Bloggen voor je bedrijf, heeft dat eigenlijk wel zin? Je hoort het zo hier en daar wel voorbij komen dat het slim is om een blog te starten voor bijvoorbeeld je webshop of coachingspraktijk. Maar waarom eigenlijk? Waarom is zakelijk bloggen goed voor je bedrijf?

Redenen waarom je moet starten met zakelijk bloggen!

Bloggen voor je bedrijf is eigenlijk een hele slimme zet als het gaat om marketing. Maar je start niet met bloggen alleen omdat het zo’n fijn marketingtool is, je start met bloggen voor je (potentiële) klanten.

Je wilt namelijk je doelgroep bereiken. En starten met een blog is daar een hele fijne manier voor.

Je creëert vertrouwen

Laat ik beginnen met een hele belangrijke reden. En dat is het creëren van vertrouwen tussen jou en je doelgroep. Met een blog laat jij een deel van jezelf zien. Wie je bent, wat je doet en waar jij met je bedrijf voor staat. Door via je blog steeds wat van jezelf te laten zien leren mensen je kennen. En wanneer mensen je kennen zul je vanzelf ook vertrouwen creëren.

De afstand verkleinen

Door te bloggen verklein je de afstand tussen jou en de lezer. Je kunt bloggen vanaf de andere kant van de wereld en toch heel dichtbij jouw klant komen. Met een blog kun je mensen raken, op welke manier dan ook.

Je onderscheidt jezelf van anderen

Er zijn waarschijnlijk heel veel mensen zijn die hetzelfde doen of hetzelfde verkopen als jij. En toch ben jij anders, is jouw bedrijf anders. Dat komt omdat jij uniek bent. En met een blog kun je die unieke kant van jezelf nóg beter laten zien. Jouw tone of voice, jouw kernwaarden en jouw doelen zijn anders. En met een blog maak je dit kenbaar.

Beter vindbaar in Google

Doordat je op regelmatige basis een blog op je website zet word je beter vindbaar in Google.

Levendig

Een blog houdt jouw website namelijk levendig. En daar houdt Google van. Een website waar alleen af en toe wat zinnen veranderd worden, of waar helemaal niets mee gebeurd is een dode website. Volgens Google dan.

En ook je bezoekers vinden het fijn om te weten dat er iets op jouw website gebeurd. Anders hebben ze ook geen reden om erheen te gaan.

waarom zakelijk bloggen

Zichtbaar

En juist omdat je dus door Google als ‘interessant’ gevonden wordt door de constante stroom van nieuwe content zul je ook hoger in de zoekresultaten getoond worden. En dat maakt je dan weer extra zichtbaar.

Daarnaast kun je de blog ook weer promoten op social media en/of in je nieuwsbrief. Waardoor je nog meer opvalt bij je doelgroep. Plus je wordt ook zichtbaar bij mensen uit je eigen vakgebied. En wellicht heb jij wel iets geschreven wat zij weer graag met hun volgers delen.

Je deelt je ervaring en kennis

Met een blog kun je jouw ervaringen en kennis delen met anderen. Op die manier bouw je dus ook nog eens een expertstatus op. Mensen leren jou en je kennis met elke blog steeds beter kennen. En ook kennis wekt weer vertrouwen op.

Laat je mailinglijst groeien

Een blog kun je ook gebruiken als introductie of trigger voor bijvoorbeeld een weggever. Zet je onderaan een link naar je weggever krijg je direct nieuwe emailadressen erbij. En mocht je dan nieuwsbrieven sturen dan kun je daarin ook weer linken naar andere blogartikelen. Zo blijft het cirkeltje rond.

Het gesprek aangaan met je doelgroep

Wat ook erg fijn is aan een blog is dat het een manier is om in gesprek te gaan met je doelgroep. Je geeft ze stof om na te denken en kunt ze op deze manier extra prikkelen. Zorg er wel voor dat je ook altijd antwoord op de reacties die gegeven worden.

Het voelt niet als verkopen

Ondanks dat zakelijk bloggen een marketingtool is, is het geen directe verkoop kanaal. Bloggen is dan ook een strategie gebaseerd op de langetermijn. Je blog is geen salespagina, dus het is niet de bedoeling dat je een blog schrijft puur met “verkoop” in je achterhoofd. Al kun je natuurlijk wel eens verwijzen naar je aanbod of vertellen over een workshop die eraan komt.

Maar het is in de eerste plaats dus geen verkooppraatje. En dat is voor vele mensen, zoals ik, erg prettig. Want je doel is anderen helpen met jouw blog. Ze noemen dit dan ook wel eens relatiemarketing.

Ben jij overtuigd en wil je nu ook starten met bloggen?
Maak dan in ieder geval niet deze blogfouten.

Wil jij nu ook graag starten met bloggen maar heb je geen idee hoe of wat? Ik organiseer regelmatig workshops waarbij je onder andere leert hoe je aan blogonderwerpen komt maar ook hoe je deze zo goed mogelijk inzet. Je leert wat je vooral wel en vooral ook niet moet doen qua bloggen en hoe je een blog kunt schrijven. Meer weten hierover? Kijk dan snel even hier!