiel nog beter te optimaliseren. Het kan je zoveel opleveren wanneer dit staat als een huis. Heb je toch nog wat meer hulp nodig bij je Instagram profiel, dan is mijn Instagram profiel scan wellicht iets voor je. Dan kijk ik samen met jou naar je account en vertel ik je wat er nog te verbeteren valt en hoe je dit kun verbeteren.