Omdat ik graag andere ondernemers in het zonnetje zet laat ik vanaf nu wekelijks een ondernemer aan het woord die zakelijk blogt. Omdat het hebben van een blog voor je bedrijf écht belangrijk is. Je zult het zien… of ja, lezen in dit geval! Dit keer spreek ik met Bonny van de webshop Uberleuk.

Bonny is 36, getrouwd met Patrick en heeft twee kinderen. Een dochter van acht en een zoon van vier. Als eigenaar van de webshop Uberleuk houdt ze zich bezig met alle aspecten van het runnen van een winkel. Van inkopen tot klantenservice en verkopen. Uberleuk is een webshop waar je de leukste, comfortabelste en meest betaalbare merkkleding (van Nederlands design) kunt kopen. Je vindt er kleding vanaf maat 44 tot en met 170. Naast het runnen van een webshop blogt ze dus ook over de kleding die ze verkoopt, wat ze meemaakt als webwinkelier en over haar gezin.

Je hebt aan je webshop ook een blog gekoppeld. Wat is de reden dat je hiermee gestart bent?

Schrijven vind ik gewoon heel erg leuk. Ik schrijf niet eens perse over de kleding die ik verkoop, maar vooral veel over mezelf en wat mij als moeder dwars zit. Daarnaast hoop ik ook dat mensen door de blogs sneller oppikken dat mijn webwinkel bestaat. Door de blogs komen er meer linkjes in Google en is er meer content voor anderen om te delen.

Hoe lang heb je deze blog inmiddels en met welk regelmaat komt er iets online?

Ongeveer twee jaar nu en ik probeer elke week een blog te schrijven.

Zit je wel eens om onderwerpen verlegen?

Ja soms wel.

Wat zijn dan de dingen die je doet om inspiratie te vinden?

Meestal kijk ik naar wat ik afgelopen week gedaan heb. Wat hebben mijn kinderen gedaan? Of wat was in het nieuws? En meestal zit er dan wel wat bij waar ik iets mee kan. Het fijne is dat ik als doelgroep moeders heb, dus zij zullen zich herkennen in mijn verhalen.

Hoeveel tijd ben je gemiddeld bezig met het schrijven en creëren van een blog?

Als ik zeker ben van het onderwerp ben ik met een uur wel klaar. Maar soms kan het ook wel eens een hele dag duren voor ik op publiceren durf te drukken.

Houd je dan ook rekening met de vindbaarheid in Google? Dus SEO?

Daar denk ik vaak achteraf pas aan. Eigenlijk zou ik dat vooraf moeten doen, maar ik schrijf vanuit mijn gevoel. En dus denk ik daar pas aan als het ‘te laat’ is.

Wat is de meerwaarde voor jou van je blog naast je webshop?

Voor mij is het een manier om mensen te laten merken bij wie ze wat kopen.Zodat ze de mens achter de shop kunnen leren kennen. Ik ben ook maar gewoon een mens.

Is het bijhouden van een blog voor je webshop iets wat je anderen zou aanraden en zo ja, waarom?

Ik vind het zelf heel erg leuk, dus ja daarom raad ik het aan. Maar ook gewoon omdat je er zoveel meer in kwijt kunt dan bij de tekst die je bij een product plaatst. Je kunt er je creativiteit in kwijt en ook jezelf.

Schrijf je al je artikelen zelf? Of besteed je het ook wel eens uit?

Ik schrijf alles zelf.

Wat is je uiteindelijke doel met je blog? Wat hoop je ermee te bereiken?

Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik wil mensen meer bieden dan alleen producten. Ik wil dat ze mij leren kennen. Ik deel gewoon graag dingen zonder dat er direct een strategisch iets achter zit. Ik wil open zijn naar anderen toe.

Heb je nog tips voor andere ondernemers die willen bloggen voor hun bedrijf?

Gewoon beginnen! Het maakt niet zoveel uit waar je over schrijft, zolang je maar vanuit jezelf schrijft. Als het goed is, is wat jou bezig houd ook wat jouw doelgroep bezig houdt. De eerste blog is altijd het lastigst, denk er dus niet teveel over na. En doe het gewoon.

Wil jij nu ook graag starten met bloggen maar heb je geen idee hoe of wat? Op 28 januari 2019 start mijn programma “Your Story Counts“, waarin je onder andere leert hoe je een blog kunt schrijven, hoe je hem ook nog vindbaar maakt én hoe je jouw blog kunt gebruiken voor je social media. Meer weten hierover? Kijk dan snel even hier!